ذراتی که به درمان تومورهای بدخیم سرطانی کمک می کنند

محققان موفق به کشف نانو ذراتی شدند که می تواند در درمان تومورهای بدخیم سرطانی که در بافت های عصبی مغز انسان وجود دارد، موثر واقع شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، تا به حال نام گلیوبلاستوما را شنیده اید؟ از بیماری که با نام اختصاری GBM شناخته می شود از جمله سرطان‌های تهاجمی مغزی است که در نخاع یا مغز بروز پیدا می کند. معمولا مقابله با سرطان مغز کار بسیار دشواری است حتی اگر به موقع تشخیص داده شود.

برخی معتقدند این بیماری درمان جدی ندارد و افرادی که به آن مبتلا می شوند نمی توانند بیش از یک سال عمر کنند.

محققان مؤسسهٔ فناوری ماساچوست (MIT) اعلام کرده اند نانو ذراتی را ابداع کرده اند که می تواند از طریق رگ های خونی وارد بافت های سرطانی مغز انسان شود و داروهایی که برای مقابله با تومورها لازم است، منتقل می کنند.از جمله نانوذرات می توان به لیپوزوم ها اشاره کرد.این ذرات از قطراتی تشکیل شده اند که می توانند دارو را به درون لایه آسیب دیده مغز منعکس کنند.

تموزولاماید یک داروی شیمی‌درمانی خوراکی است که معمولا برای درمان برخی از بدخیمی های مغزی کاربرد دارد. ای جمله توانای های این دارو می توان به آسیب رساندن به دی ان ای سلول های سرطانی اشاره کرد.برای اینکه توانمندی این دارو افزایش پیدا کند و بتواند به راحتی در رگ های خونی مغز جا به جا شود، پروتئینی تحت عنوان انتقالین هم به آن افزوده می شود که برای مقابله با سلول های سرطانی نیز مفید است.

در حال حاضر نتایج تحقیقات پژوهشگران در روی موش ها مطلوب بوده است، محققان قصد دارند این اقدام را در آینده روی انسان ها انجام دهند.

201

کد خبر: 952184

وب گردی

وب گردی