برگزاری نشست تخصصی میراث فرهنگی و هویت ایرانی- ملی

نشست تخصصی میراث فرهنگی و هویت ایرانی- ملی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری، مهندس سید محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور در این نشست با اشاره به هفته میراث فرهنگی و تبریک روز جهانی موزه گفت: مشکلات عدیده ای که امروزه با آن دست به گریبان هستیم، صرفاً به علت عدم آموزش و مطالعه است و اینکه چرا قبل از انجام هرگونه اقدامی خصوصاً در زمینه محیط زیست سوالی در مورد حاصل خیزی زمین و یا آفات آن پرسیده نمی شود.

بهشتی اظهار داشت: متأسفانه نسبت خود را با محیط اطراف از دست داده ایم و به نوعی اوتیزم یا درخودماندگی مبتلا شده ایم. روند بی‌رویه رشد حیات بشری از یک سو، دست درازی بیش از حد به منابع طبیعی و افزون‌خواهی انسان‌ها چهره طبیعت کره زمین را رو به نابودی کشانده است و این موضوعات باعث بوجود آمدن حوادث غیر مترقبه سیل، زلزله و طوفان های مهیب شده است.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد: ایرانیان درحالی از دیرباز با محیط‌ زیست زندگی و در شرایط کمبود آب‌ از درختان کهنسال پرستاری می‌کردند که دوره رنسانس در شهرهای کشورهای اروپایی حتی یک درخت وجود نداشت. چرخه‌ای که هم‌اکنون بر هم ریخته‌ و سبب شده محیط زیست ایران به‌ شدت آسیب ببیند و امروز آب و سنگ یکی از پرمصرف ترین اقلام ایرانی هاست.

وی افزود: سرزمین ما دارای موقعیت خطیری است که با وجود شکننده و حساس بودن محیط زیست یا باید رفتار خود را تغییر دهیم و یا زمین بمیرد. به همین دلیل است که حالا رودخانه‌ها خشک می‌شوند، دشت‌ها با سرعت نور فرو می‌نشینند و شهرها برای ما خاطره می‌شوند.

202

کد خبر: 952282

وب گردی

وب گردی