خطر در کمین صنعت پتروشیمی؛ مسئولان هوشیارانه عمل کنند

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با خروج آمریکا از برجام فاینانس طرح های پتروشیمی در ایران به خطر افتاده که در همین راستا جلساتی را با نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت نفت برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم با ارائه راهکارهای برون رفت موانع تحریم‌ها را خنثی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صنعت پتروشیمی نسبت به سایر صنایع بسیار متکی به تکنولوژی های پیشرفته و همچنین از صنایع سرمایه بر محسوب می شود. ایجاد اشتغال در صنایع پایین دستی پتروشیمی برای کشور ما از اهمیت به سزایی برخوردار است. در حال حاضر نیز بیشترین صادرات غیر نفتی کشور به محصولات پتروشیمی برمی‌گردد.

بنابراین، خروج آمریکا از برجام می تواند به شدت بر توسعه صنایع پتروشیمی بازتاب سنگینی داشته باشد. البته نه از این نظر که دیگر دسترسی به تکنولوژیهای پیشرفته نداشته باشیم، بلکه عملا دسترسی به اعتبارهای فاینانس که معمولا شرکت های بزرگ در اختیار ما قرار می دهند با خروج آمریکا از برجام بدون شک آثار بسیار منفی برای توسعه صنعت پتروشیمی کشور ایجاد و رشد آن را متوقف خواهد کرد.

چندی پیش سیدرضا نوروززاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ایران به عنوان ابرقدرت منطقه توانست در مذاکرات هسته‌ای حضور یابد و دستاورد بزرگی به نام برجام را کسب کند. توافق هسته‌ای ایران یک معاهده بین‌المللی است و اگر امروز کشوری مثل آمریکا به صورت یکجانبه از آن خارج می‌شود بیانگر آن است که آنها به توافق‌های بین‌المللی پایبند نیستند، کما این‌که قبل از آن نیز از کنفرانس محیط زیست اروپا خارج شدند و با صادرات و یا تولید اتیلن، بازار شرق دنیا همچون چین و هند را تهدید می‌کنند.

او با بیان این‌که تهدیدهای فردی همچون ترامپ در مورد برجام نشان می‌دهد که توافق هسته‌ای توافق خوبی بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، تصریح کرد: ما نباید ارتباط دیپلماسی خود با دنیا و غرب را قطع کنیم و توان دیپلماسی کشور باید همچنان حفظ شود. ما کشوری هستیم با فرهنگی بزرگ و غنی که توان مذاکره داریم و از تشنج نیز استقبال نمی‌کنیم. امیدواریم وزارت امورخارجه در این مبارزه پیروز باشد، مردم نیز حمایت خواهند کرد.

در همین راستا جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز در رابطه خروج امریکا از برجام و تاثیر آن در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: خود آمریکایی‌هایی در صنعت پتروشیمی ایران ارتباط مستقیمی ندارند و شرکت‌های آمریکایی در بازار پتروشمی ما حضور ندارند و یا قراردادی با ایران منعقد نکردند که نگران این صنعت باشیم اما متاسفانه به صورت غیرمستقیم بخشی از موضوعات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او تصریح کرد: متاسفانه آمریکایی‌ها با وضع تحریم‌های جدید، شرکت‌های دیگر را تحت الشعاع قرار داده تا از همکاری با ایران دست بردارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این تحریم‌ها نخست در میزان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و از سوی دیگر در خرید محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی تاثیر گذار خواهد بود. ما در همین راستا جلساتی را با نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت نفت برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم با ارائه راهکارهای برون رفت از این موانع، تحریم‌ها را خنثی کنیم.

می‌توان گفت؛ اکنون با خروج آمریکا نه تنها فاینانس طرح های پتروشیمی در ایران به خطر افتاده بلکه حتی نوسازی واحدهای پتروشیمی و همچنین به هنگام کردن تکنولوژی آن ها نیز با دشواری های جدی روبه رو خواهد شد. قطعا به علت پایین بودن کیفیت برخی از محصولات پتروشیمی ایران و به هنگام نکردن تکنولوژی های موجود با دشواری های جدی رو به رو خواهیم بود.

402

کد خبر: 952440

وب گردی

وب گردی