امتی در غم پیر جماران

امام خمینی(ره) شخصی بود که با رهبری انقلاب ایران توانست نقطه امیدی برای مستضعفان عالم در جهت رهایی از چنگال ظالمان باشد که با رفتن خود امتی را در داغ عروج ملکوتیش سوگوار کرد.

تاریخ مردان بزرگی را به چشم خود دیده است. افرادی که باکارهای خود مسیر بشریت را دچار تغییر و تحول کرده‌اند. در این‌ بین مردم هم با آن‌ها همراهی کردند که اگر این همراهی نبود خیلی از اتفاقات به وقوع نمی‌پیوست. رهبران بزرگ جهان باکارهای خود این مهم را به اثبات رسانده‌اند که «آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت» و این مهم را می‌شود در زندگی امام خمینی دید. کسی که با رفتنش از دنیا هم، جهان را تکان داد. جهانی که تا آن روز خیلی از چیزهایی که در مورد ایران رقم خورد را باور نمی‌کرد.

میلاد امام

«روح‌الله موسوی خمینی» فرزند سید مصطفی موسوی خمینی روز بیستم جمادی‌الثانی 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهریـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامبر 1902 میلادى) در شهرستان خمین از توابع استان مرکزى ایران در خانواده‌ای اهل علـم و هجرت و جهاد پـاى بـر خـاکدان طبیعت نهاد.

پنج ماه از تولد امام گذشته بود که پدر بزرگوارشان در راه خمین به اراک مورد سوءقصد قرار گرفت و براثر اصابت گلوله در سن چهل‌سالگی به شهادت رسید.

این ماجرا باعث شد امام طعم یتیمی را خیلی زود بچشد و مادرشان هاجر خانم که فرزند آیت‌الله میرزا احمد خوانساری بودند تربیت ایشان را در کنار عمه بزرگوارشان عهده‌دار بشوند.

روند تحصیلی ایشان باعث شد تا با عزیمت آیت‌الله حائری به قم ایشان هم به آنجا بروند. با شرکت در درس آیت‌الله حائری به درجه اجتهاد نائل آمدند و در 27 سالگی تدریس کتب فلسفی را شروع کردند که از قضا در همین سن با خانم ثقفی که فرزند میرزا محمد ثقفی از روحانیون تهران بودند ازدواج کردند که حاصل این ازدواج 5 فرزند به نام‌های مصطفی، صدیقه (خانم اشراقی)، فریده (خانم اعرابی)، زهرا (خانم بروجردی) و احمد بود.

شروع حیاتی سیاسی

اما حیات سیاسی ایشان که منجر به انقلاب بزرگ ایران شد از 15 اردیبهشت‌ماه 1323 شروع شد. سالی که در آن اوضاع سیاسی آشفته شد و امام در پیامی به ملت از قیام برای خدا صحبت کرده‌اند و آن را تنها راه اصلاح دوجهان نامیده‌اند. در همین سال در پاسخ به شبهات کتاب اسرار هزارساله، به رضاخان هم تاختند و در آن ایده حکومت اسلامی و ضرورت قیام برای تشکیل آن را مطرح ساختند.

ادامه روند فعالیت‌های امام کار را به‌جایی رساند که ایشان در تلگرافی «اسدالله علم» نخست‌وزیر وقت آن زمان را از عواقب تصویب لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی ترساندند. پیامی که در شرایط آن زمان بی‌نظیر بود؛ اما این غائله به این مورد ختم نشد.

محمدرضا پهلوی با به رفراندوم گذاشتن طرح انقلاب سفید باعث شد تا امام بیانیه‌ای در این خصوص بدهد؛ بیانیه‌ای که طرح مذکور را مخالف اسلام و قانون اساسی قلمداد می‌کرد. این اقدام نهایتاً به قیام پانزده خرداد منتج شد. قیامی که عده زیادی از فرزندان این آب‌وخاک به خاک و خون کشیده شدند.

اعتراضات امام به اقدامات رژیم پهلوی ادامه داشت و درست بعد از اعتراض به لایحه کاپیتولاسیون بود که دستور داده شد تا امام را به ترکیه تبعید کنند. جایی که جرقه‌های نهضت آزادی‌بخش شعله‌هایش کشور را فراگرفت.

بازگشت به وطن

اما سرانجام هم این تبعید طولانی که نقطه آخر آن در فرانسه بود، نتوانست جلوی انقلاب مردم ایران را بگیرد. انقلابی که غرب را با بحران جدی مواجه کرد؛ اما سرانجام امام در تاریخ 12 بهمن‌ماه ۱۳۵۷ وارد ایران شد و در ۱۵ بهمن‌ماه بازرگان، را نخست‌وزیر دولت موقّت و مأمور تشکیل کابینه کردند. ایشان با صدور اطلاعیه‌ای در مورد حکومت‌نظامی ۲۱ بهمن، آن را خدعه خواندند و از مردم خواستند که به آن اعتنا نکنند که این اقدام باعث به ثمر نشستن نهضت و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

تلاطم جنگ

امام و ملت در کنار هم روزهای سخت جنگ را نیز پشت سر گذاشتند. دورانی که به نقل از علی نداف از فرماندهان دفاع مقدس ما از 18 کشور اسیر داشتیم و در جنگ به‌ غیر از عراق هم 36 کشور آن را علیه ما همراهی می‌کردند.

این دوران طاقت‌فرسا هم به لطف رهبری امام و ایستادگی ملت گذشت تا روزگار، پیر خمین را راهی بیمارستان کرد.

پیر جماران در بیمارستان

در 28 اردیبهشت‌ماه سال 68 بود که تیم پزشکان به سرپرستی دکتر سید حسن عارفی که مسئولیت سرتیم پزشکی حضرت امام را بر عهده داشت سرطان معده را در امام تشخیص دادند.

در دوم خردادماه امام تحت عمل جراحی قرار گرفتند و نهایتاً پس از ۱۰ سال رهبری انقلاب اسلامی، شبانگاه سیزدهم خرداد روح امام برای همیشه آرام گرفت.


رحلت امام امتی را داغ‌ دار کرد اما همیشه ایشان یک قدم پیش تر از همه بودند و اگر فکری برای رهبری بعد از شخص ایشان نمی‌شد شاید امروز انقلاب اسلامی به این عظمت وجود نداشت. به همین خاطر بود که بلافاصله مجلس خبرگان جلسه‌ای را برای انتخاب رهبر بعدی انقلاب اسلامی ایران تشکیل دادند.

روز چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ ، مجلس خبرگان رهبری تشکیل گردید و پس از قرائت وصیت‌نامه امام خمینى توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای که حدود 2 ساعت و نیم طول کشید ، بحث و تبادل‌نظر براى تعیین جانشینى امام خمینى و رهبر انقلاب اسلامى آغاز شد و پس از چندین ساعت سرانجام حضرت آیـت الله خامنه‌ای ( رئیس‌جمهور وقت ) که خود از شاگـردان امـام خمینـى ـ رحمت الله‌علیه ـ و از چهره‌های درخشـان انقلاب اسلامـى و از یـاوران قیـام ۱۵ خـرداد بـود و در تـمـام دوران نهضت امـام درهمه فـراز و نشیب‌ها در جـمع دیگـر یــاوران انـقلاب جـانبـازى کرده بود ، به‌اتفاق آرا براى ایـن رسالـت خطیر بـرگـزیده شد.

خبرنگار: مجید فاضلی

کد خبر: 953264

وب گردی

وب گردی