توافق سه جانبه درباره ماهیت کار غیرمستمر

کمیته روابط کار شورای عالی کار دیروز بار دیگر با موضوع امنیت شغلی کارگران با ساماندهی قراردادهای موقت تشکیل جلسه داد و نهایتا ماهیت کار غیر مستمر مورد توافق کارگران، کارفرمایان و دولت قرار گرفت اما سقف زمانی قرارداد موقت همچنان با مخالفت کارفرمایان روبرو شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسماعیل ظریفی‌آزاد مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، درباره نشست روز گذشته کمیته روابط کار با موضوع امنیت شغلی و آیین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون کار، اظهار داشت: در نشست روز گذشته که با حضور آقای مشیریان معاون وزیر کار و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد همه شرکت‌کنندگان جز در یک مورد در تمام موارد پیش‌نویس آیین‌نامه که از سوی اداره کل روابط کار تدوین شده بود به اجماع رسیدند.

او مورد اختلافی را تعیین سقف سه ساله برای قرارداد موقت در کارهای با ماهیت غیرمستمر اعلام کرد و گفت: پیشنهاد دولت تعیین سقف سه ساله بود که نمایندگان کارفرمایان با آن همچنان مخالفت کردند.

مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به اینکه پیشنهاد کارفرمایان برای تعیین سقف قرارداد موقت چه میزان بود، گفت: آنها پیشنهاد هشت سال را مطرح کردند که به نظر نمی‌رسد در تصویب آیین‌نامه از سوی دولت این رقم در نظر گرفته شود.

او در عین حال تعریف کارهای غیرمستمر را یکی از دستاوردهای جلسه دیروز برشمرد و گفت: دیروز نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت روی تعریف مشترک از کار غیرمستمر توافق کردند و اینکه کار غیرمستمر چه کاری تلقی شود و همچنین محدوده‌ای تعیین شود که اگر کاری ماهیتاً غیرمستمر است در آن محدوده مجوز قرارداد موقت وجود داشته باشد و پس از آن کارگر تا پایان کار باید در کارگاه مشغول باشد و جز در مواد 27 و 65 قانون کار نمی‌توان او را اخراج کرد.

ظریفی‌آزاد همچنین با اشاره به اینکه پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور شامل پنج ماده و دو تبصره است، گفت: این پیش‌نویس برای تصمیم‌گیری نهایی امروز به وزیر کار ارجاع می‌شود و آقای ربیعی در این مورد تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

به گفته مدیرکل روابط کار وزارت کار، کلیه کارهای پروژه‌ای بر این اساس غیرمستمر تعریف می‌شوند که شامل ساخت سد، راه، طرح‌های عمرانی، پالایشگاه‌ها و غیره غیرمستمر تلقی می‌شود و همچنین همه شغل‌هایی که کارگاه غیردائمی برای آن دایر شده مشمول این آیین‌نامه خواهد شد.

پیش از این کمیته روابط کار با موضوع تعیین حداکثر مدت زمان قرارداد موقت در کارهای غیرمستمر جلسات دیگری برگزار کرده بود که در آخرین جلسه کارفرمایان تا سقف زمانی سه ساله برای قراردادهای موقت مخالفت کرده بودند.

تبصره یک ماده هفت قانون کار، وزارت کار را مکلف به تدوین آیین‌نامه حداکثر مدت موقت برای کارهای با ماهیت غیرمستمر کرده است که این تبصره قانونی تا به حال اجرا نشده است.

منبع: فارس

402

کد خبر: 952590

وب گردی

وب گردی