آغاز تزریق گاز شیرین فازهای ٢٢ تا٢٤ پارس جنوبی به شبکه سراسری

به دنبال راه اندازی نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی، تولید گاز شیرین از اولین واحد فراورشی پالایشگاه این فازها آغاز شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شرکت نفت و گاز پارس، ردیف نخست شیرین سازی پالایشگاه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی، از قابلیت تولید گاز شیرین با ظرفیت ١٢.٥ میلیون متر مکعب در روز برخوردار است.

فرهاد ایزدجو مجری طرح توسعه فازهای ٢٢، ٢٣ و ٢٤ پارس جنوبی اعلام کرد: این ردیف پالایشی هم اکنون با دریافت گاز ترش از فازهای ٦، ٧ و ٨ پارس جنوبی، حدود ٧میلیون متر مکعب گاز شیرین را به خط ششم سراسری گاز تزریق می کند.

به گفته ایزدجو پس از فراوری گاز ترش در واحد ١٠١ اولین ردیف شیرین سازی، گاز تولیدی به واحدهای ١٠٤ و ١٠٥ این ردیف ارسال و پس از تثبیت درجه رطوبت، تفکیک ترکیبات آن و ورود به واحد ارسال گاز (١٠٦) ، تزریق با فشار ٨٦ بار به شبکه سراسری آغاز شده است.

بهره برداری از این ردیف شیرین سازی در پالایشگاه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی ، همزمان با نصب نخستین سکوی بخش فراساحل این فازها در موقعیت مخزن مشترک پارس جنوبی صورت گرفته است.

بر اساس اعلام مجری و مسئولان طرح توسعه فازهای ٢٢ تا٢٤ پارس جنوبی، ٣ ردیف شیرین سازی باقیمانده این طرح ، به تدریج و با فواصل زمانی دوماهه راه اندازی خواهد شد.

عملیات مربوط به ساخت، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تمامی بخش‌های نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آب‌شیرین‌کن، واحدهای فرایندی (واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز پیش از این به پایان رسیده بود.
تولید آزمایشی از ردیف های شیرین سازی پالایشگاه طرح های در حال توسعه از سوی کارفرما و پیمانکاران این طرح ها باهدف بهره گیری از ظرفیت های شیرین سازی جدید، ارزیابی و رفع موانع موجود در فرایند فراوری و کاهش زمان چرخه برداشت ، تولید و فراوری از بخش فراساحل به بخش پالایشگاهی می شود.

402

کد خبر: 952092

وب گردی

وب گردی