حمایت از تولید ملی با همکاری بورس کالا و انجمن ها

نشست هم اندیشی بورس کالای ایران و صنایع پایین دست به عنوان مصرف کنندگان مواد اولیه، ظهر امروز با هدف حمایت از تولید ملی در راستای رفع دغدغه های صنایع پایین دست و در نظر گرفتن مشکلات و نیازهای تولیدکنندگان به عنوان صنایع بالادست در بورس کالا برگزار شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در این نشست علاوه بر مطرح شدن مباحث کارشناسی از سوی صنایع مختلف، مقرر شد تا نتایج این جلسه و جلسات بعدی از سوی کنفدراسیون صادرات و اتاق بازرگانی تهران و ایران به دولت پیشنهاد شود.

در نشست امروز محمد لاهوتی رییس کنفدراسیون صادرات ایران، حسین یزدجری رییس کانون صنایع آرد ایران، امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل، علی لشگری دبیر کل جامعه مدیران صنعت کفش ایران، علیرضا کلاهی صمدی عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، آریا صادق نیت حقیقی عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و چند تن از مسوولان دیگر انجمن ها از جمله پی وی سی و مستربچ و کامپاند ایران به همراه مدیران بورس کالای ایران حضور داشتند.

لزوم عرضه موثر به همراه تقاضای واقعی

در ابتدای این نشست، مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن خوشامدگویی به لزوم حمایت از تولید ملی تاکید کرد و گفت: کشف مناسب و منطقی قیمت محصولات از طریق عرضه های موثر از یک سو و حذف تقاضا های کاذب از سوی دیگر محقق می شود که این دو موضوع همکاری و هماهنگی سه جانبه تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و بورس کالا را نیاز دارد.

حامد سلطانی نژاد با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل شکاف قیمتی محصولات در بورس و بازار، شاهد تقاضاهای بالا برای خرید مواد هستیم، افزود: ما در خصوص سیاست گذاری ارزی، تابع ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و در این شرایط همه باید کمک کنیم که اگر قرار است تخفیفی در قیمت خرید محصولات داده شود، این تخفیف نصیب مصرف کنندگان واقعی شود؛ در این راستا در حوزه پتروشیمی و مصرف کنندگان پلی اتیلن ترفتالات به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد کردیم که میزان مصرف واقعی سال گذشته به جای بهین یاب مبنا قرار گیرد که وزارت صمت نیز با این موضوع موافقت کرد.

مدیر عامل بورس کالای ایران با بیان اینکه همه ما در بورس، صنایع پایین و بالادست باید در بحث شناسایی متقاضیان و مصرف کنندگان و مدیریت حوزه تقاضا به دولت کمک کنیم، افزود: با همفکری در این گونه نشست ها، به تعادل در دو سمت عرضه و تقاضا حرکت خواهیم کرد به طوریکه برای حمایت از تولید داخل باید علاوه بر تقویت عرضه، طرف تقاضا نیز به شکل واقعی در بازار وجود داشته باشد.

سلطانی نژاد عنوان کرد: مرور اقدامات اخیر دولت بیانگر آن است که تامین نیاز داخل از اولویت های دولت است به طوریکه شاهد وضع عوارض صادراتی بر کالاهای خام هستیم که نشان دهنده جهت گیری جدی بر تامین نیاز داخل است.

حمایت ۴ جانبه

در ادامه این نشست رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه واحد های پایین دست با حمایت اتاق بازرگانی ایران، تهران، کنفدراسیون صادرات ایران و همکاری بورس کالای ایران به زودی برطرف می شود.

محمد لاهوتی افزود: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی صادراتی این است که نباید نرخ ها بالاتر از دلار۴۲۰۰ تومانی در بورس کالا قیمت گذاری شود اما مشکلاتی که در بحث عرضه و تقاضا وجود دارد باعث می شود که صنایع پایین دست مخصوصا در واحدهای تولیدی و صادراتی با مشکلاتی روبه رو شوند.

او افزود: لذا با توجه به اینکه باید براساس اهداف کشور، در سال جاری صادرات هم رشد پیدا کند، این جلسه برگزار شد تا پس از طرح موضوعات، پیشنهاداتی در خصوص حمایت از تولید و تولید صادرات محور مطرح شود.

براساس این گزارش، حاضران در این نشست بر دو محور اصلی تاکید کردند، نخست نیاز به پالایش تقاضای مواد اولیه با همکاری بورس کالا و انجمن ها تا به مرور تقاضاهای غیر واقعی از معاملات حذف شود و دوم، نیاز به وجود برنامه عرضه مستمر از سوی تولیدکنندگان در راستای تعادل بازار بود.

