داده های باستان شناختی قرآن بررسی شد

داده های باستان شناختی قرآن کریم طی نشستی تخصصی در بخش بین الملل نمایشگاه قرآن مورد بحث و بررسی کارشناسان داخلی و خارجی این حوزه قرار گرفت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز از نمایشگاه قرآن کریم، دومین نشست از سلسله نشست های تخصصی بخش بین الملل بیست و ششمین نمایشگاه قرآن کریم با موضوع «قرآن و داده های باستان شناختی» دوشنبه 7 خرداد، با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی، محمد علی خوانین زاده و سید علی آقایی به صورت ارتباط اینترنتی (وبینار) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی به بیان مطالبی درباره "باستان شناسی حضرت ابراهیم علیه السلام" پرداخت و گفت: یکی از نکات مهمی که در 13 آیه از قرآن کریم بر آن تأکید شده، این است که "بگو در زمین سیر و سیاحت کنید و آثار گذشتگان و پیشینیان را بنگرید" و این همان کاری است که معمولا باستان شناسان انجام می دهند. همچنین حضرت علی (ع) در نهج البلاغه فرموده اند "من سیر و سیاحت کردم در آثار پیشینیان و نکاتی را دریافت کردم".

وی با اشاره به مهمترین تعاریف ارائه شده از باستان شناسی گفت: در حقیقت باستان شناسی مطالعه آثار پیشینیان از آثار غیر مکتوب است، چرا که اگر این مطالعه از آثار مکتوب باشد، در واقع به تاریخ تبدیل می شود و از باستان شناسی دور می شود. هدف ما از باستان شناسی شناخت تمدن های پیشین است که این علم به ما کمک می کند به تاریخ واقعی تمدن ها دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی آزار شیرازی با اشاره به نقش پیامبران در شکل گیری تمدن فاضله بشری گفت: بنده طی پژوهشی، شخصا به باستان شناسی حضرت ابراهیم (ع) پرداختم. در سال 1388 به دعوت استاندار شانلی اورفا در ترکیه، به مدت 10 روز به همراه دکتر صالح و دکتر رفعت، تمام آثار باستانی و مکان های باستانی منتسب به حضرت ابراهیم(ع) را مشاهده و مورد پژوهش قرار دادیم.

وی با اشاره به برخی از داستان های زندگی حضرت ابراهیم (ع) گفت: در شهر بابل حفاری هایی صورت گرفته و مجسمه ای از یک روحانی کشف شده که باستان شناسان آن را منتسب به حضرت ابراهمیم (ع) می دانند. همچنین الواحی در این مناطق کشف شده که نام «آباراما» در آن ها نقش بسته است و باستان شناسان این واژه را همان ابراهیم می دانند. ما از طریق مطالعه و پژوهش این آثار می توانیم به باستان شناسی صحیحی از زندگی این پیامبر دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست محمد علی خوانین زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی به بیان مطالبی درباره «کاربرد باستان شناسی شبه جزیره عرب و مطالعات قرآنی» پرداخت و گفت: باستان شناسی مطالعه بقایای به جا مانده از فعالیت های بشری، به منظور شناخت پیشینه فرهنگی جوامع بشری و تحولات آن در گذر زمان است که می تواند شامل بناها، اشیاء دست ساز، کتیبه ها، سکه ها و... می شود.

وی افزود: باستان شناسی در شبه جزیره عرب از حدود قرن نوزدهم آغاز شد که منجر به کشف بقایای «مدائن صالح» در غرب عربستان و کشف کتیبه های جنوب عربستان شد. یافته های باستان شناسی به این دلیل ارزشمند هستند که به غیر از یافته های باستان شناسی منابع مکتوب، منبع دیگری برای تدوین تمدن عربستان نداریم.

خوانین زاده در ادامه به بازخوانی و باستان شناسی شرایط فرهنگی و اجتماعی نزول قرآن پرداخت و گفت: از مراجعه به کتیبه ها متوجه می شویم که در شبه جزیره عربستان نزدیک به 14 قرن پادشاهی وجود داشته است که شامل سلطه تدریجی ابرهه بر تمام عربستان و سلطه دولت یهودی «حمیر» بر سراسر جنوب عربستان می شود.

در ادامه این مراسم سید علی آقایی، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم برلین به بیان مطالبی درباره «ابرهه از سنت اسلامی تا یافته های باستان شناختی» پرداخت.

502

کد خبر: 952918

وب گردی

وب گردی