پرونده ای بر نظارت شورای شهر 4 مرکز استان بر عملکرد شهردار

روسای شورای چهار مرکز استان از جمله اصفهان، ارومیه، همدان و ساری در رابطه با روند نظارت بر عملکرد شهردار در شهرشان توضیحاتی ارائه دادند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، برمبنای اصل هفتم قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر باید بر عملکرد شهرداریها از قبیل طرحها و پروژه های عمرانی نظارت مستمر داشته باشند. یکی از راهکارهایی که شورای شهر برای نظارت بر عملکرد شهرداری ها در نظر دارند و قرار است آن را به مردم هم اعلام کنند، ایجاد و استفاده از "اتاق شیشه ای" شهرداری ها است.

بهاره آورین، جامعه‌شناس و عضو شورای شهر تهران در این رابطه معتقد است که «شهرداری تمام شیشه‌ای» یعنی تلاش برای غلبه رویکردی که در آن به جای تکیه بر افراد سالم و کارآمد، به ساختاری تکیه شود که در آن افراد ناسالم و ناکارآمد نیز کمترین صدمه را به جامعه وارد کنند و سیستم حتی با حضور آن‌ها نیز حداقلی از کارآمدی را داشته باشد.

مهم‌ترین پیش‌نیاز این رویکرد، ایجاد شفافیت اطلاعات برای تمام شهروندان است. این طرح در وهله نخست به دنبال عملی ساختن چهار اقدام است: ۱- شفافیت رأی اعضای شورای شهر به مصوبه‌ها؛ ۲- انتشار آنلاین اطلاعات معاملات شهرداری؛ ۳- انتشار آنلاین اطلاعات تغییر کاربری‌ها، پایان‌ کارها، مجوزها و غیره؛ ۴- انتشار آنلاین کمک‌ها و ردیف بودجه‌های شهرداری در خصوص نهادهای فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی.

به دنبال این موضوع خبرنگار باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) به سراغ 4 رئیس شورای مراکز استان ها رفته و نظر آنها را در رابطه با عملکرد شهردار و اتاق شیشه ای جویا شده است که در ادامه آورده می شود؛

تعیین استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی برای نظارت بر عملکرد شهرداری اصفهان

فتح الله معین رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگو با ایسکانیوز، اظهار داشت: براساس قانون و به منظور نظارت شورای اسلامی شهر بر عملکرد شهرداری مواردی پیش بینی شده که ما در شورا این موارد را به طور جدی پیگیری می کنیم.

رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: اولین مورد تصویب بودجه سالیانه شهرداری است که در این بودجه شورای شهراعلام می کند که در آمدهای شهرداری از کدام منابع تامین شود و در کدام جهت (بودجه جاری، عمرانی و پرسنلی ) هزینه شود. برای تنظیم بودجه سالیانه شهرداری در سال 97 هر نفر از اعضای شورای شهر اصفهان 50 ساعت وقت کاری صرف کردند. اصفهان از معدود کلانشهرهایی بود که در زمان پایان بهمن ماه و فرصت مقرر بودجه خود را به استانداری تحویل داد.

معین ادامه داد: شورای شهر به تمام شهرداری اعلام کرده است اگر در حین حسابرسی به مواردی برخورد کردید و اعضای شورا استنباط کردند که از طرف هر شخصی تخلف مالی در این پرونده ها صورت گرفته بلافاصله به دادگستری اعلام شود.

رئیس شورای شهر اصفهان افزود: بحث دیگر شوراها که خیلی بر آن مصر هستیم که انجام شود اقدامات پیشگیرانه ای است که در آنجا امکان وقوع تخلف به جهت شفافیت کامل وجود داشته باشد.

yon.ir/PMsBa

تعامل شورای شهر و شهرداری ارومیه در کشور زبانزد است

رسول اصغرزاده رئیس شورای شهر ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار داشت: شورای شهر ارومیه در قالب قانون شوراها وظایفی را برعهده دارد که تقریبا وظایف شان نسبت به شهرداری ها دقیقا مشص شده است. اگر برخی موضوعات و قوانین صرفا در حد قانون باشد می توان به آن استناد کرد و در حوزه عملیاتی شکل گیرد.

وی افزود: با توجه به امکانات نظارتی که در دست داریم سعی داشتیم تا در برخورد و تعامل با شهرداری در جهت رشد و توسعه شهر اقدام کنیم.

رئیس شورای شهر ارومیه افزود: لوایحی که از سوی شهرداری به دست شورا می رسد در کمیسیون های تخصصی با حضور کارشناسان و مشاورین مختلف به صورت دقیق مورد بررسی قرار می گیرد؛ همچنین شورای شهر درصدد است تا حداکثر نظارت در تصمیم گیری و تصمیم سازی هایش در مرحله ادراک شهرداری اجرا کند تا به دنبال مچ گیری نباشد.

yon.ir/cYPff

شرح وظایف شوراها به بلوغ خود نرسیده است

مسعود مدینه رئیس شورای اسلامی شهر ساری در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: ایجاد شوراها به نوعی واگذاری و برگرداندن قدرت از مجموعه بدنه حاکمیت به مردم بوده تا مردم منتخبین خود را در شوراها انتخاب کنند.

وی افزود: شرح وظایف شوراها متاسفانه محدود و یا به نوعی به بلوغ خود نرسیده و مقداری معطوف به شهرداری ها می شود این در حالی است که درواقع شوراها یک نهاد مردمی هستند که مشروعیت و قدرت خود را از آرای مردم گرفته و در نهایت می تواند بدون ایجاد اختلال در روند اجرایی وظایف دستگاه های مختلف اجرایی ورود پیدا کنند؛ از این جهت نمی توان آن را به شورای شهرداری محدود کرد.

رئیس شورای شهر ساری تصریح کرد: یکی از این وظایف جدا از وظیفه اول شوراها، که بحث قانون گذاری یا تصویب لایحه عوارض است، بحث نظارتی است. مجموعه شوراها می توانند بدون هیچ قید و بندی بر عملکرد شهردارها ورود پیدا کنند و همچنین عملکرد مجموعه شهرداری ها را به صورت خاص و جز رصد کنند و هیچ گونه مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

yon.ir/tRMw8

شورا و شهرداری با ارائه عملکرد شیشه ای خود به مردم پاسخگو هستند

ابراهیم مولوی رئیس شورای شهر همدان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: نظارت بر اجرا و شفافیت در قوانین یکی از وظایف اصلی شورای اسلامی شهرها و پارلمان های محلی است.

وی ادامه داد: در برخی مباحث، مدیریت ها و جایگاه هایی که زیرمجموعه مدیریت شهری هستند برای جلوگیری از ایجاد فساد باید به سمت و سوی ایجاد شفافیت و عملکرد شیشه ای بروند تا مردم به عنوان سهام داران و صاحبان اصلی شهرها بر فعالیت تمام مجموعه شهرداری نظارت داشته باشند.

رئیس شورای شهر همدان تصریح کرد: در هر قسمتی که نظارت، نظارت مردمی، شیشه ای و شفاف بوده در آنجا کمترین درصد تخلف، چالش و مسائل مفسده انگیز را داشتیم.

yon.ir/Gvl51

901

کد خبر: 953016

وب گردی

وب گردی