اجرای طرح دانش بنیان در راستای تولید برق

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا از اجرای طرح دانش‌بنیان این واحد دانشگاهی در تولید برق خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز از واحد ورامین-پیشوا، دکتر حسینعلی شیبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا با اعلام این خبر گفت: در منطقه پیشوا با توجه به شدت تابش نور خورشید در بازه زمانی طولانی نسبت به شهرهای دیگر، دانشجویان این دانشگاه موفق به تولید انرژی برق با استفاده از سلول های خورشیدی شدند.

وی افزود: نیروگاه سه کیلوواتی ساخته شده توسط دانشجویان مجموعاً 6 ساعت در روز به صورت مؤثر انرژی برق تولید می کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با اشاره به توجیه اقتصادی این طرح گفت: با سرمایه گذاری در این بخش طبق بخشنامه های وزارت نیرو با فروش انرژی تولیدشده می توانیم درآمدزایی داشته باشیم و در مدت پنج سال با بازگشت سرمایه می توانیم تا 25 سال مدوام از این انرژی استفاده کنیم.

وی افزود: مواد استفاده شده در طراحی این نیروگاه نیمه رسانا و سیلکون است که قدرت جذب بالایی در برابر انرژی های ساطع شده از خورشید دارد و 80 درصد قطعات آن تولید داخل و بومی سازی شده است.

شیبانی خاطرنشان کرد: کار اصلی و نوآورانه دانشجویان برق این دانشگاه، طراحی مبدل برقی است که نوسان ندارد و برق را از حالت مستقیم به متناوب تبدیل می‌کند.

وی افزود: هر اندازه طراحی بهینه تر باشد تلفاتی که در حین این تغییر انرژی از حالت مستقیم به متناوب رخ می دهد، کمتر می شود و هرچه تلفات کمتر شود، بازدهی بیشتر می شود.

شیبانی ادامه داد: این نیروگاه که با تلاش و همت دانشجویان راه اندازی شده است، هم در بحث خانگی و هم شهرک های صنعتی کاربرد دارد و حتی در کمترین فضا به وسعت 10 مترمربع می توان یک نیروگاه سه کیلوواتی راه اندازی کرد.

وی با اشاره به حمایت مالی دانشگاه در حمایت از طرح های دانش بنیان در سه سال اخیر گفت: با توسعه این پنل های خورشیدی تا چهار سال آینده در تولید برق، مجموعه دانشگاه را خودکفا می کنیم و به دلیل کیفیت بالای این پنل های خورشیدی، تا 25 سال آینده نیز از برق رایگان بهره مند خواهیم شد.

201

کد خبر: 953607

وب گردی

وب گردی