اقتصاد دانش‌بنیان  موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به شکل‌گیری پدیده اقتصاد دانش‌بنیان از دهه ۹۰ گفت: این حوزه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر مسعود برومند در آئین معارفه رئیس پارک علم و فناوری گیلان با اشاره به شکل‌گیری پدیده اقتصاد دانش‌بنیان از دهه ۹۰ گفت: این حوزه موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است. با فعالیت وزارت علوم بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۲ موضوع آموزش و تربیت دانشجو مطرح بود و کسی به فکر پژوهش نبود.

وی با اشاره به طرح موضوعات مرتبط با تحصیلات تکمیلی و نیز فناوری و کارآفرینی اظهار کرد: با حوزه‌ای روبرو هستیم که بسیار پیچیده و مهم است و باید همه ارکان کشور در پژوهش و فناوری فعال باشند تا موفقیت حاصل شود.

برومند با قدردانی از رئیس سابق پارک علم و فناوری گیلان و با تاکید بر اینکه باید از تجربه‌های وی بهره‌مند شد، تصریح کرد: انتظار داریم توسعه تیم‌ها با افراد آشنا با کارآفرینی و نوآوری توسعه یابد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، پارک‌های علم و فناوری را یکی از نهادهای مهم برای توسعه استان و منطقه دانست و بیان کرد: ارتباط پارک‌های علم و فناوری با دانشگاه های بزرگ استان بسیار مهم است و رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان، باید به این مهم توجه داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به اهمیت تعامل دست اندرکاران پارک علم و فناوری گیلان با مسئولان استان گفت: باید از آنچه در استان وجود دارد، تا حد امکان بهره‌مند شد و برای تحقق این مهم، تعامل و ارتباط مستقیم با مسئولان نقش موثری دارد.

برومند از رئیس جدید پارک علم و فناوری گیلان خواست تا توسعه منابع انسانی و جانشین‌پروری را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد:گیلان، ذخیره نخبگان کشور و استان است و ظرفیت‌های زیادی دارد که باید شناسایی شود.

دکتر علی باستی رئیس پارک علم و فناوری گیلان نیز در ادامه اظهار کرد: طبق اهداف سند چشم‌انداز باید جهش نرم‌افزاری در کشور به وجود بیاید تا در منطقه الگو باشد.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هسته، شرکت و واحد فناور در استان گیلان فعال هستند، گفت: پارک علم و فناوری گیلان، ۵۰ شرکت دانش بنیان،
افزون بر ۱۶ هزار مترمربع فضای کالبدی در پارک علم و فناوری استان دارد. در کنار این نقاط قوت، مواردی هست که باید تقویت شود.

باستی با بیان اینکه باید از ظرفیت شورای پارک علم و فناوری و از خرد جمعی بهره‌مند شویم، عنوان کرد: باید صندوق پژوهش و فناوری را در استان راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تقویت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و دانشگاهی را مهم دانست و با اشاره به مزیت‌های استان و مهم دانستن این فرصت‌ها تصریح کرد: گردشگری، شیلات، نفت، زیتون، انرژی‌های نو و منطقه آزاد بندرانزلی از جمله مزیت‌های استان هستند که لازم است مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: پنج فصل را برای پارک علم و فناوری گیلان شامل توسعه در زمینه های زیرساخت های پارک، نیروی انسانی، منابع مالی، پژوهش و فناوری، مشارکت و همکاری ملی و بین المللی و توسعه نظام علمی و فناوری بومی را پیشنهاد می کنم.

دکتر بایستی گفت: ایجاد سایت چندزبانه و افزایش ارتباط با کشورهای حاشیه خزر به‌خصوص کشور آذربایجان از دیگر برنامه‌های جدید سازمان پارک علم و فناوری خواهد بود.

وی با بیان اینکه توسعه نظام علمی و فناوری بومی بر اساس رسالتمان باید انجام شود افزود: لازم است پارک زیرساخت‌های اساسی برای شرکت‌ها تبدیل شود و همچنین حلقه قدرتمندی بین صنعت و پارک علم و فناوری در گیلان ایجاد شود.

201

کد خبر: 953111

وب گردی

وب گردی