تدوین طرح جامع برای مرز مهران

رئیس کل گمرک گفت: طرح جامع برای مرز مهران تدوین می شود و با توجه به اینکه اعتبارهای خوبی برای تجهیز مرزها در اختیار گمرک قرار دارد، مرز مهران هم از آن استفاده می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از گمرک ایران، فرود عسگری در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان ایلام با بیان اینکه در مرز بین المللی مهران دچار چندگانگی و عدم تمرکز هستیم، اظهار داشت: اعمال مدیریت واحد مرزی در مهران باید به صورت جدی پیگیری شود.

او افزود: مدیرکل گمرک استان ایلام به عنوان نماینده گمرک کشور دارای اختیار تام است و اگر قرار است مرز مهران در زمینه صادرات قوی عمل کند باید از یکسری مسائل چشم پوشی شود.

عسگری با بیان اینکه موانع بر سر راه صادرات رو به رشد در مرز مهران باید شناسایی و برطرف شوند، تاکید کرد: در صورتی که مدیریت واحد مرزی در مرز مهران عملی شود مدیرکل گمرک استان ایلام می تواند با برگزاری نشست های منظم مرزی با مسئولان عراقی، رایزنی برای رفع مشکلات را در دستور کار قرار دهد.

رئیس کل گمرک ایران گفت: مرز بین المللی مهران با توجه به حجم عملیات صادرات و همچنین امنیت بالا برای تردد زائران، یکی از مرزهای مهم کشور است و باید علت کاهش بیش از یک میلیارد دلاری صادرات کالا در این مرز بررسی شود.

عسگری افزود: علل کاهش صادرات در مرز مهران دارای ۲ دسته مسائل داخلی و خارجی است و بسیاری از آنها خارج از حوزه گمرک و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه است.

او یادآور شد: باید به منظور شناسایی و رفع مشکلات صادرات کالا در مرز مهران نشست هایی در سطح ملی برگزار شود و نمایندگان ۲ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و امور خارجه نیز در این نشست ها حضور داشته باشند.

عسکری تاکید کرد: سال ۹۴ با حضور وزرای اقتصاد ایران و عراق تفاهم نامه ای در حوزه گمرک منعقد شده است که مفاد مختلفی از جمله راه اندازی آزمایشگاه مرزی، کاهش عوارض گمرکی، توسعه ناوگان و سرعت در پذیرش کامیون ها بین دو طرف مطرح و مورد موافقت گرفت؛ اما اجرایی شدن آنها نیازمند پیگیری است.

رئیس کل گمرک ایران گفت: طرح جامع برای مرز مهران تدوین می شود و با توجه به اینکه اعتبارهای خوبی برای تجهیز مرزها در اختیار گمرک قرار دارد، اعتبار مناسبی نیز در این زمینه برای مرز مهران پیش بینی می شود.

عسگری افزود: با توجه به اینکه شرایط و انگیزه بسیار مناسبی برای فعالیت کارکنان گمرک در نظر گرفته شده میل به خدمت افزایش یافته است؛ بنابراین اگر مرز مهران با کمبود نیرو مواجه باشد، آمادگی لازم برای تامین نیرو وجود دارد.

او تاکید کرد: ایجاد لاین ویژه برای صادرات در زمان افزایش حجم زوار، استقرار قرنطینه و استاندارد در مرز مهران از جمله اقداماتی است که باید با همکاری دستگاه های دیگر انجام شود.

رئیس کل گمرک ایران یادآور شد: کشور عراق سومین مقصد کالاهای صادراتی در کشور است و به طور حتم باید علت کاهش صادرات در مرز مهران عارضه یابی شده و راهکارهای رفع آن اتخاذ شود.

401

کد خبر: 953409

وب گردی

وب گردی