از علاقه تا فرار/زور بی پولی به کتاب رسید

وقتی استفاده از موبایل و کنسول های بازی جای کتاب را در زندگی مردم را می گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایسکانیوز، متاسفانه درصد کمی از مردم ایران برای سپری کردن اوقات فراغتشان از کتاب استفاده می کنند و از پیر تا جوان به موبایل و کنسول های بازی رو می آورند.حتی خرید فلافل و خوردن آن هم از کتاب محبوبیتش بیشتر است.

هستند کسانی که علاقه زیادی به کتاب دارند اما تعداد آنها خیلی کمتر از کسانی است که تا کنون حتی یک صفحه کتاب را هم ورق نزده اند.

البته برخی معتقدند به خاطر شرایط بد اقتصادی دیگر فرصتی برای کتاب خوانی ندارند و به همین خاطر است که در جامعه ما از کتاب استفاده بهینه نمی شود و امروزه نمی دانیم علم بهتر است یا ثروت؟

گفتنی است سیستم‌ آموزشی‌ نقش‌ مهمی‌ در شکل‌گیری‌ شخصیت‌ افراد دارد به‌ خصوص‌ در مقاطع‌ راهنمایی‌ و دبیرستان. در این‌ دوره‌ حتی‌ ممکن‌ است‌ آنچه‌ که‌ فرد در خانواده‌ تحت‌ تاثیر اعضای‌ آن‌ یاد گرفته، به‌ کلی‌ تغییر دهد یا اصلاح‌ کند.

متاسفانه‌ در کشور ما برای‌ ایجاد شوق‌ و رغبت‌ نسبت‌ به‌ کتاب‌ و مطالعه‌ در مدارس‌ عمل‌ نشده‌ است. غیر از اینکه‌ یک‌ حرکت‌ یا برنامه‌ مشخصی‌ برای‌ مطالعه‌ نداریم، کتابخانه‌های‌ مدارس‌ چندان‌ جدی‌ عمل‌ نمی‌کنند و ما در موجودی‌ کتابخانه‌ و اداره‌کنندگان‌ آن‌ شاهد هستیم‌ که‌ مسئله‌ مطالعه‌ خیلی‌ حاشیه‌ای‌ و پیش‌ پا افتاده‌ تلقی‌ می‌شود.

**معرفی کتاب در صفحه مجازی

نیما کرمی از مجریان رسانه ملی مدتی است که در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی به صورت روزانه به معرفی کتاب به شکلی ویژه می‌پردازد. او که سابقه تولید کتاب صوتی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب و نیز چگونه بر خود مسلط شویم در موسسه نوین کتاب گویا را دارد، هر شب به مدت نیم ساعت در این صفحه به معرفی کتاب و خوانش آن برای مخاطبانش می‌پردازد که این اتفاق با بازخورد قابل توجهی نیز از سوی مخاطبان همراه بوده است.

**تهامی: مردم ضرورت خواندن کتاب را در خود نمی بینند

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون که علاقه زیادی به کتاب دارد در این خصوص گفت: به هرحال اصلا برای جامعه ما خوب نیست که در آن افراد به یکدیگر کتاب هدیه ندهند، کتاب پیشنهاد ندهند و وضعیت فروش کتابها اصلا خوب نباشد. به نظرم این موضوع قشنگ نیست و چنین جامعه ای آینده خوبی نخواهد داشت.

وی افزود: من امروز اتفاقا در خیابان رد می شدم و متوجه شدم بساط کنار خیابان کتاب است که این موضوع خوشحالم کرد. به عنوان سد معبر و همه این موضوعات بارها برای اجناس بی ارزش اتفاق می افتد اگر فروش کتاب باشد بسیار خوب است.

تهامی ادامه داد: مردم ضرورت خواندن کتاب را در خود نمی بینند. عادت ندارند دنبال این موضوعات بروند به همین دلیل همیشه براساس قضاوت های اشتباه با یکدیگر برخورد می کنند. با همه گیر شدن فضای مجازی مطالعه بسیار کمتر از قبل هم شده است.

