صادرات فرش با نیما مقرون به صرفه نیست

فرش دستباف ایرانی به واسطه رشد هزینه های تولید با افت فروش و صادرات در بازارهای جهانی روبرو شده که به عقیده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، در شرایط فعلی با رشد نرخ ارز اگر ارز حاصل از صادرات به قیمت آزاد عرضه شود، بازار صادراتی رشد خواهد کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ درپی تحولات بازار ارز، رشد نرخ ارز برای کالاهای صادراتی همچون صنایع دستی و فرش دستباف مناسب خواهد بود. البته لازم به ذکر است که برای رشد تولید و صادرات به تامین مواد اولیه به نرخ مناسب نیاز است. حال با این شرایط جای سوال است که بازار صادراتی فرش دستباف نسبت به گذشته رونق خواهد گرفت که در این باره مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز اگر همراه با روند با ثبات و منطقی باشد، به صادرات کمک قابل توجهی می کند.

او افزود: در شرایط فعلی نرخ ارز مشخص نیست و اگر قرار بر آن باشد که ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شود، برای صادرکننده صرف نخواهد داشت و زمانی صادرات فرش دستباف صرفه اقتصادی خواهد داشت که ارز حاصل از فروش به نرخ بازار آزاد یا نرخی بیشتر از نرخ دولتی به فروش برسد.

عراقچی با بیان اینکه فرش دستباف نماد کالای ایرانی است، خاطرنشان کرد: افزایش تورم و دستمزد کارگر در سال های اخیر منجر شده قیمت نهایی فرش دستباف افزایش یابد و این در حالی است که ۸۵ درصد قیمت یک قطعه فرش هزینه کارگر است و در حال حاضر به واسطه کاهش بیش از حد تقاضا، میزان تولید و بافت فرش نیز کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف گفت: رشد قیمت فرش دستباف عاملی شده تا مصرف کننده برای رفع نیاز خود به محصولات مشابه همچون فرش ماشینی، موکت و لمینت روی بیاورد.

مجتمع‌های فرش باعث افزایش فروش شده‌اند

او در پاسخ به این سوال که فروشگاه و مجتمع‌های فروش فرش در بازار فرش چه تاثیری دارد؟ گفت: فروشگاه های فرش به دلیل آنکه توانایی تبلیغ و اطلاع رسانی دارند، بر میزان فروش فرش تاثیرگذار هستند و این در حالی است که واحدهای صنفی سطح شهر توانایی تبلیغ ندارند.

عراقچی تصریح کرد: فروشگاه های بزرگ که محصولات مختلف فرش و کفپوش را در خود جای داده‌اند، بر میزان فروش فرش به ویژه فرش دستباف تاثیرگذار هستند و با رشد این فروشگاه ها می توان به افزایش میزان فروش فرش امیدوار بود.

او بیان کرد: فرش ایرانی یک هنر - صنعت است که در بازار محصولات هنری هیچ رقیبی برای محصولات وجود ندارد، اما در محصولات تجاری و صنعتی به واسطه قیمت تمام شده پایین محصولات رقبا نسبت به محصولات ایرانی قابلیت رقابت وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، یکی از دیگر مشکلات فرش صادراتی ایرانی را عدم سفارش پذیری فرش دستباف ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: رقبا به دلیل آنکه از کارگاه های متمرکز بهره می برند، محصولات مختلف با تعداد بالا را در فرصت کمتری به مشتری عرضه می کنند که این موضوع در بازارهای جهانی جایگاه ویژه ای را نصیب رقبا می کند.

منبع: ایسنا

402

کد خبر: 952893

وب گردی

وب گردی