جامعه ی دانشگاهی برای حل مسائل کشور آمادگی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاران ما آمادگی ورود به حل مسائل و چالشهای کشور دارند، باید رویکرد جدید نسبت به دانشگاه‌ها در نهادهای مختلف کشور ایجاد شود دانشگاه جامعه محور یعنی منافع حاصل از علم را به سمت جامعه بردن.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، صبح امروز دانشگاهیان با حضور در مرقد مطهر امام خمینی (ره) با آرمان‌های انقلاب اسلامی تجدید پیمان کردند.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به همراه جمعی از مسئولان مراکز آموزش عالی کشور در این مراسم شرکت کرده بود گفت: جامعه دانشگاهی کشور همچنان که در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دفاع از حرم و دیگر عرصه‌های عامی تلاش و ایثار داشتند هنوز هم در جامعه انقلابی ایران وظایف خطیری بر عهده دارند.
وی افزود: همچنان که پیشینیان ما در مسیر ایثار برای پیروزی انقلاب پا گذاشتند و لبیک گفتند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فناوری به کار ببریم تا وظیفه خود را به طور کامل انجام دهیم.
غلامی گفت: تحقق آرمان شکل‌گیری نظام بخشی از اهداف مجاهدین و تلاشگران عرصه انقلاب و دفاع بوده و است. حفظ و پیشبرد و ارتقا نظام و دسترسی کامل به تمام اهداف نظام همچنان جزو عهدهایی است که همه مردم بخصوص دانشگاهیان به آن پایبند هستند هم چنین علاوه بر اندوختن تجارب فراوان علمی و اجرایی در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی با توجه به عناد دشمنان انقلاب سال‌های طولانی مبارزه کردیم و به پختگی رسیدیم.
او با بیان اینکه در این دوران باید از همه این تجارب و توانمندی‌ها برای گذر از این برهه زمانی استفاده کنیم افزود: وظیفه ما در شرایط کنونی استفاده از فرصت‌هایی است که بدست می‌آید برای حفظ مسیر و روحیه انقلابیون و یادآوری آرمان‌های انقلاب استفاده کافی را ببریم.
وزیر علوم تصریح کرد: یاد امام (ره) همواره در دل کسانی که پای سخنان ایشان نشسته بودند و تمام عاشقان ایشان شور و انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که زمینه‌ساز ایستادگی در مسیر انقلاب است و هم اندیشی در پیشبرد اهداف انقلاب می‌تواند از مصادیق ایام‌الله باشد، تا دستاوردهای انقلاب اسلامی حفظ شود.
او خاطر نشان کرد: حاصل این تذکرات و یادمان‌ها و یادآوری ها در درجه اول اتحاد ملی و اتحاد بین امت اسلامی خواهد بود. امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به اتحاد در سطح داخلی و در سطح ملل اسلامی داریم.
وی با اشاره به توفیقات چهل ساله انقلاب، افزود: همه دوستان و دشمنان منصف اذعان دارند که نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام اثرگذار در سطح بین‌المللی است که بر توانمندی آن بسیار حساب می‌شود که این اقتدار حاصل رهبری هوشمندانه امام راحل و در استمرار آن رهبر معظم انقلاب بوده است و خدمتگزاران این نظام در این اقتدار شریکند.
غلامی گفت: جامعه دانشگاهی کشور از همان ایام قبل انقلاب جزو گروه‌های مهم در حرکت و پیروزی انقلاب و سپس در سازماندهی انقلاب اسلامی تاثیرگذار بوده‌اند.
دانشگاهیان ما اعم از دانشجویان، اساتید، کارکنان و همه کسانی که با ابزار و توان خود پای انقلاب هستند جزو دستاوردهای انقلاب اسلامی به حساب می‌آیند که امروز یکی از وظایف مهم ما شتاب دادن به مسیر علمی کشور است. اینکه جایگاه جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی های جهانی در شانزدهم جهان است یعنی با تمام محدودیت های اجانب، جوانان و محققین ما جایگاه خوبی برای نظام اسلامی بدست آورده‌اند.
او افزود: در سطح ملی دستاوردهای مهمی در بخش فناوری و پژوهشی داشتیم آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ما در بین کشورهای منطقه رتبه اول رشد علمی را داریم. نباید به اینها قانع بود اما این افتخاری برای مردم و کشور است که توانستیم با پیروی از رهبری امام و مقام معظم رهبری به این جایگاه دست یابیم.
وزیر علوم ادامه داد: با توجه به ضرورت‌های موجود باید رویکرد خودمان را به سمت ارتقای سطح زندگی و حل مسائل و مشکلات جامعه ببریم. امروزه تبدیل دانش به فناوری و تولید ثروت ظرفیت‌ها و امکانات مهمی در جوامع ایجاد می‌کند با حرکت هایی که در چند سال گذشته اتفاق افتاده ما شاهد شکل‌گیری شرکت های دانش بنیان که زمینه اشتغال را فراهم می‌کنند هستیم و این یکی از وجوه توجه به استفاده از دانش و فناوری در توسعه کشور است.
او تصریح کرد: همکاران ما آمادگی ورود به حل مسائل و چالشهای کشور دارند، باید رویکرد جدید نسبت به دانشگاه‌ها در نهادهای مختلف کشور ایجاد شود دانشگاه جامعه محور یعنی منافع حاصل از علم را به سمت جامعه بردن.
وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: همبستگی ملی ایجاد امید و هوشیاری در برابر تهدیدات مختلف که از اول انقلاب تا کنون وجود داشته، پیروی از آرمان‌های امام و مقام معظم رهبری، مودت و دوستی بین هم‌وطنان رمزهای تاثیرگذار استحکام و ادامه این نظام برای سپرده شدن به دست امام زمان (عج) خواهد بود.

203

کد خبر: 952598

وب گردی

وب گردی