هدررفت واقعی آب در شبکه توزیع کشور رو به کاهش است

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت برکاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع شرکت مهندسی آب و فاضلاب از افت میزان هدررفت واقعی آب در سطح شبکه های توزیع کشور خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی سیدزاده گفت: این روند کاهشی بر اساس مجموع اقدامات صورت گرفته از قبیل اصلاح و بازسازی شبکه‌های فرسوده آب، نشت یابی و رفع نشت در شبکه و مخازن و مصادیقی از این نوع جنبی عملی پیدا کرده است.

او همچنین اظهارداشت: هدررفت آب در دو گروه کلی «هدررفت ظاهری » یاهدررفتی که ناشی از خطای مدیریت داده ها وسیستم، خطای ناشی از عدم دقت کنتورها ولوازم اندازه گیری، خطای ناشی از مصارف وانشعابات غیرمجاز و همچنین «هدررفت واقعی » یا هدررفتی که ناشی از نشت از انشعابات آب، نشت از لوله ها، شیرهای قطع ووصل واتصالات شبکه توزیع، مقدار هدررفت آب ناشی ازسرریزو نشت از مخازن ذخیره آب راشامل می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و نظارت برکاهش هدر رفت آب در شبکه های توزیع شرکت مهندسی آب و فاضلاب گفت: هدف اصلی کاهش هدررفت آب در مناطق خشک و نیمه‌خشک مقابله با کم‌آبی و حفظ محیط زیست به دلیل خشکسالی‌ها و محدودیت منابع آب است اما هدف مهم دیگر به جنبه اقتصادی این بحث برمی گردد.

او در ادامه افزود: کاهش هدررفت آب تا سطح اقتصادی نه تنها باعث کاهش هزینه‌های تامین آب، انتقال، تصفیه، انرژی، سرمایه گذاری برای تاسیسات جدید و دیگر موارد بلکه باعث افزایش کیفیت خدمت‌رسانی و نیز افزایش درآمد شرکت‌ها خواهد شد.

سید زاده تصریح کرد: اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهای جدید مشترکان پاسخ داد درهزینه‌های مربوط به توسعه منابع آب به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جدید، ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه‌های جدید و غیره صرفه‌جویی زیادی می شود.

او یادآورشد: آب بدون درآمد عبارتست از اختلاف بین حجم آب ورودی به سیستم (شبکه توزیع) و مصارف مجاز با درآمد طی یک سال و همینطور دارای سه جزء اصلی از قبیل هدررفت واقعی، هدررفت ظاهری و مصارف مجاز بدون درآمد است.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 952104

وب گردی

وب گردی