روندصعودی اجاره مسکن  تا کی و تا کجا ادامه خواهد داشت؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از دلایل آسیب های اجتماعی فقر مالی، عدم توانایی خانواده ها، عدم رونق کسب و کار و مشکلات اقتصادی جوانان است و عمده ترین مشکل جوانان در بحث تشکیل خانواده مسکن است و با توزم مسکن برای جوانان مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد و این گرانی اثر مخرب و نامطلوبی در جامعه دارد.

به گزارش ایسکانیوز چند روز دیگر ماه رمضان هم به پایان می رسد و بسیاری از جوانانی که قصد ازدواج و تشکیل خانواده دارند برای انجام این مراسم خود را آماده می کنند اما همین جوانان برای شروع زندگی و اجاره یک آپارتمان نیاز به حداقل

40-50 میلیون تومان پول پیش و بیش از 800 هزار تومان اجاره بها دارندحتی اگر از مخارج دیگر مراسم عروسی هم بگذرند باز باید فشار زیادی را برای تهیه مبلغ ودیعه و اجاره بها تحمل کند.

این روز ها مشکل گرانی مسکن و نوسانات لحظه ای قیمت آن نتیجه التهابات عرصه ارز است و ترکش آن بیشتر از هر چیز به مسکن اصابت کرده است. صرف نظر از جو و فضای سیاسی ،اقتصادی و تغییر و اولویت هایی که هر دولتی در برنامه های خود لحاظ می کند مسکن یکی از مطالبات زندگی شهری است که یکی از پایه های تشکیل خانواده بر آن نهاده شده است.

سوالی که مطرح می شود این است که مسئولان چقدر گرانی مسکن را به صورت ملموس احساس کرده اند؟ آیا بین نزدیکانشان جوانی وجود دارد که به دلیل عدم توانایی در فراهم کردن خانه ازدواج خود را مکررا به عقب انداخته باشد؟ آیا زوجی را دیده اند که با افزایش اجاره خانه مجبور شده باشند هر یک به تنهایی در خانه پدری منتظر ارزان شدن خانه بمانند؟ آیا به گوششان رسیده خانواده ای به دلیل وضع نا مطلوب مالی برای داشتن یک سقف از موطن اصلی خود دست کشیده و به شهرستان های دور دست کوچ کرده باشند؟

این آیاها و هزاران سوال دیگر حرف در گلو مانده بسیاری از خانواده ها و جوانان است و واقعا چه کسی پاسخ این آوارهای فرو ریخته بر اثر ندانم کاری های برخی از مسئولان را خواهد داد؟ این روندصعودی تا کی و تا کجا ادامه خواهد داشت؟ تا انزوای کامل و فرو پاشی خانواده هایی که تنها راه ارتزاق شان حقوق ماهیانه ای است که سالیانه درصد کمی افزایش می یابد چقدر مانده است؟

با استناد به گزارش کارشناسان مسکن ،قیمت مسکن در شهر تهران با دو آمار متفاوت در اردیبهشت امسال بالاترین میانگین رشد ماهیانه را در6 سال اخیر تجربه کرده است و تاثیر جهش قیمت ارز و طلا در حوزه مسکن از اردیبهشت ماه به اوج خود رسید و گرچه نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است افزایش ناگهانی قیمت مسکن تا پایان شهریور ماه سال جاری تعدیل پیدا خواهد کرد اما در صورت ادامه روند آن بر سرجوانان و خانواده ها چه خواهد آمد؟

سلمان خدادادی،رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز در این باره گفت: یکی از دلایل آسیب های اجتماعی فقر مالی، عدم توانایی خانواده ها، عدم رونق کسب و کار و مشکلات اقتصادی جوانان است و عمده ترین مشکل جوانان در بحث تشکیل خانواده مسکن است و با توزم مسکن برای جوانان مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد و این گرانی اثر مخرب و نامطلوبی در جامعه دارد.

وی افزود: افزایش بی رویه و خارج از کنترل مسکن آسیب های جدی را برای خانواده ها در بر خواهد داشت مجلس شورای اسلامی قبلا در این حوزه به این شکل ورود پیدا کرد که دولت از مالکان خانه های خالی که تعدادشان هم خیلی بالا است مالیات بگیرد مالکان یا باید خانه ها را بفروشند و یا باید اجاره دهند که طبیعتا عرضه بیشتر می شود و تقاضا پایین می آید که نتیجه آن پایین آمدن قیمت ها است .

خدادادی گفت: موارد فوق پیشنهاد مجلس به دولت بود و دولت نیز با این موضوع مخالف نیست اما تاکنون عملیاتی نشده است خرید،فروش و یا اجاره مسکن نه تنها نباید به صورت بی رویه افزایش پیدا کند بلکه دولت باید با اتخاذ شیوه های درست از شیب تند این روند جلوگیری کند و حتی روند این حوزه با حساب و کتاب علمی و منطقی و بر اساس تورم همراه باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا افزایش وام مسکن در این تورم نقش داشته یا خیر گفت: افزایش وام برای خرید مسکن اثر ملموسی را در این موضوع نداشته است و حتی اگر بانک ها بتوانند این وام را تامین کنند و متقاضیان نیز پس از گذشتن از هفت خوان رستم و طی کردن موارد قانونی آن بتوانند این وام را به دست آورند امکان اینکه با این وام موفق به خرید خانه در شهر تهران شوند کم است. در کجای تهران می توانیم با این وام خانه بگیریم؟وقتی کسی بخواهد با 500 میلیون در تهران خانه بخرد داشتن یا نداشتن این وام تاثیری در این موضوع ندارد و فکر می کنم افزایش وام مسکن اثر روانی مختصری را در بالا رفتن قیمت مسکن دارد اما تعیین کننده نیست و نمی تواند مشکلات مسکن را حل کند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 952594

وب گردی

وب گردی