شاه‌آبادی: بازی‌های داستانی بیشترین تعداد مخاطب را دارند

مدیر غرفه «دانش بانک» در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، گفت: اصولا هر بازی ای که بر اساس یک طرح‌واره‌ ای داستانی ساخته و پرداخته شده باشد، مخاطب بیشتری را به خود جذب می کند.

وحید شاه‌آبادی، مدیر غرفه ی دانش بانک در بخش دیجیتال بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، اظهار داشت: امسال حدود 60 عنوان از محتویات آموزشی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان در غرفه عرضه کرده ایم که فضایی شاد و با محتوای کاملا ارزشی برای مخاطبان نمایشگاه است.

وی با اشاره به اینکه محصولات ما کاملا بومی و ایرانی است، افزود: تلاش شده که بیشتر چیزهایی که گروه های سنی بین 3 تا 12 سال به آن ها نیازمند است، برایشان فراهم شود. همچنین تعداد کمی بازی برای سنین بالای 12 سال داریم.

این فعال فرهنگی ادامه داد: محصولات ما شامل بازی ها، فیلم ها، انیمیشن ها، صوت ها و نرم افزارهاست که عموما دارای محتویات ارزشی و قرآنی است که حس دین مداری را به کودک و نوجوان القاء می کند.

شاه آبادی درباره بازی های موسسه ی دانش بانک، گفت: همه ی بازی های ما دارای یک طرح واره ی داستانی هستند که برگرفته از قصص قرآن و داستان هایی از زندگی پیامبران و امامان است. چون معتقدیم که هر بازی ای که بر اساس یک طرح واره ی داستانی ساخته و پرداخته شده باشد، مخاطب بیشتری به خود جذب می کند.

وی افزود: یکی از بازی های این موسسه، بازی سه بعدی «رانده شده» است که تاکنون در نمایشگاه قرآن بیشترین فروش را داشته است. در این بازی، کاربر در نقش یک ناجی ظاهر می شود که باید فرزندان پیرمردی را که به اسارت شیطان درآمده اند، نجات دهد.

شاه آبادی ادامه داد: در طول بازی، کاربر با حل معماهای قرآنی گوناکون به محل اختفای شیطان نزدیک شده و سرانجام با جواب دادن به سوالات قرآنی برنده می شود.

مدیر غرفه «دانش بانک» همچنین بیان کرد: اکثر بازی های ما دارای مراحلی است که در آن، کاربر باید به سوالات قرآنی پاسخ دهد تا به مرحله ی بعدی راه یابد که هدف از این کار تربیت قرآنی کودکان و نوجوان در ابتدای دوره ی زندگی است.

وی با تاکید بر احساس نیاز به چنین طرح هایی در جامعه اسلامی امروز، تصریح کرد: متاسفانه یا خوشبختانه، دانش بانک تنها موسسه ای است که در کشور به پر کردن چنین خلاءهای فرهنگ دینی می پردازد. در حالی که غرب روز به روز در تهاجم فرهنگی مسلط تر می شود، ما روز به روز در این زمینه عقب گرد داریم.

این فعال قرآنی با اشاره به نقش موثر انیمیشن در تجسم حافظه گفت: کلا انیمیشن و فیلم در تجسم حافظه تاثیر به سزایی دارد و می تواند ذهن انسان را با محتوای خود پر کند. حال اگر محتوای این انیمیشن ها، با روح اسلامی سازگار باشد، به نظر من، تربیت اذهان مردم را آسان تر می کند. بر همین اساس، ما انیمیشن هایی را براساس داستان های قرآنی تهیه کردیم که فروش خوبی هم داشته اند. مثل اصحاب رس، طوفان نوح، باغ سوخته، میوه ی ممنوعه و ... .

وی با انتقاد از نحوه ی تربیت کودکان در برخی خانواده های ایرانی، خاطرنشان کرد: برخی از خانواده ها گمان می کنند چون محتوا دینی است، پس شادی و نشاطی در آن وجود ندارد و سراسر غم و غصه است. من خیلی از استقبال مردم راضی نبودم. البته به نظرم جداسازی بخش دیجیتال از سالن اصلی در نمایشگاه امسال، هم در کاهش استقبال بی تاثیر نبوده است.

500

کد خبر: 952884

وب گردی

وب گردی