وی در پایان اظهار داشت: به نظرمن باید ضرورت این موضوع احساس شود. خواندن یک کتاب خوب و همچنین دیدن یک فیلم درجه یک همیشه آدم را دو پله از افراد دیگر بالا می برد حتی این موضوع در مسوولان هم مشهود است. افرادی که از تجربه دقیق دیگران استفاده می کنند متوجه می شوید فرق دارند با بقیه در گفتار و حتی نوع حضورشانتشخیص کتاب خوان ها دقیق تر است آنها که کتاب نمی خوانند همیشه ناآگاهند. با خواندن کتاب در یک جمع همیشه حرف های مهمی می توانید داشته باشید.

**اکبری: مطالعه باید هر روز باشد

عبدالرضا اکبری در این خصوص گفت: مطالعه باید هر روز باشد ما به واسطه کارمان مجبور هستیم به کتب مختلف مراجعه کنیم غیر از آن برای جهان‌بینی خودمان و بالا بردن تجربیاتمان هم لازم است که کتاب بخوانیم. ادبیات مختلف کشورها می‌تواند به پیشرفت ادبیات ما هم کمک ‌کند. کسانی که قلم دست می‌گیرند با تاثیرگرفتن مکاتب می‌توانند راه جدید را برای خودشان پیدا کنند.

وی افزود: بستگی به مشغله کاری هنرمندان دارد که چقدر کتاب می‌خوانند، مشکلات معیشتی هم دخیل است. آدم باید از نظر اقتصادی و خانوادگی آرامش داشته باشد تا بتواند کتاب بخواند و ورزش کند یا حتی فعالیت‌های فوق برنامه داشته باشد.

**سعادت: تلفن همراه مثل آفت به جان کتاب افتاده است

مریم سعادت در این خصوص گفت: خود من خیلی کم اما کتاب می خوانم.از توصیه گذشته زمانی که در یک خانواده کتاب خواندن دغدغه نباشد نمی توانید انتظاری از جوانان و نوجوانان داشته باشید. کودکان باید از همان سن پایین باید در دستان اولیا خود کتاب ببینند تا آنها هم برای خواندن کتاب تشویق شوند.

وی افزود: امروزه تلفن همراه مثل آفت شده و حتی در مهمانی های خانوادگی هم از اعضای خانواده به جای معاشرت با یکدیگر از تلفن استفاده می کنند و این موضوع بسیار به جامعه ضرر زده است.

درزمان قدیم با یکدیگر صحبت می کردیم و معاشرت می کردیم. جوان های امروز به جای کتاب دست پدر و مادرشان فقط تلفن همراه را نگاه می کنند.

**مجیدی: برای همه قشرها مطالعه لازم است

آرش مجیدی در این خصوص گفت: همه کتاب‌ها به نوعی تاثیرگذار است و معمولا یک آدمی براساس فهمش با یک کتابی ارتباط برقرار می‌کند و از آن کتاب در زندگی‌اش بهره می‌برد.

وی افزود: برای همه قشرها مطالعه لازم است اما برای بازیگر یکی از لازمه‌های آماده نگه داشتن ذهن خلاق است. من معتقد هستم که یک شیوه از بازیگری کتاب خواندن است زیرا به تو امکانی را می‌دهد که در فضای آدم‌های دیگر قرار بگیری و با آنها زندگی کنی و این بی‌نهایت به شغل ما کمک‌کننده است.

**نادری: کسی که در قرن 21 زندگی می‌کند باید مطالعه داشته باشد

فریبا نادری در این خصوص گفت: اگر شخصی بازیگر هم نباشد به عنوان کسی که در قرن 21 زندگی می‌کند باید مطالعه داشته باشد برخی می‌گویند فرصت مطالعه ندارند، آن‌ها می‌توانند سی‌دی‌هایی را بگیرند و گوش بدهند. من اگر فرصت نکنم کتاب بخوانم حتما شب‌ها رادیو را روشن می‌کنم و داستان گوش می‌دهم و این برایم یک عادت شده است. به نظرم همه باید کتاب بخوانیم وگرنه از آدم‌های اطرف و دنیا عقب می‌افتیم.

وی افزود: کتاب‌هایی که در رابطه با رشته تخصصی‌ام بازیگری بوده خیلی کمکم کرده است ولی در مورد رمان و... چیزی یادم نمی‌آید.این موضوع در نمایشنامه هم اتفاق افتاده ولی در تلویزیون نبوده که از کتاب خاصی الگو بگیرم.

501

کد خبر: 953554

وب گردی

وب گردی