شاخص­ی برای ارزیابی فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها نداریم

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل ما شاخص­‌های کیفی فعالیت­های فرهنگی در دانشگاههاست که صرفاً در قالب آمار عددی تعداد جلسات و سخنرانی­‌ها محدود می­‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ جلسه ۳۱۶ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه که به برسی چگونگی اجرایی سازی اقدامات نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی اختصاص داشت، حجت الاسلام و المسلمین شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، گفت: در همین رابطه مقرر شده کارگروه نظام مدیریت سند دانشگاه اسلامی به عنوان کمیته پیشران، مسئولیت ارائه پیش­نویس طرحی برای اجرایی­سازی سند به شورا را برعهده بگیرد که طی چندین جلسه کارشناسی در کمیته مربوطه، این گزارش آماده ارائه و بررسی است.
در ادامه جلسه گزارش تهیه شده پیرامون چارچوب نهادی و نظام اجرایی سند دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و ساختار پیشنهادی کمیته مربوطه ارائه شد.
در این گزارش با تأکید بر این موضوع که ساختار پیشنهادی صرفاً براساس ساختار سند دانشگاه اسلامی ترسیم شده و تمرکز اصلی بر روی اجرایی سازی اهداف سند مبتنی بر شاخص‌هایی است که در چهار نظام فرهنگی-تربیتی، آموزشی، پژوهش و فناوری، و مدیریتی سند در کارگروه‌های مربوطه ارائه می­ شود.
همچنین بر این نکته نیز تاکید شد که به همین منظور احصاء شاخص‌ها در کمیته‌های شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت و پس از توسعه تدریجی شاخص­ها اهداف سند محقق خواهد شد.
پس از ارائه گزارش، اعضا به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: تفکیک بین اقدامات اجرایی سند با اقدامات کیفی در ارزیابی شاخص‌ها، همسان­ سازی و هم‌­افزایی اهداف سند دانشگاه اسلامی با سایر اسناد بالادستی از جمله برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور و نظام آموزش­های مهارتی، توجه به تنوع دانشگاهی در کشور و تفکیک دانشگاه‌های مأموریت گرا با سایر دانشگاه‌ها، ترسیم الگوی مفهومی از جایگاه دانشگاه اسلامی در مقایسه با الگو‌های جهانی رایج و ضرورت تجمیع انتظارات دانشگاهی از اسناد بالادستی.
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این جلسه ضمن تاکید بر بهره­‌گیری از ظرفیت­­‌های موجود جهت پیشبرد اهداف سند دانشگاه اسلامی گفت: دانشگاه­‌ها براساس یکسری وظایف مشخص در حال انجام فعالیت هستند که نظارت بر آن‌ها نیز ذیل همان وظایف است.
وی افزود: منتها مشکل ما شاخص­‌های کیفی مثل فعالیت­های فرهنگی است که صرفاً در قالب آمار عددی تعداد جلسات و سخنرانی­‌ها محدود می­ شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بحث ارتقای اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی نیز مجبور شدیم شاخص‌­های کمی را تعریف کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همانگونه که در سطح ملی برای اعضای هیئت‌های علمی کارگاه‌های آموزشی برگزار شد؛ می‌توان این کارگاه‌ها را برای مدیران دانشگاهی نیز برگزار کرد.

202

کد خبر: 952152

وب گردی

وب گردی