راه‌اندازی مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی در واحد علوم و تحقیقات

دفاتر «مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی» و «آمار، تحلیل و انفورماتیک» در واحد علوم تحقیقات راه اندازی شد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد علوم و تحقیقات، دکتر امیر محمدی‌نژاد رئیس دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، به تشریح برنامه‌های این دانشکده در راستای ارائه خدمات به جامعه و صنعت پرداخت و گفت: این دانشکده طرح‌ها و خدمات خود را در دو بعد خدماتی و تولیدی ارائه خواهد کرد.

وی افزود: در بعد خدماتی می‌توان به انعقاد طرح‌های مطالعاتی برون دانشگاهی توسط اساتید با سازمان‌ها، نهادها و...، برگزاری دوره‌های آموزشی تحت عنوان تابستان باز ( Open summer ) برای دانشجویان و عموم مردم، تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد، دفتر مشاوره و پشتیبانی فعالیت‌های کشاورزی، دفتر آمار، تحلیل و انفورماتیک، مدرسه سبز، اجرای پروژه نگهداری و توسعه ارتفاعات جنگلی و فضاهای سبز داخل واحد و ... اشاره کرد.

دکتر محمدی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های علمی و تخصصی اعضای هیأت علمی دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات، ادامه داد: ارگان‌ها و سازمان‌های گوناگونی در کشور به فعالیت کشاورزی مشغول هستند که در حوزه نیروی متخصص کشاورزی، در مضیقه قرار دارند. دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با راه‌اندازی دفتر مشاوره و پشتیبانی می‌تواند با ارائه خدمات تخصصی پاسخگوی نیاز اینگونه مراکز و سازمان‌ها باشد.

وی اضافه کرد: اصلاح و بهبود فرآیندها و افزایش بهره‌وری و کارایی بالا در حوزه کشاورزی خدماتی است که این دفتر مشاوره و پشتیبانی می‌تواند ارائه دهد.

دکتر محمدی‌نژاد از راه‌اندازی دفتر آمار، تحلیل و انفورماتیک به عنوان دیگر طرح خدماتی مدنظر دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات نام برد و افزود: امروزه تجزیه و تحلیل داده‌ها در رشد و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها نقش بسزایی دارد. با توجه به اینکه تعداد افراد مسلط در این زمینه، معدود است. واحد علوم و تحقیقات که از اساتید مجربی بهره می‌برد، می‌تواند خدمات گوناگونی را در حوزه‌های آمار و تجزیه و تحلیل داده‌ها ارائه دهد.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از محیط‌ زیست و آموزش‌های مرتبط با این حوزه به کودکان و نوجوانان، گفت: مدارس سبز از جمله راهکارهای آموزش حفاظت و نگهداری از محیط زیست به کودکان است. واحد علوم و تحقیقات با توجه به امکانات نرم افزای و سخت افزاری مرتبط با محیط زیست، می‌تواند با ایجاد مدرسه سبز در امر آموزش به کودکان گام‌های مؤثری بردارد.

دکتر محمدی‌نژاد افزود: توسعه، حفظ و نگهداری فضای سبز داخل واحد علوم در کنار نگهداری فضای سبز ارتفاعات جنگلی و تحقیقات نیز از جمله زمینه‌هایی است که دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی این واحد دانشگاهی می‌تواند در آن فعالیت مثمرثمری داشته باشد. در حال حاضر پروژه نگهداری و توسعه فضای سبز ارتفاعات جنگلی واحد به این دانشکده سپرده شده است.

وی با اشاره به برنامه مدون دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی برای فعالیت‌های تولیدی، تصریح کرد: راه‌اندازی گلخانه یکی از برنامه‌های این دانشکده است. با راه‌اندازی این گلخانه می‌توان علاوه بر تأمین گل، گیاه، درختچه مورد نیاز برای واحد علوم و تحقیقات، نیاز سایر واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران و البرز به این محصولات را تأمین کرده تا علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، کسب درامد نیز صورت پذیرد.

رئیس دانشکده کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به امکان پرورش ماهی قزل‌آلا در مرکز تحقیقات سربندان این واحد دانشگاهی، افزود: علاوه بر پروش قزل‌آلا، پرورش زنبور عسل با حدود صد کندو، تولید سموم دارویی با پرورش حشراتی نظیر رتیل، عقرب و عنکبوت، تولید آلوئه‌ورا و تولید گیاهان دارویی و راه‌اندازی آکادمی آموزش سوارکاری با همکاری فدارسیون مربوطه در واحد علوم و تحقیقات، نیز از دیگر برنامه‌های این دانشکده در راستای فعالیت‌های تولیدی است.

وی با اشاره به برنامه این دانشکده برای راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و همکار استاندارد، گفت: در حال حاضر واحد علوم و تحقیقات آزمایشگاه‌های گوناگونی را در اختیار دارد که دانشجو و پژوهش محور هستند. به عبارت دیگر با این هدف طراحی شده و در راستای آموزش و پژوهش فعالیت می‌کنند. این در حالی است که آزمایشگاه مرجع و یا همکار استاندارد شرایط ویژه‌ای دارد. کالیبره بودن و رعایت استانداردهای مدنظر از جمله مسائلی است که باید در ایجاد آن‌ها رعایت شود و این امر با آموزش و پژوهش محور بودن آزمایشگاه‌ها مغایرت دارد.

دکتر محمدی‌نژاد، وجود بازار را از نکات حائز اهمیت در راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع و استاندارد عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بالغ بر ۳۵۰ آزمایشگاه مرجع و همکار استاندارد در کشور فعال هستند که برخی از آن‌ها به لحاظ اقتصادی به صرفه نیستند. بنابراین باید در راه‌اندازی آزمایشگاه‌های جدید به صرفه اقتصادی آن‌ها نیز توجه شود.

201

کد خبر: 953360

وب گردی

وب گردی