کاهش بیماری های ژنتیکی در ۵ سال آینده

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: برنامه غربالگری بیماری‌های ژنتیکی در طرح تحول سلامت در حال اجرا است.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر افشین استوار درخصوص برنامه ژنتیک کودکان که در راستای طرح تحول سلامت اجرا شد، گفت: بعد از موفقیت در برنامه‌های پیشگیری و کنترل بیماری تالاسمی و بیماری PKU، در طرح تحول سلامت، گسترش برنامه های ژنتیک در بستر تحول سلامت ایجاد شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری در مقوله بیماری تالاسمی که با پوشش ۹۸ درصدی غربالگری های زمان ازدواج و نوزادی همراه بود، به کاهش این بیماری از ۱۲۰۰ مورد به ۱۵ مورد انجامید، درباره برنامه های ژنتیک که در بستر طرح تحول سلامت اجرایی شد، گفت: اجرای این برنامه‌ها در ابتدا مستلزم زیرساخت بود که زیر ساخت‌های تشخیص ژنتیکی بیماری‌های مهم و شایع ژنتیکی شامل انتقال فن آوری‌های تشخیص ژنتیک، بومی‌سازی و استانداردسازی آنها در کشور برای بیماری‌های در اولویت و شایع انجام گرفت.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌ها، پوشش برنامه‌ها گسترش یافت و اجرای آنها در بسته‌های موجود خدمات سلامت ادغام شد و بدین ترتیب گستره خدمات سلامت وسیع تر و عمیق‌تر شد.

استوار درباره نتایج اجرای برنامه‌های ژنتیک در کشور گفت: با اجرای برنامه‌های ژنتیک توسط وزارت بهداشت مبنی بر کاهش بیماری هایی نظیر بیماری‌های متابولیک ارثی، بیماری‌های کروموزومی و ناهنجاری‌های ژنتیک مقرر است، این بیماری ها ظرف ۵ سال کاهش ۵۰ درصدی داشته باشند.

با اجرای این غربالگری‌ها و برنامه‌ها، شاخص‌های کلی سلامت نظیر IMR (مرگ شیرخواران) ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

۷۰۶

کد خبر: 953256

وب گردی

وب گردی