بهبود اوضاع صنعت کفش با همکاری بورس کالا

علی لشگری دبیر کل جامعه مدیران صنعت کفش ایران در نشست هم اندیشی صنایع پایین دست و بورس کالای ایران به اقدامات اخیر بورس کالا در راستای تعادل قیمت دی اتیلن هگزانول اشاره کرد و پیشنهاداتی نیز برای بهبود روند معاملات محصول مورد نیاز این صنعت ارائه داد.

لشگری گفت: در جلسه ای که تشکل صنعت کفش به تازگی با بورس کالا داشت، در خصوص تقاضای الکل یا دی اتیلن هگزانول و عرضه این ماده از سوی پتروشیمی اراک، روند قیمت پایه و معامله این محصول طی یکی دوسال اخیر بحث شد.

او برگزاری نشستی میان صنایع پایین دست و انجمن ها با صنایع بالادست همچون پتروشیمی اراک به عنوان عرضه کننده توسط سوی بورس کالا را اتفاق مبارکی عنوان کرد و گفت: برگزاری این نشست سه جانبه باعث تا نتایج مناسبی برای بهبود مشکلات ما گرفته شود که هفته گذشته نیز شاهد کاهش 18درصدی تقاضا با توجه به تمهیدات انجام شده از سوی بورس و عرضه کننده بودیم.

این تشکل نماینده تشکل صنعت کفش پیشنهاد کرد: معاملات کشف پریمیوم می تواند روی محصول مورد نیاز ما انجام شود و ما این آمادگی را دارد که مواد اولیه پتروشیمی اراک را برای یک سال به صورت قرارداد بلندمدت خریداری کنیم. به طوری که مواد اولیه (الکل- و سایر مشتقات دی اتیلن هگزانول) توسط مصرف کنندگان واقعی این محصول برای مدت زمان یکسال پیش خرید شود. پیشنهاد دوم نیز این است که در کنار الکل عرضه شده توسط پتروشیمی اراک، الکل وارداتی توسط بخش خصوصی نیز با قیمت تلفیقی در بورس کالا عرضه و معامله شود.

انتقاد از کمبود عرضه

در ادامه امیر حسین کاوه، دبیر سندیکای لوله و پروفیل با بیان اینکه برخی آیین نامه های بورس کالا به خوبی اجرا نمی شود، گفت: در بورس کالا میزان عرضه باید به حدی باشد که کشف قیمت واقعی صورت گیرد اما شاهد هستیم که میزان عرضه کمتر از تقاضاهای فعلی است.

کاوه افزود: برای حل این مشکل، ناظر بورس باید یک میانگینی از تقاضای هر محصول را تعیین کند و میزان حداقل عرضه را برای تولیدکننده مشخص کند. در حوزه ورق فولاد، نیاز هفتگی ما حدود 100 هزار تن است اما مشاهده می کنیم که حجم عرضه ها به مراتب کمتر از این حجم است.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل در ادامه با بیان اینکه در تولید برخی محصولات در کشورمان انحصار داریم، به سیستم مچینگ بورس کالا انتقاد کرد وگفت: زمانیکه در تولید یک محصول انحصار داریم، باید با افزایش عرضه درجه انحصار را کاهش دهیم. به این ترتیب عرضه های مچینگ نیز باید در تالار عرضه شود که مدیرعامل بورس کالا نیز در این خصوص اعلام کرد که بورس، هیچ مخالفتی با این موضوع ندارد و حتی برای تحقق این امر، پیگیری هایی انجام داده است.

کاوه به لزوم آغاز صادرات فولاد از بورس کالا اشاره کرد و گفت: اگر فروش داخلی و صادراتی فولاد از طریق بورس کالای ایران انجام شود، همه چیز شفاف شده و عمده چالش های فعلی پایان می یابد.

صادرات آلومینیوم از بورس کالا

آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران نیز در ادامه این نشست گفت: در حال حاضر با افزایش تقاضا در خرید آلومینیوم رو به رو هستیم که باید برای بهبود عرضه ها تلاش شود.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران اظهار داشت: در خصوص عرضه کل آلومینیوم در بورس کالا نیز شورای رقابت مصوبه ای صادر کرده اما متاسفانه کامل رعایت نمی شود و هیچ اتفاقی نیفتاده است.

حقیقی با بیان اینکه امیدواریم رینگ صادراتی بورس کالا در حوزه آلومینیوم نیز فعال شود، عنوان کرد: اگر در ویترین شیشه ای بورس همه روندها شکل بگیرد، حتما معاملات و رفتارها نظامند می شود و صنایع پایین دست و بالادست به طور شفاف فعالیت می کنند.

