سیری در رسانه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در سرمقاله های خود به مطالب متفاوتی پرداخته بودند که در زیر گزیده ای از آنها را مطالعه می کنید.

روزنامه " البیان " امارات مقاله ای را به قلم "میلو کومیرفورد" از تحلیلگران مسائل استراتژیک بریتانیا و با عنوان "مقتدی صدر و تحولات مثبت در عراق "منتشر نموده است. نویسنده در این مقاله به رویکرد مثبت صدر پرداخته و برنده شدن وی را در انتخابات برای عراق و منطقه مثبت ارزیابی کرده است . وی در همین زمینه می نویسد:" حزب مقتدی صدر بیشترین کرسی های انتخابات مجلس نمایندگان را درعراق به دست آورد. این انتخابات نشان داد که مقتدی صدر ازیک عالم دینی ضد آمریکایی و حامی ایران به یک شخص ملی گرای ضد ایران و فساد در عراق تبدیل شده است. وی را می توان جزیی از چهره تغییر در عراق و همچنین در کل منطقه خاورمیانه دانست. در زمانی که عراق در حال بازسازی ویرانی ناشی از داعش می باشد اقدامات مقتدی صدر در ارزیابی روابط عراق با ایران و تشکیل ائتلاف با حید ر العبادی اگرچه مناسب نیست اما هماهنگی های زیادی میان اولویت های العبادی و صدر درباره مسایل عراق و منطقه و ایران وجود دارد. از این جهت هر نوع ائتلاف میان مسئولان عراقی با هم برای عراق و منطقه خاورمیانه و سیاست های غربی ها در عراق سرنوشت ساز است."

روزنامه " الاهرام " مصر در مقاله ای با عنوان "آیا اروپا از سلطه آمریکا خارج می گردد"به قلم" هاله مصطفی "به رشته تحریر در آورده است که در آن به ترس شرکت های اروپایی از لغو تفاهم نامه هسته ای ایران از سوی آمریکا و از دست دادن منافع شان در بازارها و همچنین موضع متزلزل کشورهای اروپایی اشاره شده است . نویسنده در این زمینه می نویسد: "از زمان تصمیم ترامپ برای خروج از تفاهم نامه هسته ای ایران و واکنش های خشم آلود نسبت به این تصمیم وی، کشورهای اروپایی از به خطر افتادن منافع سرمایه گذاری شان بیمناک شدند. در همین زمینه ،مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد که اروپا تابع سیاست های آمریکا نیست وماکرون رییس جمهور فرانسه نیزتلاش می کند تا تفاهم نامه هسته ای باقی بماند. این درحالی است که در هفته گذشته پومپئو وزیر امورخارجه آمریکا ایران را تهدید به اعمال تحریم های بی سابقه نمود به گونه ای که برخی از شرکت های اروپایی مانند توتال فرانسه به طور تدریجی از ایران خارج شدند.این شرکت های غول پیکر از ترس اینکه سودشان در بازار آمریکا با ضررمواجه نشوند ایران را ترک کردندمخصوصا این که به موجب تحریم های آمریکا تعامل با ایران بر اساس دلار که در نظام مالی جهان پول رایج می باشد منع گردیده است. موضع کشورهای اروپایی تاکنون نشان داد که نمی توانند در مقابل سیاست های آمریکا بایستند."

روزنامه " الوطن " عمان در یادداشتی به قلم "محمد الدعمی " با عنوان " معمای استراتژی آمریکا در سوریه" به سیاست های بی ثبات آمریکا درقبال سوریه می پردازد. نویسنده در این یادداشت اعتقاد داردکه هدف ترامپ در سوریه سرنگونی نظام بشار اسد نیست بلکه به تبع تاثیر پذیری ازسیاست های اسراییل به دنبال حذف ایران و حزب الله از سوریه می باشد. وی در این زمینه می نویسد: "تحلیل گران درآمریکا از فقدان سیاست و عدم التزام ترامپ به استراتژی آمریکا و اتخاذمواضع بی ثبات درباره سوریه انتقاد می کنند. یک بار ترامپ اعلام می کند که آمریکا علاقه ای به دخالت در درگیر ها ی داخلی سوریه که از سالیان گذشته شروع شده نداردو با ردیگر بشاراسد را مور هجمه قرار می دهد. پشت پرده این تصمیم بی ثبات آمریکا درباره سوریه مواضع افراطی وی در قبال تفاهم نامه هسته ای ایران و خروج از آن و درگیری لفظی با دولت روحانی قرار دارد. اما به نسبت سوریه وی اعلام کرد که تمایلی برای سرنگونی نظام بشار اسد ندارد.این موضع ترامپ به معنای تکرار نبود استراتژی درباره سوریه می باشد و این به معنای آن است که آمریکا فقط می خواهد نقش ایران را در سوریه به عنوان یکی از هم پیمانان این کشور متوقف کند و یا نقش حزب الله را از بین ببرد و این مساله هم به علت فشارهای اسراییل بر ترامپ می باشد."

روزنامه " السیاسه " کویت هم در مقاله ای با عنوان "حقوق ازمیان رفته فلسطینی ها" به قلم "فخری هاشم" با انتقاد از چهل و سه بار حق وتوی آمریکا برای اسراییلی ها پرداخته و می نویسد: "چهل و سومین بار حق استفاده آمریکا از وتو برای توقف هر نوع تصمیمی که اسراییل (طفل فاسدآمریکا) را محکوم می نماید این سوال را برای جهانیان مطرح می کند که از این به بعددیگر چه حقوقی برای فلسطینی ها باقی می ماند. حقوق از میان رفته در زمانی که از منطقه خاورمیانه به منطقه "خاورمیانه جدید "نام برده می شود. چهل و سه بار استفاده از حق وتو به نفع اسراییل به معنای نادیده گرفتن همه ارزش های انسانی و معاهدات و قوانین بین المللی است که سازمان ملل متحد علیه اسراییل وضع کرده است. زمانی که از عجله آمریکا برای برگزاری نشست شورای امنیت و بحث درباره محکوم نمودن موشک های ساخت فلسطین که به سوی اسراییل شلیک می شود و ترس آنان می شنویم که فقط فلسطین را محکوم می نماید اما این در حالی است که از کشتار صدها نفر از مردم فلسطین در تظاهرات مسالمت آمیز" روز زمین " سخنی به میان نمی آورد."

کد خبر: 953586

وب گردی

وب گردی