تهامی: مشکلات مالی تهیه‌کنندگان را به نقش فروشی کشاند

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب»، گفت: برخی تهیه کنندگان به دلیل اینکه با مشکلات مالی  دست و پنجه نرم می کنند، از عده ای پول می گیرند که تخصص و استعداد کافی برای بازیگری ندارند.

کوروش تهامی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نقش فروشی در سینمای ایران، اظهار کرد: اطلاع دقیقی ندارم که نقش فروشی در سایر جهان انجام می شود یا نه اما بعید می دانم این اتفاق نامبارک در سایر جهان هم رخ دهد چراکه در سینما باید بازیگران برمبنای توانایی و ظرفیت هایشان برای نقش ها انتخاب شوند.

وی ادامه داد: مخاطبان امروز سینما بسیار تیزبین و ریزبین تر از گذشته شده اند به همین دلیل فیلمسازان نمی توانند مانند گذشته فیلم بسازند. بازیگران باید براساس توانایی هایشان برای نقش های مختلف انتخاب شوند.

** نقش فروشی مخصوص سینما نیست

بازیگر فیلم «رگ خواب»با اشاره به کمبود بودجه در فیلمسازی، گفت: نقش فروشی در سینمای ما یک بخش مخصوص خود را دارد که متاسفانه هرچند وقت یک بار این موضوع را از افراد مختلف می شنویم، برخی تهیه کنندگان به دلیل اینکه با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند، افرادی را وارد سینما می کنند که تخصص و استعداد کافی برای بازیگری ندارند.

تهامی افزود: نقش فروشی تنها مختص به سینما نیست بلکه این موضوع در تلویزیون هم اتفاق می افتد که لطمه های غیرقابل جبرانی را به سینمای ایران وارد می کند.

وی همچنین به هرج و مرج در سینمای ایران اشاره کرد و یادآور شد: وقتی چنین خبرهایی را می شنویم، متوجه می شویم که مشکلات بسیاری گریبان سینما را گرفته است.

** ورود به عرصه بازیگری به استعداد نیاز دارد

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» گفت: وقتی هر فردی کار در تخصص خودش را انجام ندهد، این احساس بوجود می آید که برای کار هنرمند واقعی ارزش قائل نمی شوند و در نتیجه بطور کلی بازیگران از کار کردن دلسرد می شوند.

تهامی یادآور شد: در شرایطی که نقش ها را با پول می خرند، بازی ها دیده نمی شود و اولویت های ابتدایی سینما به اموری تعلق می گیرد که در واقعیت در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برای خودش هم در مواردی دلسردی بوجود آمده است، افزود: قاعدتا در طول این سال ها دلسردی هایی برای من هم پیش آمده بطور مثال سال ها پیش پیشنهاد بازی در یک پروژه تلویزیونی را داشتم که وقتی از تهیه کننده درباره یکی از مهم ترین شخصیت های فیلم پرسیدم، چهره جدیدی را برای تأثیرگذارترین نقش درنظر گرفته بودند که واقعا برایم غیرقابل باور بود که شخصی بی تجربه مهم ترین بازیگر یک فیلم باشد.

این بازیگر سینما ادامه داد: افراد مختلف بارها به من گفته اند که می خواهند سرمایه شان را برای بازیگر شدن بگذارند که من این افراد گفته ام هیچ وقت چنین کاری انجام ندهند چراکه ورود به عرصه بازیگری به انرژی و استعداد بسیاری نیاز دارد.

تهامی با اشاره به اینکه بازیگر باید توانمند باشد، گفت: بازیگری که با پول وارد سینما می شود، ظرفیت لازم برای انجام کار را ندارد و در یک یا دو فیلم بیشتر نمی تواند ایفای نقش کند.

وی افزود: برای انتخاب نقش در یک فیلم باید موازین و ضوابط خاص اصلی رعایت شود، در مواردی حتی دیده شده که یک کارگردان 20 نفر را برای یک نقش در نظر می گیرد که این کار به لحاظ حرفه ای کاری نادرست است.

** تکرار بازیگران سلیقه مخاطب را پایین می آورد

بازیگر فیلم سینمایی «رگ خواب» به تکرار بازیگران در فیلم ها اشاره کرد و اظهار کرد: گاهی اوقات وقتی یک موضوعی به صورت علمی و درست پیش نمی رود، بازیگران در فیلم ها تکرار می شوند و این اتفاق بی شک مبارک نیست چراکه سلیقه مخاطب به شدت پایین می آید.

تهامی با اشاره به اینکه در تله فیلم ها از بازیگران تکراری استفاده می شد، گفت: در زمان های گذشته برخی بازیگران با دادن پول به تله فیلم ها وارد می شدند و این کار باعث شد تا بصورت دائم از یک سری بازیگران شود.

وی همچنین ادامه داد: وقتی پول جای هنر را بگیرد، آثار ضعیفی ساخته می شود که مخاطب هیچ وقتی را برای دیدن فیلم های بی ارزش نمی گذارد.

** فیلم هایم آماده اکران است

بازیگر فیلم «رگ خواب» درباره آخرین فعالیت های خود، اظهار کرد: سه یا چهار فیلم سینمایی که در آنها ایفای نقش کرده ام، آماده پخش هستند که منتظریم زمان نمایش شان مشخص شود.

تهامی خاطرنشان کرد: سال گذشته در یک مینی سریال شش قسمتی که سیما فیلم برای تلویزیون ساخت، بازی کردم. مینی سریال «دختر گمشده» به کارگردانی احمد کاوری آماده پخش است.

501/503

کد خبر: 952213

وب گردی

وب گردی