بخش خصوصی نوآموزان مناطق محروم را حمایت نمی کند 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم توجه به گسترش دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه است و اگر اجرای این دوره به بخش خصوصی سپرده شود آمار نوآموزان به شدت کاهش پیدا می‌کند.

دکتر رضوان حکیم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره شایعات مبنی بر انتقال پیش دبستانی از بخش دولتی به بخش خصوصی گفت: چنین امری را بعید می دانم چون پیش دبستانی یک امر حاکمیتی است که ردیف اعتبار مصوب دولتی دارد و نمی توان بودجه بخش دولتی را به بخش خصوصی واگذار کرد. از طرف دیگر سرمایه گذاری بخش خصوصی بر اساس منطق این بخش در مناطقی است که سود داشته باشد چطور می شود انتظار داشته باشیم بخش خصوصی در مناطق محروم عشایری و دوزبانه ما سرمایه گذاری کند؟ اگر این طور بود الان باید تعداد مدارس غیر دولتی سایر دوره های ما هم به اندازه مدارس غیردولتی مناطق مرفه بود. در حالی که اصلا چنین نیست.به همین دلیل نیز دولت با درک اهمیت دوره پیش دبستانی در جهت محرومیت زدایی و تحقق عدالت آموزشی اعتبار دولتی مصوب کرده است تا در مناطق دوزبانه و محروم فرصت های برابر برای نوآموزان فراهم شود.

دکتر حکیم زاده افزود: ما اکنون حدود 60 هزار نوآموز را در مناطق محروم و عشایری در کلاس های چندپایه پوشش داده ایم چرا که در این مناطق بخش خصوصی سرمایه گذاری نمی کند.
معاون وزیرآموزش و پرورش در ادامه گفت: کودکان در مناطق محروم و دوزبانه امکانات خاصی ندارند حتی بعضی از کودکان زبان فارسی بلد نیستند و زمانی که وارد مدرسه می شوند در کلاس از لحاظ فهم و درک زبان فارسی و پیشرفت تحصیلی نسبت به همکلاسی های خود با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند ، از این جهت دولت اعتبار دولتی مصوب کرده است تا کودکان محروم بتوانند بدون هیچ محرومیت و دغدغه مالی برای تحقق عدالت آموزشی وارد دوره پیش دبستانی شوند.

حکیم زاده گفت: در بند 2 سیاست‌های کلان ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری، پیش دبستانی به عنوان یک امر حاکمیتی مطرح شده و آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، عهده‌دار اجرای سیاست‌های مصوب، هدایت و نظارت بر این دوره و ارتقای جایگاه آموزش پیش دبستانی شناخته شده و در این راستا بر همکاری و هماهنگی سایر دستگاه‌ها با آموزش و پرورش جهت دستیابی به این هدف تاکید شده است.

وی یادآورشد: با توجه به اهمیت شکل گیری شخصیت دانش آموزان در این دوره بخش دولتی شاخص ها و استانداردهای اموزشی و پرورشی را تدوین کرده و نظارت ویژه ای دارد این در حالی است که این امر حاکمیتی و تخصصی را نمی توان به بخش خصوصی سپرد و این بخش چنین نظارتی ندارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پایان گفت: امروزه در تمام کشورهای پیشرفته برای نوآموزان پیش دبستانی سرمایه گذاری می شود و رویکرد پوشش سراسری پیش دبستانی در دنیا شکل گرفته است تا آموزش پیش دبستانی رایگان و اجباری شود.



خبرنگار:حسین طالبی

706

کد خبر: 952223

وب گردی

وب گردی