بررسی صورت های مالی شرکت ها

علیرضا کلاهی، عضو هیأت مدیره سندیکای صنعت برق ایران نیز در این جلسه گفت: قیمت ارز همه ی بازار ها را تحت الشعاع قرار داده است و همانطور که تقاضای واردات برای مواد اولیه چندین برابر سنوات گذشته است، طبیعی است که تقاضای گسترده ای هم وارد بورس کالا شده که باید با همفکری فعالان بازار مدیریت شود.

کلاهی عنوان کرد: برای حل این مشکل پیشنهاد می شود که صورتهای مالی شرکتها گرفته شده و میزان خرید و تولید آنها با یکدیگر مقایسه شود زیرا در حال حاضر چاره ای جز مدیریت تقاضا از طریق تشکل ها و سامانه بهین یاب وجود ندارد و باید تقاضای شرکت ها با صورتهای مالی آنها تطابق داده شود.

به گفته ی او در حال حاضر سیاست کشور روی شفافیت مالیاتی است و باید کمک کنیم تا بازار به آن سمت سوق داده شود.

جمع بندی

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص معاملات مچینگ عنوان کرد: عرضه های مچینگ یا به سمت کشف پریمیوم حرکت کند یا در تالار کشف قیمت شود و بورس کالا نیز از این موضوع استقبال می کند.

سلطانی نژاد با بیان آنکه در تلاش هستیم تا در حوزه آلومینیوم نیز کل عرضه در برابر کل تقاضا قرار گیرد، گفت: انجمن ها از عرضه فولاد و آلومینیوم و سایر محصولات در رینگ صادراتی استقبال کرده اند که بورس کالا نیز کاملا موافق و پیگیر این اتفاق است به طوریکه برای شروع می توان با ثبت معاملات بر تابلوی بورس، حداقل در کشف قیمت محصولات و فهرست خریداران محصولات صادراتی شفافیت ایجاد کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران در خصوص موارد مطرح شده در خصوص کاهش عرضه ها نیز گفت: میزان کلی عرضه ها به نسبت سال گذشته دربورس کالا کاهشی نداشته و فکر نمی کنم که هیچ کس موافق عرضه حداکثری برای پوشش نیاز تقاضای غیر تولیدی باشد. در اینجا به نظر می رسد که بهترین مسیر این است که صنایع پایین دست با ارائه مدارک مستند میزان نیاز خودشان را اعلام کنند و یک کف عرضه همانند اتفاقی که سال گذشته در حوزه پتروشیمی رخ داد و ثمرات خوبی داشت، تعیین شود.

به گفته او، برگزاری نشست های سه جانبه میان صنایع بالادست، پایین دست و بورس کالا نیز به میزان زیادی می تواند کمک کننده باشد.

سلطانی نژاد اظهار داشت: محوریت انجمن ها در تعیین واقعی مصرف محصولات به شدت تعیین کننده است و علاوه بر سامانه بهین یاب که پالایش اولیه را صورت می گیرد، به نظر می رسد که انجمن ها باید کمک کننده باشد.

لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران نیز در پایان این نشست گفت: مقرر شده است تا این جلسات سه جانبه بین انجمن ها و عرضه کنندگان در بورس کالا شکل بگیرد تا به صورت تخصصی مشکلات موجود برطرف شود.

به گفته لاهوتی، قاعده مند شدن عرضه فلزات در بورس کالا، پالایش متقاضییان، بررسی معاملات مچینگ که خود بورس کالا از افزایش عرضه ها در حوزه فولاد استقبال کرده است و لزوم عرضه محصولات در رینگ صادراتی بورس کالا از جمله موارد مطرح و مورد بررسی در نشست امروز بود.

او از انجمن ها درخواست کرد تا پیشنهادات کارشناسی و مستند در خصوص مشکلات موجود ارائه دهند تا ضمن تعادل عرضه و تقاضا، هم از تولید کننده حمایت شود و هم خریدار پایین دستی بتواند محصولات را در اختیار داشته باشد.

لاهوتی با اشاره به اینکه بررسی پروانه های بهره برداری به تنهایی نمی تواند ملاک مناسبی برای تایید مصرف کننده واقعی باشد، گفت: بررسی صورت های مالی و سایر فاکتورها به منظور تشخیص مصرف کنندگان واقعی لازم است تا مواد اولیه در چرخه تولید قرار گیرد.

401

کد خبر: 953546

وب گردی

وب گردی