تبعات ناشی از افزایش قیمت شیشه / افزایش  قیمت  باعث کاهش مصرف نمی شود

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: وزارت بهداشت بایدپروتکل های درمان مواد مخدر و شیشه را تنظیم کند و این پروتکل ها رابرای درمانگران ارسال کند اما متاسفانه تاکنون این امر انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز چندی پیش سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش قیمت مواد مخدر درسال جاری خبر داد وگفت: با وجود افزایش قیمت مواد مخدر شاهد افزایش ناخالصی در مواد هم هستیم.

به گفته پرویز افشار، شیشه ۱۷۴ درصد در خرده فروشی و ۱۸۵ درصد در عمده فروشی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته است هر گرم شیشه در سال گذشته ۲۹ هزار و ۸۶۳ تومان بوده و اما امسال به ۷۶ هزار تومان رسیده است که در مجموع در عمده فروشی ۱۸۳ میلیون و در خرده فروشی ۵۲ میلیون بوده است.

تبعات ناشی از افزایش قیمت مواد مخدر شیشه و عدم توانایی معتادان در تهیه این مخدر امید بازگشت آنها به سمت مخدرهای سنتی را زنده می کند چرا که به گفته کارشناسان اعتیاد، درمان اعتیاد به مخدرهای سنتی بسیار آسانتر از مخدرهای صنعتی است.

وزارت بهداشت بایدپروتکل های درمان مواد مخدر و شیشه را تنظیم کند

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی در گفت و گوی اختصاصی با ایسکانیوز درباره گرانی قیمت شیشه گفت: با گرانی شیشه ممکن است معتادان در سه وضعیت قرار گیرند عده ای ازمصرف کنندگان شیشه ممکن است برای اینکه شیشه بیشتری را تهیه کنند به سراغ جنس نامرغوبتر و نا خالص تر بروند و برخی هم ممکن است تغییر مصرف داشته باشند یعنی به سمت مصرف مواد مخدر دیگری بروند و علی القاعده این تغییر نوع، برای اینکه بتواند جایگزین شیشه شود مصرف را هم بیشتر می کند تا اثر شیشه را داشته باشد و نوع سوم این است که فرد پول کم دارد و یا ندارد اما همچنان میخواهد شیشه مصرف کندو برای رسیدن به شیشه دست به سرقت می زند.

دکتر فرید براتی سده گفت: آنچه که باید به آن توجه شود این است که لزوما بالا رفتن قیمت شیشه نمی تواند کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد متاسفانه مصرف شیشه از زمانی که در کشور ما شروع شد تا همین الان هنوز در سیستم های درمانی ما بخصوص سیستم های سرپایی هیچ راهکار پیشگیرانه و روش مناسبی ندارد یعنی نه وزارت بهداشت که متولی اصلی است و نه در مراکز مرتبط اقدام پیشگیرانه ای نداشته اند.

وی بیان کرد: سازمان بهزیستی در استان ها یک سری آموزش هایی را برای درمانگران شروع کرده است برای اینکه درمانگران با نوع برنامه و درمان هایی که وجود دارد آشنایی بیشتری پیدا کنند کتاب های معتبر موجود در این زمینه را ترجمه و در اختیار درمانگران گذاشته است این درمان، همان درمان ماتریکس است اما بیش از این دست ما بسته است.

بهزیستی اعتبار مالی آموزش درمانگران در استان ها را تامین کرده است

وی با تاکید بر نقش وزات بهداشت در این زمینه گفت: قاعدتا وزارت بهداشت بایدپروتکل های درمان مواد مخدر و شیشه را تنظیم کند و این پروتکل ها را برای درمانگران ارسال کند اما متاسفانه تاکنون این امر انجام نشده است.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی اعتبارمالی آموزش درمانگران در استان ها را تامین کرده است تا آنها بتوانند راه های درمان مواد محرک را برای درمانگران آموزش دهند.

وی در پایان گفت: بالاو پایین رفتن قیمت مواد مخدر مقوله ای است که دبیر خانه ستاد سازمان مبارزه با مواد مخدر باید آن را دنبال کند و اطلاعات این نوسان را به طور روز آمد و دائم به ما اعلام کند اما این اطلاعات را در قالب اطلاعات محرمانه نیز در اختیار ما قرار نمی دهد تا ما برای برنامه ریزی سر لوحه کار ها قرار دهیم.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 952620

وب گردی

وب گردی