ادامه پدید گرد و غبار طی دو روز آینده در استان خراسان رضوی

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی گفت: انتظار می رود گرد و غباری که در سطح استان از جمله شهر مشهد حاکم شده است تا روز جمعه ادامه و این شرایط ناسالم جوی ماندگار باشد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، محمد مقدوری معاون استاندار خراسان رضوی با اشاره به شدت بالای آلاینده‌ها در هوای مشهد و برگزاری جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گردوغبار استان طی ساعتی قبل، گفته است در این راستا ادارات دولتی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با دوساعت تأخیر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

هم‌چنین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تمامی مراکز آموزشی تعطیل خواهند بود به جز امتحاناتی که به صورت هماهنگ و سراسری برگزار می‌شود.

یحیی قائنی پور رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به تحلیل در نقشه و مدل های هواشناسی انتظار می رود وجود گرد و غباری که در سطح استان از جمله شهر مشهد حاکم شده تا روز جمعه ادامه و این شرایط ناسالم جوی ماندگار باشد.

وی با بیان این که روند وضعیت دما رو به افزایش است، گفت: انتظار می رود طی دو روز آینده افزایش نسبی دما در سطح استان مخصوصا در روز جمعه را داشته باشیم.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی با اشاره به این که روز نسبتا گرمی را در استان خواهیم داشت، گفت: دما در مناطق گرمسیر استان بالاتر از 30 درجه است. دما در مرکز استان یعنی شهر مشهد به حداکثر دما یعنی 38 درجه تا روز جمعه پیش بینی می شود.

قائنی پور در پاسخ به این سوال که کانون وقوع این آلاینده ها از کدام مناطق است، گفت: استان خراسان رضوی دارای استعداد تولید گرد و غبار است که قسمت های جنوب و غرب این استان تحت تاثیر کویرهای سمنان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین استان خراسان رضوی تحت تاثیر جریاناتی از سوی صحرای قره قوم ترکمنستان است که با توجه به تشدید خشکسالی در منطقه باعث شده تا انتقال گرد و غبار از این صحرا و همچنین کانون گرد و غبار هرات افغانستان در جنوب و جنوب شرق استان را فرا گیرد.

رئیس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان رضوی گفت: کمترین دید از لحاظ دید افقی در استان را درگز به خود اختصاص داده است که این منطقه نزدیک ترین منطقه به قره قوم ترکمنستان است.

وی تاکید کرد: این آلاینده ها شیمیایی نیستند.

قائنی پور در رابطه با وضعیت بارندگی در استان گفت: پیش بینی می شود جمعه شب و روز شنبه بارش بسیار ضعیف و پراکنده ای را در استان داشته باشیم.

901/900

کد خبر: 952922

وب گردی

وب گردی