روابط ایران و روسیه، از واقعیت تا آنچه دشمنان ایران می پسندند

چند هفته ای است که سخن از توافق روسیه با آمریکا و اسرائیل برای خروج نیروهای خارجی از جنوب سوریه مطرح شده که مقصود آنها ایران است. اما علاوه بر عدم حضور موثر ایران در منطقه مورد مناقشه، آن طور که دشمنان تبلیغ می کنند باید یادآور شد که تلاش های روسیه برای بازگشت تسلط دولت سوریه بر اراضی خود با توافق و هماهنگی ایران بوده که منجر به خروج واشنگتن از التنف و تقویت محور مقاومت گردید.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، هنگامی که رئیس جمهور روسیه خواستار خروج نیروهای غیر سوری از منطقه کاهش تنش در جنوب سوریه شد مطبوعات آمریکایی برخی و از رسانه‌های عربی تهدیدهای ترامپ در مورد سوریه در خصوص جنگ علیه گروه ‌های مسلح در جنوب این کشور را از یاد بردند. پس از آن بود که رسانه های غربی و عربی مخالف سوریه و ایران به این خواسته پوتین پرداختند بدون آن که توجهی به تلاش های روسیه و محور مقاومت برای تکمیل تسلط دولت سوریه بر دو غوطه تا مرزهای جنوبی نمایند.

این رسانه ‌ها در قالب موج ضد ایرانی و پیمانان آنان به این موضع پوتین پرداختند و آن را رویگردانی مسکو از محور مقاومت اعلام کردند. برخی از گروه های معارض سوری مانند مواقع بحرانی در برخی شبکه های ماهواره ای حاضر شده و نتیجه گیری کردند که مسکو بقای تشکیلات مسلحانه را بر عهده گرفته است چرا که سوریه با واشنگتن، اردن و اسرائیل که با نگرانی ایران زندگی می کنند توافق کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد این تنش رو به افزایش باعث پیچیدگی روابط میان مسکو و تهران می شود. در راستای موج رسانه ای در روزنامه های آمریکا سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس ابهامات را کنار گذاشته و گفت همه نیروهای خارجی باید منطقه کاهش تنش در جنوب غربی سوریه را ترک کنند، ما قصد داریم در این زمینه با اردن و واشنگتن هماهنگی ‌های و همکاری نماییم.

اما گروه ها و تشکیلات نظامی حاضر در این منطقه متشکل از گروه های متفاوتی تحت عنوان «اتاق عملیات بنیان مرصوص» هستند که مهمترین آنها تیپ التوحید، جیش الاسلام و هیئه تحریر الشام علاوه بر گروه های دیگری چون جیش الانقاذ می باشند و از سوی واشنگتن و اردن حمایت می‌شوند. تعداد این نیروهای حمایت شونده از سوی واشنگتن و اردن در منطقه درعا حدود ۱۵۰۰۰ نفر و در منطقه قنیطره به حدود 2000 نفر می رسد.

توافقی مسکو با اردن و واشنگتن برای تسلط دولت سوریه و پایان یافتن حضور این گروه ها در منطقه کاهش تنش در جنوب این کشور در تابستان سال گذشته با همکاری و تعامل با ایران و دولت سوریه به امضا رسید همانند مناطق دیگری که گروه های مسلح به دولت سوریه تسلیم کرده و منطقه مورد مناقشه ترک کردند.

در منطقه جنوب گروه های مسلح بر حمایت آمریکا و اردن و اسرائیل حساب می کنند و سعی دارند با این گروه ها به ایجاد کمربندی امنیتی اقدام کرده و ایجاد منطقه امن اقدام نمایند. در همین راستا ترامپ سوریه را نسبت به از میان بردن این گروه ها در جنوب سوریه تهدید کرد اما تلاش های اردن و واشنگتن در این منطقه و در مرزهای سوریه و عراق از طریق آنچه جیش المغاویر نامیده می شد ناکام ماند که قصد داشتند از این طریق امنیت دمشق و حومه آن را تهدید کنند.

اردن به تفاهم با مسکو برای بازگشت ارتش سوریه به مرز و بازگشایی گذرگاه مرزی النصیب اشاره می کند و از سوی دیگر معاون وزیر خارجه آمریکا به برچیدن پایگاه التنف در مرز عراق تاکید کرد تا از این طریق زمینه را برای ارائه پیشنهادی جهت تشکیل نشست سه جانبه در امان میان مسکو و واشنگتن و اردن فراهم کند. شاید برچیدن این پایگاه در راستای منویات ایران برای باز شدن راه از تهران به بغداد بود اما آنچه برای ایران اولویت داشت تسلط دولت سوریه بر اراضی خود به ویژه در جنوب کشور و بازگشت استقرار و ثبات به این منطقه حیاتی از طریق توافق و تخلیه این مناطق از گروه هایی بود که این توافق را نمی پذیرفتند.

در چارچوب تفاهم و همکاری میان مسکو، تهران و دولت سوریه نیروهای ارتش برای باز پس‌ گیری منطقه در راستای تلاش های روسیه جهت عملیاتی شدن توافق اردن، واشنگتن و مسکو اقدام کردند. برای فراهم کردن زمینه جهت نبرد نظامی در مناطق دیرالعدس، الهباریه و ماعص با استفاده از نیروهای احتیاط تیپ ۱۲۱ در شهرک کناکر نیروهای عمل کننده تقویت شدند علاوه بر تقویت نیروها در مثلث استان‌های دمشق درعا و قنیطره.

در حالی که گفتگوهای اردن به موفقیت رسید پایگاه التنف جمع آوری شد و سازمان خالد بن ولید در یرموک منهدم گردید. نیروهای احتیاط به ۲۵ کیلومتری مرزها رسیدند و جز ارتش سوریه و پلیس روسیه و نیروهای احتیاط سوریه در این منطقه نیروی دیگری باقی نماند. با این مقدار فاصله از مرزها هر گونه اقدام علیه اسرائیل امکان پذیر بود اما نتانیاهو و لیبرمن از آن برای پیروزی های خیالی خود علیه ایران استفاده می کنند.

اما انتقاد شدید به نحوه عملکرد نتانیاهو را تحلیلگران اسرائیلی نسبت به آنچه توافق مسکو اعلام کردند ارائه کردند، ایهود یعری تحلیلگر امور عربی در شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل این توافق را شکست استراتژیک سیاست اسرائیل در سوریه دانست و گفت: وای بر کسانی که خود را گول می زنند، ایران و حزب الله و همپیمانان آن با صبر تمام هزار راه برای ادامه فعالیت های خود جهت تبدیل کردن جولان به جبهه درگیری جدید پیدا خواهند کرد.

رونی دانیئیل تحلیلگر شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز معتقد است ایران هر لحظه که بخواهد تمام حضور اقتصادی و سیاسی خود را به حضوری نظامی تغییر خواهد داد. بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی بر این عقیده اند دولتی که پیروزی های خیالی برای خود ایجاد می کند تنها در کلام و سخن قهرمان جهان است اما در عمل حرفی برای گفتن ندارد.

کد خبر: 953594

وب گردی

وب گردی