بحران بی‌سابقه سیاسی در ایتالیا

نخست وزیر انتصابی ایتالیا ماموریت تشکیل دولت از سوی رئیس جمهوری را رد و بدین ترتیب بحران سیاسی در این کشور تشدید شد تا جایی که سخن از انتخابات دوباره برای خروج از بن بست سیاسی شده است.

به گزارش ایسکانیوز، پس از گذشت حدود سه ماه از انتخابات پارلمانی در ایتالیا، بن بست سیاسی ناشی از عدم توافق میان احزاب، این کشور را به سوی یک بحران بی سابقه سیاسی سوق داده تا جایی که کونته که روز چهارشنبه ماموریت تشکیل دولت را از 'سرجو ماتارلا ' رئیس جمهوری دریافت کرده بود، دیشب پس از دیدار با وی این ماموریت را رد کرد.

جوزپه کونته، پس از دیدار با رئیس جمهوری و رد ماموریت تشکیل دولت، اعلام کرد: من نهایت تلاش خود را برای انجام این وظیفه کردم و می توانم تضمین کنم که تلاش خود را در یک فضای همکاری با نمایندگان نیروهای سیاسی انجام دادم.

وی سپس از رئیس جمهوری و از رهبران سیاسی حزب 'اتحاد' و جنبش 5 ستاره که وی را به عنوان نخست وزیر دولت به رئیس جمهوری معرفی کرده بودند، تشکر کرد.

بر اساس این گزارش ، گفته می شود که استفاده از حق وتو از سوی رئیس جمهوری برای رد 'پائولو ساوونا' به عنوان وزیر اقتصاد، فردی که بخاطر مواضع ضد اروپایی و ضد یورویی مورد مشاجره قرار دارد، سبب شد که کونته نیز ماموریت تشکیل دولت را رد کند. این در حالی که ساوونا مورد تائید رهبران سیاسی حزب اتحاد و 5 ستاره بود ولی این زورآزمایی مانع تشکیل دولت شد.

کونته' حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس، چهارشنبه شب و پس از گذشت 80 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی و رایزنی های متعدد رئیس جمهوری با احزاب و شخصیت ها، مامور تشکیل دولت شد.

در انتخابات 4 مارس گذشته، حزب اتحاد موفق به کسب تنها 17 درصد از آرا در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب 'فورتسا ایتالیا ' متعلق به 'سیلویو برلوسکونی'، حزب 'اتحاد' و حزب 'برادران ایتالیا' مجموعا 37 درصد آرا را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری 'لوئیجی دی مایو' با کسب 32.5 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.

ائتلاف راست میانه به ریاست 'متئو سالوینی' طی انتخابات 36 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست 'متئو رنتزی' 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد برای سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد.

با توجه به ناتوانی احزاب و ائتلاف های سیاسی در انتخابات پارلمانی برای کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای داشتن اکثریت لازم جهت تشکیل دولت، این کشور وارد بحران سیاسی شد که حدود 3 ماه از آن می گذرد.

منبع:ایرنا

کد خبر: 952288

وب گردی

وب گردی