برگزاری نشستی با موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی

نشستی با موضوع ولایت فقیه و حکومت اسلامی به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)در سالن اجلاس علامه جعفری با حضور دانشجویان در واحد بوکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز : در ابتدای این نشست جلال حمزه زاده از اساتید گروه معارف این واحد دانشگاه به اهمیت بررسی پیشینه تاریخی ولایت فقیه اشاره نمود و افزود : ولایت مطلقه‌ فقیه به معنای حکومت استبدادی و دیکتاتوری نیست، بلکه به معنای اجرای احکام الهی توسط ولی فقیه برای همه‌ مردم است و کار ولی‌فقیه وضع قوانین نیست بلکه تبعیت از قانون الهی است.

وی انقلاب ایران را معجزه الهی دانست و گفت: «مهمترین عوامل پیروزی انقلاب را عواملی چون خلوص نیت امام خمینی(ره)، نظریه ولایت فقیه و اجرایی شدن شئون امامت، اتحاد و همدلی با محوریت ولایت فقیه، آگاهی مردم از غارتگری دشمنان، فساد موجود در حکومت و عدم توجه به محرومان و توکل مردم به خدا و حفظ وحدت کلمه است و آمریکا نیز اصلی‌ترین دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی است.»

وی در ادامه افزود: امام خمینی معتقد بودند اگر یک فقیه نمی‌تواند حکومت تشکیل دهد باید همه فقها باهم اقدام کنند، اگر همه هم اقدام کردند و نتوانستند منصب آنها ساقط نمی‌شود و از ولایت سقوط نمی‌کنند هرچند معذور از تشکیل حکومت هستند و باید به هر مقدار که می‌توانند اعمال ولایت کنند.

وی در ادامه به دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص حاکم اسلامی اشاره نمود و افزود : از دیدگاه حضرت امام(ره) حاکم در نظام اسلامی باید از شرایطی برخوردار بوده باشد و هر فردی نمی‌تواند ولایت و حاکمیت جامعه اسلامی را در دست خود بگیرد. علم و عدالت از مهم‌ترین ویژگی‌های حاکم اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) است.

وی در ادامه به فلسفه تشکیل حکومت پرداخت و افزود : مهم‌ترین فلسفه تشکیل حکومت، اجراء قوانین به منظور ایجاد نظم در جوامع انسانی است. زیرا قانون هرچه‌قدر هم مترقی باشد و با نگاه واقع بینانه تنظیم شود حتی از کتب آسمانی هم استخراج شده باشد، اگر از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نباشد برای سامان دادن وضع نابسامان اجتماع مفید نخواهد بود.

سپس در پایان سوالاتی از طرف دانشجویان مطرح گردید که توسط کارشناس مربوطه به سوالات پاسخ داده شد.

کد خبر: 953563

وب گردی

وب گردی