نخبگان  به هنگام بازگشت به کشور نباید دغدغه اشتغال داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: نخبگان نباید به هنگام بازگشت به کشور دغدغه اشتغال داشته و نگران باشند که بیکار بمانند.

محمودرضا اسفندیار در گفت‌ و گو با خبرنگار دانشگاه ایسکانیوز در زمینه نخبه پروری گفت:در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که تمامی نخبگان لزوما از کشور خارج نمی شوند یعنی بسیاری از این افراد در کشور هستند اما باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی ادامه داد: طبیعتا نمی توان این موضوع را انکار کرد که افرادی که از کشور خارج می شوند نخبه هستند، شاید ما باید به این بخش بیشتر بپردازیم اما در درجه اول باید دانست که بسیاری از نخبگان در ساخت کشور و آبادانی آن حضور دارند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر گفت: این افراد ایده های بسیار خوبی دارند، اگر ما بتوانیم از آن ها حمایت کنیم و توجه بیشتری نسبت به این افراد داشته و قدردان زحمات آن ها باشیم، شاید نخواهند برای ادامه تحصیل یا اقامت به خارج از کشور بروند.

وی اضافه کرد: به تعبیری بخشی از مهاجرت ها از کشور محصول فرایندی است که پیش تر به آن اشاره شد یعنی این نخبگان به دلیل مورد توجه قرار نگرفتن ترجیح می دهند به خارج از کشور بروند.

دکتر اسفندیار بیان کرد: انسان ها برای رشد فکری، افزایش تجربه های علمی و غیره انگیزه های مختلفی دارند، برخی ترجیح می دهند تحصیلات عالی خود را در کشورهای دیگر بگذازنند، طبیعتا به طور قطعی نمی توان گفت تمامی دانش ها در کشور ما وجود دارد، هیچ کشوری نمی تواند چنین ادعایی کند.

وی افزود: در این زمینه جوانان ما باید در حوزه های مختلف مخصوصا فناوری های نو، علوم پایه، فنی مهندسی، نظام پزشکی از فرصت های پیش آمده در کشورهای دیگر استفاده کرده تا دانش ها و علوم جدید را بیاموزند.همچنین ما نیز باید انگیزه کافی برای بازگشت آنان ایجاد کنیم، نباید نخبگان را فراموش کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر در پایان تاکید کرد: مرکز نخبگان کشور باید این افراد را رصد کند به گونه ای که این افراد ببینند که مورد حمایت قرار گرفته اند. نخبگان نباید به هنگام بازگشت به کشور دغدغه اشتغال داشته و نگران باشند که بیکار بمانند.نخبگانی وجود داشته اند که به کشورهای خارجی رفته و از لحاظ علم نیز رشد کرده اند، اما زمان بازگشت به کشور نتوانسته اند فعالیت کنند و کسی به آن ها توجه چندانی نکرد، در چنین افرادی آن ها به خارج از کشور مهاجرت کرده اند.

201

کد خبر: 952584

وب گردی

وب گردی