پیگیری مطالبات کامیون‌داران از سوی وزارت کار

معاون وزیر کار از پیگیری مطالبات کامیون‌داران در قالب کمیته‌های تخصصی خبرداد و تأکید کرد: این وزارتخانه تا حصول نتیجه، پیگیر مطالبات آنها خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ احمد مشیریان، معاون وزیر کار با اشاره به نشست کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری با علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرعامل تأمین اجتماعی که هفته گذشته برگزار شد، گفت: بیشترین مشکلات و مطالبات این رانندگان در پی اعتراضات صنفی اخیر، خارج از حیطه اراده وزارت کار است که برای رسیدگی به مشکلات آنها نشست‌هایی با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه داشتند؛ همچنین با هماهنگی وزیر کار، این افراد نشست مشترکی با یکی از معاونان وزیر صنعت برگزار کردند که مشکلات خود را در حوزه‎های مختلف از جمله تأمین لاستیک و مطالبات مربوط به وزارت صنعت طرح کردند.

او افزود: بخشی از مطالبات رانندگان مربوط به مشکلات بیمه‌ای از جمله بیمه تکمیلی است که در نشست مشترک وزیر کار و مدیرعامل تأمین اجتماعی مطرح شد. همچنین بخش دیگری از درخواست‌های کامیون‌داران و رانندگان مربوط به افزایش حقوق بازنشستگی آنها است تا «حقوق بازنشستگی» رانندگانی که از شمول قانون کار خارج هستند و از بیمه اجباری خویش‌فرما برخوردارند، به‌تناسب حق بیمه‌ای که پرداخت می‌کنند، افزایش یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به‌دلیل اینکه بخشی از حق بیمه رانندگان، توسط دولت پرداخت می‌شود، درخواست مشخص کامیون‌داران این است که با پرداخت حق بیمه بیشتر توسط خود رانندگان، بتوانند حقوق بازنشستگی بیشتری دریافت کنند که این موضوع نیاز به آیین‌نامه دارد تا در صورت تمایل به پرداخت حق بیمه بیشتر، بتوانند از حقوق بازنشستگی بیشتری بهره‌مند شوند.

مشیریان، با بیان اینکه تسرّی سخت و زیان‌آوری برای این صنف، از دیگر مطالبات کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری است، گفت: در حال حاضر اگر این رانندگان به‌صورت فردی درخواست بدهند در صورت احراز شرایط مشمول سخت و زیان‌آوری می‌شوند اما مطالبه مشخص آنها این است که این موضوع به‌صورت یک قانون برای تمام رانندگان کامیون و برون‌شهری اجرایی شود، در این زمینه با درخواست رانندگان طرحی در سال 95 از سوی نمایندگان مجلس در حال تهیه بود اما ظاهراً مسکوت مانده است.

او ادامه داد: در صورتی که قرار باشد شغل کامیون‌داران و رانندگان برون‌شهری به‌صورت عام در زمره مشاغل سخت و زیان‌آوری قرار گیرد، قطعاً نیاز به قانون دارد اما در حال حاضر درخواست آنها برای سخت و زیان‌آوری به‌صورت فردی از طریق وزارت کار قابل پیگیری است. تبعیت شغل این صنف به‌صورت جمعی از شرایط حاکم بر مشاغل سخت و زیان‌آوری، باید به‌صورت طرح یا لایحه مورد بررسی قرار گیرد.

معاون امور روابط کار وزیر کار، درباره پیگیری مطالبات رانندگان از وزارت کار گفت: قرار شده است مطالبات و مصوبات نشست کامیون‌داران و رانندگان با وزیر کار به‌صورت جزئی در کمیته‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرند و راهکارهای قانونی برای اجرایی کردن آنها در نظر گرفته شود. وزارت کار تا حصول نتیجه، مطالبات کامیون‌داران را پیگیری خواهد کرد.

401

کد خبر: 953426

وب گردی

وب گردی