دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب فرصتی برای مطالبه‌گری از مسئولان است/ گفتند متملقانه با رهبری سخن نگویید

سخنران دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در سال 86 گفت: پیش از سخنرانی در بیت مقام معظم رهبری تنها تذکراتی که داده شد این بود که از گفتن مطالب تملق‌آمیز نسبت به حضرت آقا پرهیز کنیم، ولی هیچکس نخواست که متن سخنرانی را بدهیم قبل از دیدار چک و کنترل شود.

سجاد ریحانی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، دیدارهای ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری را محل امیدی برای صحبت‌های انقلابی و مطالبه‌گرایانه جریان‌های دغدغه‌مند انقلاب، کشور و نظام دانست و گفت: در این جلسات دانشجویان که طیف‌های مختلف را شامل می‌شوند تلاش می‌‍‌کنند بر اساس رسالتی که در جنبش‌های دانشجویی دارند، نسبت به مسیر پیشرفت کشور نظرات و دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند.

ریحانی نگاه عمیق و تحلیل درست نسبت به موضوعات روز کشور را ویژگی لازم سخنرانان این جلسات دانست و افزود: دانشجویانی که برای صحبت در این دیدارها انتخاب می‌شوند باید در گام اول تحلیل درستی از موضوعات پیرامونی خود اعم از حوزه های داخلی، منطقه ای و بین المللی که کشور با آنها درگیر است داشته باشند.

وی با بیان اینکه مطالبی که در محضر مقام معظم رهبری طرح می‌شود باید نیاز روز مردم باشد، گفت: جنبش دانشجویی بنا به رسالتی که دارد باید زبان گویای مردم برای طرح مطالبات و دغدغه‌هایشان باشد. همچنین باید اتفاقات و وقایعی که در کشور رخ می‌دهد را رصد کند و بفهمد عملکرد مسئولین چقدر با سنجه‌های انقلاب اسلامی همسو است و همخوانی دارد.

این فعال سیاسی دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب را بهترین زمان برای مطالبه‌گری از مسئولان دانست و اظهار کرد: تنها در این دیدار است که دانشجویان می‌توانند حرف خود را به گوش مسئولان برسانند. برخی از آقایان برخلاف مشی مقام معظم رهبری، به جریان‌های دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی اجازه نمی دهند به راحتی نظرات خود را ارائه کنند. تجربه این چند سال اخیر نیز نشان داده است که اگر هم اجازه نقد دهند با دانشجویان و جریان‌های دانشجویی برخوردهای سلبی و ناامید کننده‌ای می‌شود. برخلاف آن رویه و برخوردی که مقام معظم رهبری با دانشجویان دارند.

وی با اشاره به ارزشمند بودن دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری، گفت: تریبونی که در محضر مقام معظم رهبری در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود یک فرصت جدی برای طرح بحث‌های عمیق است نه بحث‌های سطحی.

ریحانی افزود: در این چند سال اخیر بارها تجربه این را داشته ایم که وقتی صحبت‌های عمیق و موشکافانه از طرف دانشجویان و سخنرانان این جلسه مطرح می‌شود مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم قرار گرفته است. در این جلسات در عین اینکه به مصادیق هم باید رجوع کرد و اشاره داشت باید مباحث عمیقی را مطرح کرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از این دیدارها وقتی دانشجویان مصادیقی را مطرح کردند رهبری معظم انقلاب نیز دستورهایی را در همان جا با صراحت اعلام کردند و مطالباتی از مسئولین داشتند. مطالباتی که رهبر معظم انقلاب به دلیل جایگاهشان می‌فرمایند با جنس مطالباتی که ما در جنبش‌های دانشجویی داریم متفاوت است و قاعدتا الزام آور است. بنابراین طرح مصادیق هم می‌تواند راهگشا باشد.

ریحانی در خصوص روند انتخابش به عنوان سخنران در دیدار سال 86 در محضر رهبر معظم انقلاب را تشریح کرد و گفت: سال ۸۶ مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی همدان بودم. جلساتی در تهران برای انتخاب فردی که محضر مقام معظم رهبری صحبت کند برگزار شد. افراد متعددی کاندیدا شدند تا اینکه نهایتا دانشجویان به این جمع‌بندی رسیدند که بنده سخنران باشم.

وی در پاسخ به اینکه آیا متن سخنرانی پیش از دیدار توسط بیت مقام معظم رهبری بازخوانی می‌شد، گفت: نکته جالب برای من این بود که متن سخنرانی ما را هیچ کسی چک نکرد. تنها تذکراتی که می‌دادند این بود که از گفتن مطالب تملق‌آمیز نسبت به حضرت آقا پرهیز کنیم، ولی هیچکس نخواست که متن سخنرانی را بدهیم قبل از دیدار چک شود. این هویت دادن به جریان جوان انقلابی در دانشگاه‌ها و در کشور مسئله مهمی است.

سخنران دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری در سال 86، با اشاره به توجه به صحبت‌های دانشجویان در این دیدارها، گفت: پیگیری‌های دفتر مقام معظم رهبری برای ارائه طرح‌ها و پیشنهاداتی که در دیدار دانشجویان مطرح می‌شد برای من بسیار جذاب بود. وقتی صحبت‌های من تمام شد و برای تحصیل برگشتم به شهرستان، بعد از حدود یک هفته تماس گرفتند و در خصوص یکی از موضوعاتی که در سخنرانی بیان کرده بودم خواستند طرح پیشنهادی بدم.

سجاد ریحانی با بیان اینکه پس از دیدار نیز صحبت‌ها بدون سانسور در رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: حضور آن جمع عظیم دانشجویی با توجه به ابزارهای رسانه‌ای امروز و حاشیه نگاری‌هایی که در رابطه با این دیدار می شود، به نظرم امکان سانسور وجود ندارد و احساس می‌کنم اصلاً منطقی و شدنی هم نباشد.

ریحانی به بیان خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: چند بار توفیق داشتم در دیدارهای مختلف خدمت مقام معظم رهبری برسم. در دیداری که بنده به عنوان نماینده بسیج دانشجویی صحبت کردم، قبل از من یکی از برادران که رفت متن خودش را به مقام معظم رهبری تقدیم کند علاوه بر اینکه دست ایشان را بوسید می خواست پای حضرت آقا را نیز ببوسد که مقام معظم رهبری ناراحت شدند. بعد از ایشان قرار بود بنده خدمت حضرت آقا برسم که یکی از محافظان اجازه نداد. زمان افطار بود که همان محافظ را دیدم که انگار دنبال کسی می‌گردد. رفتم و به ایشان گلای تندی کردم که شما نگذاشتید ما از نزدیک خدمت حضرت آقا برسیم. گفت مقام معظم رهبری از ما ناراحت شدند که نگذاشتیم خدمت ایشان برسید. نکته جالب برای من این بود که مقام معظم رهبری در آن لحظه متوجه اشتیاق ما برای دیدار شدند و پس از صرف افطاری توانستیم به حضور ایشان برسیم.

203

کد خبر: 952263

وب گردی

وب گردی