اصفهان نسبت به جمعیت‌اش باید 8 نماینده داشته باشد

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در خانه ملت گفت: اگر بر اساس جمعیت به استان نماینده اضافه شود حداقل نمایندگان اصفهان باید از 5 نماینده به 8 نماینده افزایش پیدا می کرد اما متاسفانه با این موضوع مخالفت شده که در مقایسه با استان های دیگر بسیار رقم پایینی است.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، طبق قانون هر 10 سال یک بار به نمایندگان مجلس شورای اسلامی 20 نفر اضافه می شود که در حال حاضر به مدت 20 سال است این اتفاق نیفتاده است، بنابراین طبق قانون باید 40 نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود.

در اولین طرحی که در کمیسیون شوراها پیشنهاد داده شد با توجه به گذشت زمان قرار است به جز 20 نفر مطرح شده 20 نفر دیگر به نمایندگان اضافه شوند، بنابراین مجموعا 40 نفر به نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید اضافه شود.

استان اصفهان دارای ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله اصفهان، اردستان، شاهین‌شهر و میمه و برخوار، خمینی‌شهر، سمیرم، شهرضا و سمیرم سفلا، فریدن و چادگان و فریدون‌شهر، فلاورجان، کاشان و آران و بیدگل، گلپایگان و خوانسار، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و تیران و کرون و همچنین نطنز و بخش قمصر در مجلس شورای اسلامی است که در مجموع ۱۹ نماینده را در بر می‌گیرد.

طبق آخرین اخبار در رابطه با افزایش نماینده به نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار برآن شد تا به مجمع نمایندگان استان اصفهان دو نماینده اضافه شود یعنی یک نماینده به شهر اصفهان و همچنین با جدا شدن آران و بیدگل از کاشان یک نماینده هم به آران و بیدگل اضافه شود.

حیدرعلی عابدی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: اصفهان یک شهر مهاجرپذیری است که طی 10-15 سال گذشته جمعیت بسیاری به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به این که شهرستان اصفهان شامل شهر اصفهان و شش بخش دیگر میشود، ادامه داد: این شش بخش در شرق اصفهان قرار گرفته اند که دورترین نقطه آن به نام ورزنه نزدیک به 120 کیلومتر با شهر اصفهان فاصله دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان افزود: ورزنه، کوهپایه، هرند، جگله، محمدآباد، حسن آباد و بهارستان از جمله بخش های مهم شهرستان اصفهان هستند که با توجه به محدوده جغرافیایی وسیع شان بدون نماینده هستند.

نماینده مردم اصفهان در خانه ملت تصریح کرد: با تمام این اوصاف فقط قرار است یک نماینده به شهر اصفهان اضافه شود.

اضافه شدن یک میلیون نفر به حاشیه شهر اصفهان

عابدی همچنین گفت: در سال های اخیر نزدیک به یک میلیون نفر در نقاط مختلف به حاشیه اصفهان اضافه شد که باعث تفاوت در وضعیت آماری استان اصفهان با سایر استان ها شده است.

وی با بیان این که استان اصفهان در رابطه با این موضوع که آیا لابی گری در اضافه شدن نمایندگان به مجلس شورای اسلامی تاثیری دارد یا خیر، گفت: اصفهان دارای حدودا 5 میلیون نفر جمعیت است، اگر بخواهیم تعداد نمایندگان استان را با توجه به جمعیت آن نسبت به استان های دیگر مقایسه کنیم شاهد هستیم که تفاوت بسیاری زیادی با دیگر استان ها از جمله خوزستان و چهارمحال و بختیاری دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: لابی گری در اضافه شدن نماینده نقش دارد نه آنکه نقش نداشته باشد اما این نقش به معنای ارائه اطلاعات، صحبت و تعامل با سایر نمایندگان است، یعنی این موضوع یک موضوع عمومی است.

با توجه به جمعیت،اصفهان باید در حال حاضر 8 نماینده داشته باشد

عابدی گفت: اگر بنا بود که بر مبنای جمعیت به استان نماینده اضافه کنیم حداقل اصفهان باید از 5 نماینده به هشت نماینده افزایش پیدا می کرد، اما متاسفانه در کمیسیون با اضافه شدن یک نفر به شهر اصفهان و یک نفر برای شهر آران و بیدگل موافقت شده درواقع دو نماینده به کل مجمع نمایندگان استان اضافه می شود که در مقایسه با استان های دیگر بسیار رقم پایینی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید اعتراضی نسبت به این موضوع داشته باشید، گفت: مجلس آنگونه است که نمی توان به فرد یا قسمتی اعتراض کرد زیرا مجلس مبتنی بر رای است.

عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان ادامه داد: انشالله بتوانیم با بقیه نمایندگان در مجلس شورای اسلامی رایزنی و تعامل کنیم تا در صحن مجلس پیشنهاداتی ارائه و قبول شود، به طور مثال می توانیم در صحن مجلس پیشنهاد بیشتری دهیم و اگر نمایندگان کل کشور قانع شدند و رای دادند می توانیم به هدف اضافه نماینده به مجمع نمایندگان اصفهان رسید.

عابدی گفت: ساختار مجلس آنگونه نیست که بتوان علیه کمیسیون یا تصمیمات کمیسیون شکایت یا اعتراض کرد و تنها روشی که می توان کار را پیش برد باید با سایر نماینده ها تعامل داشته باشیم و در پیشنهاداتی که در صحن مجلس مطرح می شود مصوبه آن طرح را دریافت کرد.

901/900

کد خبر: 952257

وب گردی

وب گردی