چند نفر در ایران اضافه وزن دارند؟

میزان افراد چاق در ایران از سال 59 تا 94، 5.5 برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کم نشنیده ایم که می گویند طرف به اضافه وزنش فوت کرد. دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و... بیماری هایی هستند که در اثر چاقی و اضافه وزن تشدید می شوند.آیا زمان آن نرسیده که کم تحرکی را کنار بگذاریم و فکری به حال کاهش وزن خود کنیم؟آیا بهتر نیست فست فود ها را از غذاهای روزانه خود حذف کنیم و به مصرف بیشتر میوه و سبزیجات روی بیاوریم؟

بیشتر مسئولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده اند که شیوق چاقی در میان ایرانیان خطرناک است.در همین راستا دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت صبح امروز اعلام کرد: 29 میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن هستند.

وی از افزایش 5.5 برابری افراد چاق در ایران و افزایش 3.5 برابری تعداد افراد دچار اضافه وزن طی بازه زمانی سال 1359 تا 1394 خبر داد و گفت: میزان مرگ و میر در سال ۱۹۹۰، ۳۷۲ هزار فقره بوده که حدود ۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر به نوعی با اضافه وزن و چاقی در ارتباط بوده است.این در حالی است که از 385 مرگ به وقوع پیوسته در سال 2015 در ایران، 50 هزار مرگ مربوط به اضافه وزن و چاقی بوده است.

همچنین میزان مرگ زنان در سال ۱۳۶۹ حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر بوده که در سال ۱۳۹۴ به ۲۲ هزار مورد رسیده و حدود 2 برابر افزایش داشته است. میزان مرگ میر در مردان از حدود ۱۱ هزار در سال ۱۹۹۰ به ۲۷ هزار در سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده و بیش از 2 برابر شده است.

اینفوگرافیک زیر میزان شیوع چاقی در ایران را طی بازه رمانی 1394 و 1359 نشان می دهد:

گفتنی است سرانه مصرف کالری ایرانی‌ها در سال ۱۹۷۰ میلادی ۲هزار کالری بوده که این عدد به بالای ۳ هزار کالری رسیده است.گس بهتر است ایرانیان چند وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند که علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، به کاهش وزن افراد نیز کمک کند.باید توجه داشت خوردن یک میوه در هر یک از وعده های چندگانه روزانه، بهتر از مصرف چند میوه، صرفا در یک وعده است.

201

کد خبر: 952221

وب گردی

وب گردی