یک شرکت هندی واردات نفت از ایران را متوقف می‌کند

یک شرکت هندی که مالک بزرگترین مجموعه پالایشگاهی در این کشور است گفته قصد دارد واردات نفت از ایران را متوقف کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ خبرگزاری رویترز که این خبر را گزارش داده آن را نشانه‌ اقدام خریداران نفت برای کاهش مبادله با ایران در نتیجه احیای تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام دانسته است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه کشورش را از توافق هسته‌ای برجام خارج و فرمانی را برای احیای تحریم‌ها علیه ایران امضا کرد.

برخی از تحریم‌ها، پس از یک دوره ۹۰ روزه «کاهش تدریجی» فعالیت‌های شرکت‌های همکار با ایران اجرا خواهند شد (روز ۶ آگوست) و برخی دیگر که عمدتاً تحریم‌های مربوط به بخش نفت هستند، پس از دوره‌ای ۱۸۰ روزه (۴ نوامبر).

خبرگزاری رویترز نوشته انتظار می‌رود اقدام شرکت «ریلاینس» در ماه اکتبر یا نوامبر اجرایی شود.

دولت هند قبلا اعلام کرده از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند، اما نظام تحریم‌های آمریکا به گونه‌ای است که شرکت‌های کشورها را در صورت عدم تبعیت، به قطع دسترسی به نظام مالی آمریکا تهدید می‌کند.

شرکت «ریلاینس» که یک شرکت خوشه‌ای است ارتباطات زیادی با نظام مالی آمریکا دارد و برخی از شرکت‌های تابعه‌اش در آمریکا فعالیت می‌کنند.

یک منبع به خبرگزاری رویترز گفت این شرکت، که پالایشگاه جدیدش به نام «جام‌نگر» واقع در شمال غربی هند در ایالت «گجرات» ظرفیت پالایش روزانه حدود ۱.۴ میلیون بشکه نفت را دارد، به شرکت ملی نفت ایران گفته در ماه اکتبر یا نوامبر واردات نقت از ایران را کاهش می‌دهد.

یک منبع دیگر هم گفته در صورتی که ایران و کشورهای اروپایی نتوانند برجام را حفظ کنند، این شرکت واردات نفت از ایران را زودتر از این زمان متوقف خواهد کرد.

این منبع اضافه کرده برخی از شرکت‌های بیمه‌‌ای از ریلاینس خواسته‌اند قبل از ماه نوامبر به مراوداتش با ایران پایان بدهد.

منبع: فارس

400

کد خبر: 953046

وب گردی

وب گردی