پیش بینی پیشتازی ارز در بازار/ دلار در دست چه کسانی است؟

به گفته پژویان، قیمت گذاری مسکن از طریق پول های در اختیار مردم صورت می گیرد، بنابراین خوش خیالی است که بخواهیم تصور کنیم وضعیت بازار مسکن و ارز بهبود پیدا می کند.

جمشید پژویان، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با بیان اینکه وضعیت کنونی بازار مسکن آنقدر نا به سامان است که نمی توان پیش بینی دقیقی را از آن ارائه داد، گفت: در حال حاضر تمام کالا و مسایل مرتبط با ساخت و ساز در بازار با افزایش قیمت روبرو شده اند، نرخ مصالح ساختمانی، زمین و حقوق کارگر که اخیرا گران شده است بی تاثیر در افزایش قیمت مسکن نبود.

پژویان با تاکید بر اینکه دولت باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت بازار مسکن در دستور کار خود قرار دهد، افزود: دولت باید اقدامی را برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و کارگرانی که برای ساخت و ساز این ساختمان ها به کار گرفته می شوند فکری کند زیرا مسکن وابسته به این موضوعات است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه وضعیت بازار مسکن متاثر از بازار ارز است، گفت: نرخ ارز هر روز با افزایش قیمت روبرو است بنابراین مسکن هم متناسب با قیمت ارز روز به روز در حال گرانی است و براساس پیش بینی های صورت گرفته احتمال اینکه نرخ ارز بیش از قیمت کنونی گران شود بسیار زیاد است.

او اظهار داشت: اکنون بازار تمامی کالاها مانند بازار گوشت و نان با نا به سامانی های بسیار زیادی همراه است، در صورتی که دولت قادر به تغییر و کاهش قیمت آنها باشد در کاهش قیمت ارز و مسکن هم موفق خواهد بود.

پژویان خاطرنشان کرد: دولت تلاش بسیاری می کند تا یک مشکل را حل کند اما در کنار آن، مشکل دیگری را به وجود می آورد به طور مثال اقدام به افزایش حقوق کارگر می کند اما در کنار آن گرانی های چند برابری را به وجود می آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به عملکرد آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در بهبود وضعیت بازار مسکن اشاره کرد و گفت: وزیر تنها در حد اختیاراتی که بر عهده او می گذارند می تواند اقداماتی را برای بازار انجام دهد، وزرا در برخی از مسایل اولتیماتوم های لازم را به مسئولان می دهند اما به دلیل عدم هماهنگی با دیگر مسایل، مشکلاتی را به وجود می آورند، در حال حاضر در کشور تعداد زیادی مسکن نیمه کاره وجود دارد که امیدواریم در آینده با تدابیر مسئولان مشکلات موجود برطرف شود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ تمام کالاها با دلار حساب می شود و به ریال محاسبه نمی شود بنابراین قیمت 4200 تومانی دلار در بازار معقول نیست بلکه قیمت منطقی دلار باید پایین تر از سه هزار تومان باشد، به جز دلار به دیگر ارز بهای چندانی داده نمی شود اما متاسفانه قیمت دلار یکسان نیست و هر روز قیمت آن فرق می کند.

پژویان اظهار داشت: در ابتدا اعلام کردند که قیمت دلار باید با نرخ 4200 تومان اعلام شود و خرید و فروش با نرخ بالاتر از قیمت مصوب به عنوان قاچاق محسوب می شود، علیرغم اینکه همان قیمت 4200 تومانی نرخ دلار هم بالا است اما در حال حاضر در بازار با قیمت 6 یا 7 هزار تومان هم خرید فروش می شود.

به گفته این اقتصاددان، در حال حاضر دلار در دست چه کسی است؟ به غیر از اینکه دلار باید از طریق بانک مرکزی وارد بازار شود اکنون توسط چه کسانی در حال عرضه به بازار است؟

او با بیان اینکه قیمت گذاری مسکن از طریق پول های در اختیار مردم صورت می گیرد، افزود: اکنون وضعیت بازار مسکن آنقدر بد است که افرادی که اقدام به فروش مسکن خود می کنند دیگر قادر به خرید مسکن با همان پول نیستند، بنابراین خوش خیالی است که بخواهیم تصور کنیم وضعیت بازار مسکن و ارز بهبود پیدا می کند.

401

کد خبر: 952361

وب گردی

وب گردی