بیش از ۸۰ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند

رییس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان در همایش روز جهانی بدون دخانیات با بیان اینکه مردم ایران تحرک بدنی مطلوبی ندارند، از عدم تحرک بدنی 80 درصدی مردم خبر داد و گفت: فقط 21 درصد مردم ایران تحرک بدنی دارند که از این تعداد نیز 5 تا 6 درصد، بیش از 4 جلسه در هفته به ورزش می پردازند. 

به گزارش ایسکانیوز دکتر رضا شجیع در همایش روز جهانی بدون دخانیات درخصوص تحرک بدنی ایرانیان گفت: طبق نتایج تحقیقاتی که در حوزه فعالیت فیزیکی در کشور انجام شد، مشخص شد، وضعیت فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی ایرانیان مطلوب نیست و 70 درصد مردم کمتر از 600 متر در هفته فعالیت بدنی دارند.

وی با بیان اینکه فقط 21 درصد مردم ایران تحرک بدنی دارند، گفت: از این 21 درصد نیز 5 تا 6 درصد، بیش از 4 جلسه در هفته به ورزش می پردازند.

دکتر شجیع با بیان اینکه میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در استان‌های مختلف متفاوت است، گفت: میزان فعالیت فیزیکی مردم ایران در برخی استان‌ها مانند یزد، بوشهر و سیستان و بلوچستان در شرایط بحرانی و وضعیت قرمز قرار دارد که این شرایط با افزایش سن وخیم ‌تر خواهد شد.

رییس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان،گفت بر خلاف باور عموم که فکر می ‌کنند جامعه روستایی فعالیت فیزیکی بیشتری دارند، وضعیت فعالیت بدنی در جامعه روستایی نیز مطلوب نیست و حتی میزان فعالیت فیزیکی رده سنی ۲۵ تا ۳۴ سال روستا‌های برخی استان‌ها در شرایط بحرانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم فعالیت فیزیکی ندارند، گفت: با استفاده از نتایج تحقیقات کشوری، متوجه شدیم که برنامه های ملی برای توسعه فعالیت فیزیکی و افزایش فعالیت بدنی موثر نیست و عملا سیاستی اشتباه است و باید سیاست ‌گذاری ‌ها در سطح استان ها و محلات انجام شود و باید اذعان کنیم در این حوزه دستمان خالی است، البته در یک سال گذشته با کمک وزارت بهداشت به برنامه‌ های بین بخشی رسیده‌ ایم تا میزان فعالیت فیزیکی افزایش پیدا کند.

دکتر شجیع با بیان اینکه درحال حاضر ۲۳ هزار باشگاه ورزشی در کشور داریم، گفت: ما امروز به این نقطه رسیده ایم که این باشگاه‌ های ورزشی باید اعتباربخشی شوند، اما در عمل، شرح وظایف و عملکرد هر کدام از دستگاه‌ ها مشخص نیست، هر دستگاهی از نقش خود می‌ گوید و خبری از تعامل و همکاری نیست.

رییس دبیرخانه سلامت وزارت ورزش و جوانان با اشاره به استعمال سیگار در اماکن ورزشی به خصوص استادیوم‌های فوتبال کشور، بیان کرد: در بسیاری اماکن ورزشی ما جوانان هنگام تماشای فوتبال سیگار دود می‌ کردند و دود سیگار در استادیوم‌ ها گاهی به قدری بود که دوربین‌ ها نمی‌ توانستند تصاویر را ضبط کنند.

وی با اشاره به جریمه فیفا در خصوص مصرف سیگار در استادیوم‌های فوتبال ایران، گفت: سال گذشته فیفا ما را به دلیل مصرف سیگار تماشاچیان فوتبال جریمه کرد و اعلام کردند اگر از این پس تماشاچیان یک نخ سیگار در استادیوم بکشند، ایران و تیم‌ های ورزشی جریمه خواهند شد.

دکتر شجیع گفت: جام جهانی فوتبال روسیه که دو هفته دیگر آغاز می‌ شود، جام جهانی بدون دخانیات نام گذاری شده و نشان دهنده آن است که تمام نهاد‌های بین ‌المللی ورزشی، عزم جدی برای مبارزه با دخانیات دارند.

وی تصریح کرد: ما پس از اعلام فیفا در خصوص جریمه تیم‌ های ورزشی به دلیل سیگار کشیدن هواداران در استادیوم، کارگروه‌ هایی را تشکیل دادیم و کمپین ۹۰ دقیقه بدون دخانیات را راه ‌اندازی کردیم.

دکتر شجیع عنوان کرد: افزون بر اینها ما از الگو‌های اجتماعی و ورزشکاران محبوب برای مبارزه با مصرف دخانیات و پیشگیری از اعتیاد کمک گرفته ‌ایم و آماده تغییر سیاست‌ های‌ مان برای اصلاح وضعیت جامعه هستیم.

700

کد خبر: 953022

وب گردی

وب گردی