استرس «آبی»

در حالی به آغاز فصل تابستان نزدیک می شویم که تابستانی سخت در حوزه منابع آبی در پیش داریم. تا جایی که اگر از هم اکنون تدابیر مدیریتی در این حوزه اتخاذ نشود به گفته بسیاری از کارشناسان و مسوولان با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، با تغییرات اقلیمی مواجه هستیم؛ بگونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد. علاوه بر این افزایش جمعیت و بالا رفتن مصرف نیز عامل دیگر تشدید بحران در کشوراست.

سالهاست که استان یزد با پدیده‌ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف این استان وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است.

در استان یزد در حال حاضر حدود 350 روستای استان در وضعیت کم‌آبی و 150 روستا که معمولاً نیز در مناطق کوهستانی قرار دارند، با وضعیت بی‌آبی مواجه هستند.

بحران آب در ایران بیش از همه در استان یزد و اصفهان خودنمایی می کند که همین مساله نیز مشکلاتی را برای این استان به وجود آورده به گونه ای که عملا کشاورزی در اصفهان متوقف شده و این موضوع موجب اعتراضات گسترده کشاورزان شده است.

حدود نیمی از نیاز آب شرب استان یزد از طریق خط انتقال آب از سرشاخه‌های زاینده رود در استان چهارمحال وبختیاری تامین می‌شود. و برای چندین بار خط انتقال آب یزد مورد تعرض و خرابکاری قرار گرفته است. آخرین بار شامگاه دوشنبه در سه ماهه سال جاری خط انتقال آب و تاسیسات برق ایستگاه پمپاژ آب استان یزد در شرق اصفهان مورد تعرض قرار گرفت و جریان آب برای مدت ۱۲ ساعت قطع شد.

محمود زمانی قمی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون اقدامات انجام گرفته درباره تنش آبی و تدابیر اندیشیده شده در این زمینه و این استان توضیحاتی ارائه داد.

کمترین آورده را در سد زاینده رود و چهارمحال و بختیاری داشته ایم

استاندار یزد گفت: خشکسالی های اخیر و تغییر اقلیم باعث شده است که در فلات مرکزی (استانهای اصفهان و یزد) ما بدترین وضعیت بارش ها را طی 50 سال گذشته و کمترین آورده را در سد زاینده رود و استان بالادستی یعنی چهارمحال و بختیاری داشته ایم.

وی پیرامون راهکارها برای مقابله با این کم آبی گفت: اولین تدبیر و اقدامی که در فلات مرکزی باید صورت بگیرد، که استان یزد هم بخشی از آن جغرافیا است، این است که ما سیاست های سازگاری و سامان پیدا کردن وضع موجود را طراحی کنیم؛ یعنی خودمان را با وضع موجود تطبیق دهیم و شرایط پیش رویمان را مدیریت کنیم.

گام هایی برای مقابله با کم آبی

زمانی قمی در توضیح گام هایی که برای مقابله با کم آبی باید برداشته شود افزود: اولین گام این است که درست مصرف کنیم؛ هم در حوزه کشاورزی، هم در حوزه صنعت و هم در حوزه بهداشت و شرب، الگو های مصرف خود را اصلاح کنیم و بعضا تغییر جدی دهیم. این کار را از چندین ماه قبل شورای حفاظت آب استان یزد زیر نظر استانداری در دستور کار خود گذاشته و تمام سیاست های اصلاحی در مصرف را طراحی کرده است.

وی تصریح کرد : با اقداماتی که ذکر شد ما آمادگی زیادی داریم که خودمان را با شرایط پیش رو در حوزه کم آبی و کاهش شدید نزولات آسمانی تطبیق دهیم.

باید به فکر منابع جدید آبی باشیم

زمانی قمی در ادامه بیان کرد: باید ضمن اصلاح الگو، به فکر منابع جدید هم باشیم که به نظر نمی آید از حوزه های مختلف داخل کشور قابل تامین باشد. دریا و بخش های جنوبی کشور، که طبیعتا این در دستورکار مدیریت استان هست، و فلات مرکزی هم به این اندیشیده که بتواند از این مزیت استفاده بکند.

عالی ترین مقام استان یزد در توضیح دیگر اقدامات لازم که باید انجام بگیرد، گفت: مسئله ی آبهای ژرف و حفر چاه های ژرف هم در دستور کار است. مطالعات علمی معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت نیرو این پدیده را تایید می کند. در بخش هایی از کشور از جمله در استان یزد بر روی این مسئله تلاش می کنیم و امیدواریم به زودی حفر چاه نمونه ی خودمان را آغاز کنیم و بتوانیم از این مزیت نیز استفاده کنیم.

طبق روال سابق در حوزه ی کشاورزی آب مصرف نکنیم

وی افزود: دیگر ما نمی توانیم با کم آبی های پیش رو، طبق روال سابق در حوزه ی کشاورزی آب مصرف کنیم؛ نه منابع ما این اجازه را می دهد و نه منطق شرایطی که ما با آن روبرو هستیم. باید مدیریت منطقی و مناسب را بر این منابع مان داشته باشیم.

استاندار یزد گفت: باید روی چاه های غیر مجاز و روی مصارف شهری و مصارف خانگی مشترکینی که پر مصرف هستند حساس شویم و برایشان فکری بکنیم.

وی با بیان اینکه تدبیر لازم برای این امور اندیشیده شده گفت: ما طبیعتا باید کم مصرف ها را تشویق کنیم و پرمصرف ها را با اعمال مقررات و قوانینی وادار کنیم که بهتر مصرف کنند. همچنین سیستم های کاهنده در مصرف خانگی بسیار مهم هستند که اینها نیز طراحی شده اند. همه ی سازوکار های موجود برای کاهش مصرف و بهینه مصرف کردن را استفاده می کنیم؛ در ضمن به فکر تامین منابع آبی جدید هم برای افق 50 سال و 100سال آینده ی استان هستیم.

تهیه و تنظیم: محمدحسین معصوم زاده

کد خبر: 952465

وب گردی

وب گردی