بیمه  قالیبافان پشت سد تامین اجتماعی/ نیازمند کمک مجلس هستیم

رئیس انجمن ملی فرش ایران گفت: در حال حاضر بیمه بخش زیادی از بدنه تولید فرش دست باف مانند قالیبافان پشت سد بیمه تامین اجتماعی قرار دارد.

حمید کارگر، رییس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقش بازار فرش در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی تنها بر عهده یک دستگاه خاص یا وزارت صنعت، معدن و تجارت که به عنوان نهاد متولی محسوب می شود، نیست.

او با بیان اینکه در تحقق شعار سال 97 نمی توان از نقش نهادهای فرهنگ ساز جامعه که تریبون های ترویجی و تبلیغی را در اختیار دارند به راحتی گذشت، افزود: نباید از نقش صدا و سیما و رسانه ملی که به عنوان تریبون اصلی کشور و موثر در فرهنگ سازی جامعه محسوب می شوند غافل ماند، اکنون در مجموعه های تلویزیونی شاهد بی مهری های زیادی نسبت به فرش دست باف هستیم.

کارگر در ادامه بیان کرد: در بسیاری از گفت و گوها و برنامه های تلویزیون تعداد دکورهایی که به فرش دستباف ایرانی ذینفع شده باشند انگشت شمار هستند بلکه شاهد انبوهی از کف پوش های ماشینی، صنعتی و وارداتی هستیم.

به گفته رئیس انجمن ملی فرش ایران، در برنامه های امروز تلویزیونی کمتر شاهد آن نگاه گذشته ای که به فرش ایرانی به عنوان کالای دارای ارزشمند دیده می شد، هستیم.

او گفت: نهادهای بانکی و سیاست های پولی و بانکی نقش به سزایی را در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی دارند، بسیاری از تولیدکنندگان فرش دستباف نیازمند تسهیلاتی هستند که با نرخ ارزان و زمان مناسب بازپرداخت در اختیار آنها قرار گیرد.

کارگر با اشاره به اینکه تولید فرش فرآیندی زمان بر است که به طور متوسط بافت آن یک سال طول می کشد و همچنین زمان زیادی برای فروش آن صرف می شود، اظهار داشت: به طور حتم باید تسهیلات در اختیار پشتیبانان فرش دستباف قرار گیرد، علاوه بر مبحث تولیدفرش، فروش آن به عنوان یکی از ضرورت های سال جاری به شمار می رود.

رئیس انجمن ملی فرش ایران با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش تمایل به خرید فرش دستباف، ضعف اقتصاد خانوارها و نیز جیب خالی شهروندان است، گفت: ارائه تسهیلات مناسب برای خرید فرش دستباف به عنوان یکی از سیاست های حمایتی مطرح است که باید از طرف بانک مرکزی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

او گفت: در ابتدا باید اعتبار و تسهیلات مناسبی که بتواند زمینه ساز تحریک تقاضا و افزایش مصرف فرش دستباف در کشور باشد در نظر گرفته شود زیرا این اقدام کمکی برای رشد تولید در این بخش خواهد بود.

به گفته کارگر، در حال حاضر با تنگناها و سختی های قوانینی مواجه هستیم که نیازمند نهاد قانون گذار کشور یعنی مجلس شورای اسلامی است.

رئیس انجمن ملی فرش ایران با تاکید بر اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله مسایلی است که به عنوان دغدغه اصلی فعالان فرش تبدیل شده است، افزود: فرش دستباف در قانون قبلی مالیات بر ارزش افزوده جزو معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده بود اما در لایحه جدید که اکنون برای بررسی و تصویب نهایی در اختیار مجلس قرار گرفته این معافیت حذف شده، بنابراین طبیعی است که در صورت حمایت از کالای ایرانی انواعی از قوانین حمایتی مانند معافیت مالیات در نظر گرفته شود.

او با بیان اینکه همچنان بخش زیادی از بدنه تولید فرش دست باف مانند قالیبافان پشت سد بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، گفت: اکنون حدود 320 هزار نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار دارند و قانون بیمه قالیبافی بعد از چند سال اجرا همچنان شامل تمام قالیبافان کشور نشده است.

کارگر با بیان اینکه اعتبار لازم برای اجرای قانون بیمه قالیبافان به شکل سالانه مصوب می شود که این موضوع می تواند به عنوان یکی از نقص های این قانون در نظر گرفته شود، افزود: متاسفانه در چند سال اخیر اعتبار لازم برای اجرای قانون بیمه قالیبافان تخصیص داده نشده و در نتیجه تمام قالیبافان قادر به استفاده از تسهیلات تامین اجتماعی نیستند.

رئیس انجمن ملی فرش ایران حمایت از فرش دستباف ایرانی را همسو با منافع ملی و به نفع تمام کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه فرش در مقوله صادرات غیرنفتی و حمایت از تولید داخلی و نیز کارکردهای فرهنگی، هنری و تاریخی نقش به سزایی دارد بنابراین تنها یک نهاد نباید حامی این حوزه باشد بلکه مجموعه ای از نهادها مانند سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی، بانک مرکزی و صدا و سیما باید دست به دست یکدیگر دهند تا اتفاقات مثبتی در این بازار رخ دهد.

او به میزان واردات فرش دستباف در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در نظر گرفتن تعرفه 40 درصدی برای واردات فرش دستباف باعث شده تا واردات این کالا به کشور مقرون به صرفه نباشد بنابراین به نقل از گمرک، واردات فرش دستباف به کشور مجاز است و با منع قانونی همراه نیست اما به دلیل بالا بودن تعرفه این اقدام صورت نمی گیرد.

کارگر با اشاره به میزان صادرات فرش دستباف گفت: در 11 ماه سال 96 بیش از 377 میلیون دلار فرش دستباف از کشور به بازارهای هدف صادر شده که این آمار نشانگر رشد بالای 20درصدی صادرات فرش نسبت به سال 96 است.

رئیس انجمن ملی فرش ایران در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم در آمار 12 ماهه گمرک برای سال 96 به صادرات 400 میلیون دلاری فرش دست پبدا کرده باشیم که این میزان نسبت به صادرات 359 میلیون دلاری در سال 95 و صادرات حدود 300 میلیونی در سال 94 رشد قابل توجهی را نشان می دهد.

401

کد خبر: 952156

وب گردی

وب گردی