ترامپ هم دست کمی از سایر جنگ افروزان آمریکایی ندارد

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که طی عملیات نظامی این کشور در سال اول ریاست جمهوری ترامپ نزدیک به 500 غیرنظامی ، کشته شده اند در حالی که به این آمارها هیچ اطمینانی نیست و آمارهای غیر رسمی بسیار بیشتر از این تعداد است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پنتاگون طی گزارشی به کنگره اعلام کرد که برآورد می شود بر اثر عملیات نظامی ایالات متحده در سال اول دولت دونالد ترامپ، نزدیک به 500 غیر نظامی کشته شده باشند.

وزارت دفاع آمریکا افزود: در نتیجه عملیات نظامی آمریکا در عراق، سوریه افغانستان و یمن حدود 499 غیرنظامی کشته و حدود 169 غیرنظامی زخمی شده اند.

در این گزارش، برآورد تعداد تلفات غیرنظامیان در عملیات ضد تروریسم آمریکا در سال 2017 ارائه شده و اشاره ای به تلفات غیرنظامیان طی عملیات نظامی این کشور در سومالی و لیبی نشده است.

با این حال، این گزارش می افزاید که "بیش از 450 مورد، از تلفات غیرنظامیان در سال 2017 مورد ارزیابی قرار نگرفته است و این بدین معناست که این آمارهای ارئه شده می تواند بالاتر نیز برود."

علاوه بر این با توجه به خبرهایی که توسط خبرگزاری های رسمی کشورهای عراق و سوریه منتشر شده است تعداد قربانیان غیرنظامی بسیار بیشتر از این تعداد به نظر می رسد برای مثال طی حملاتی که در نیمه اول ماه می توسط آمریکا در استان حسکه به وقوع پیوست بیش از 35 تن کشته شدند که با یک حساب و کتاب ساده می توان فهمید که این ارقام ارائه شده توسط پنتاگون بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که گزارش شده است.

پنتاگون در ادامه این گزارش اعلام کرد که این آمارها حملات زمینی و هوایی آمریکا را پوشش می دهد که در سال اول ریاست جمهوری ترامپ حملات هوایی در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و سومالی افزایش یافت در صورتی که تعداد حملات در لیبی کاهش یافته است.

شمار حملات هوایی در سال 2017 در افغانستان برابر 4361 مورد در مقابل تعداد 1337 در سال 2016 بوده است و این حملات در عراق و سوریه در سال 2017 به 39577 در مقابل 30743 در سال 2016 رسیده است.

پنتاگون در ادامه ی اذعان به این آمارها، برای کاهش بار روانی که ممکن است در مورد کشته شدن غیرنظامیان متوجه آمریکا باشد، اعلام کرد که با وجود تلاش های آمریکا این اتفاقات در جنگ ناگزیر است و این مساله در جنگ شهری و برابر داعش و القاعده که از شهروندان به عنوان سپر استفاده می کنند صادق است."

ارائه گزارش های این چنینی توسط پنتاگون طی دستور العمل اجرایی 2016 توسط باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا و با تصویب بخش1057 قانون دفاع ملی، برای سال 2018 اجرایی شد.

طی این دستور العمل باید در گزارشی سالانه تعداد عملیاتی که دولت ایالات متحده در برابر اهداف تروریستی خارج از مرزهای خود انجام می دهد و هم چنین اطلاعات مربوط به تعداد غیرنظامیان و تروریست های کشته شده در این عملیات ارائه شود.

این گزارش هر سال در تاریخ 1 ماه می به صورت عمومی منتشر می شود.

این در حالی است که، ائتلاف تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه، پنج شنبه گذشته گزارش خود را به این صورت منتشر کرده است: "در نتیجه 29358 حمله که ائتلاف، علیه اهداف داعش بین اوت 2014 تا پایان آوریل 2018 انجام داده است؛ حداقل 892 غیرنظامی کشته شده اند.

گروه های خارجی گفته اند که شمار غیرنظامیان کشته شده در مبارزه با داعش بسیار بالاتر از ارقام اعلام شده توسط ائتلاف است.

وزارت دفاع اذعان می کند که بین ارزیابی های این وزارت و گزارش های سازمان های دیگر اختلاف وجود دارد و این تفاوت ها به دلیل عوامل مختلفی از جمله استفاده از انواع مختلف اطلاعات و متدولوژی های مختلف ارزیابی تلفات غیرنظامیان، است.

کد خبر: 953391

وب گردی

وب گردی