استاد محمدمهدی جعفری از نهج البلاغه می گوید

کتابخانه ملی ایران با همکاری مجله بخارا ، دومین شب از شبهای ماه رمضان را به کتاب شریف « نهج البلاغه» با سخنرانی استاد محمد مهدی جعفری اختصاص داده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، به مناسبت ماه مبارک رمضان سازمان‌ اسناد و کتابخانه‌ ملی‌ ایران با همکاری مجله‌ بخارا سلسله شب هایی را برگزار می‌کند.

سخنران این مراسم استاد محمد مهدی جعفری است که از نهج البلاغه شناسان بنام ایران است. استاد محمد مهدی جعفری از اوایل دهه چهل پژو هش درباره نهج البلاغه را آغاز کرد. ولی پیش از ان در سال ۱۳۴۵ به پیشنهاد آیت الله طالقانی ترجمه کتاب «علی بن ابی طالب» نوشته عبد الفتاح عبد المقصود را اغاز کرد که درسال ۱۳۵۴ در هشت مجلد توسط شرکت انتشار به چاپ رسید.

از سال ۱۳۶۲ با بازگشایی دانشگاه‌ها، به تدریس نهج البلاغه، متون عربی، تاریخ اسلام و علوم قرآنی مشغول شد.

وی در سال ۱۳۵۵ وارد دوره دکتری «فرهنگ عربی و علوم قرآنی» دانشکده الهیات دانشگاه تهران شد، اما به جهت فعالیت های تعطیلی دانشگاه‌ها در نتیجه انقلاب فرهنگی، کار تحصیل وی به تعویق افتاد، تا این که در سال ۱۳۶۷ از پایان‌نامه خود با عنوان «تصحیح خطب نهج البلاغه» به راهنمایی سید محمدباقر حجتی دفاع کرد و به درجه دکتری نائل آمد.

استاد جعفری در همان سال به دانشگاه شیراز منتقل شد و در آن جا به تدریس متون عربی و نهج البلاغه پرداخت و برای این که نهج البلاغه به صورت یک درس مستقل دانشگاهی درآید کتاب «آموزش نهج البلاغه» را تألیف کرد.

از سال ۱۳۸۳ که دوره کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه در دانشکده علوم حدیث شهر ری تأسیس شد تاکنون، به همکاری در آن دانشکده و تدریس در آن رشته اشتغال دارد. وی در سال ۱۳۸۵ با رتبهٔ استادی از دانشگاه شیراز بازنشسته شد، ولی همچنان در دانشگاه شیراز و دانشگاه‌های دیگر به تدریس نهج البلاغه ادامه می‌دهد.

این مراسم چهارشنبه ساعت ۱۸ در مرکز همایش های (تالار فرهنگ) کتابخانه ملی واقع در بزرگراه شهید حقانی (از غرب به شرق) بعد از ایستگاه مترو، بلوار کتابخانه ملی ایران.
502

کد خبر: 952626

وب گردی

وب گردی