کتاب «راهکارهای مدیریت آبیاری در مناطق خشک» تألیف شد

کتاب «راهکارهای مدیریت آبیاری در مناطق خشک» توسط مهدی سرائی تبریزی استادیار واحد علوم و تحقیقات و مسعود پارسی‌نژاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران تألیف شد.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از واحد علوم و تحقیقات، مهدی سرائی تبریزی استادیار واحد علوم و تحقیقات در معرفی کتاب «راهکارهای مدیریت آبیاری در مناطق خشک» گفت: با رشد روزافزون جمعیت در کشور و گسترش شهرنشینی و تغییر الگوی مصرف آب شهری، مهمترین راهکار عملی برای رویارویی با مشکل کم آبی، کاهش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی است. در این راستا تدابیری مانند بهبود کارآیی آبیاری، تغییر ترکیب کشت، استفاده دوباره از آب‌های برگشتی متناسب با شرایط منطقه و مزرعه قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه موضوع‌های انتخاب شده در کتاب «راهکارهای مدیریت آبیاری در مناطق خشک»، پیرامون محورهای مدیریتی در زمین‌های فاریاب مناطق خشک و نیمه‌خشک است، افزود: با توجه به کاهش شدید بهره‌وری، راندمان و تولید محصولات کشاورزی در بسیاری از اراضی ایران به دلیل مدیریت ضعیف و شستشوی ناکافی نمک‌ها از ناحیه ریشه و در نتیجه انباشت آن به‌ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک، در فصل اول تا چهارم کتاب به بحث در رابطه با مشکلات و مدیریت شوری پرداخته شده است.

تبریزی با بیان اینکه در این کتاب برخلاف کتاب‌های دیگر از دیدگاه مهندسی آبیاری به مسئله شوری توجه شده است، ادامه داد: در این چهار فصل علاوه بر تبیین و تعریف مبانی مشکلات و مسائل شوری در اراضی تحت آبیاری و بحث درباره واکنش گیاهان نسبت به شوری، به برخی از راهکارهای مدیریتی در مورد آبشویی، کشت و آبیاری با آب شور پرداخته شده است. همچنین برای تکمیل مطالب ارائه شده، مطالبی نیز در رابطه با بهسازی اراضی، تنظیم و... به این بخش اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در فصل پنجم و ششم، مباحث استفاده از آب‌های نامتعارف در کشاورزی ارائه شده است، تصریح کرد: در این دو فصل از کتاب، در ابتدا ضمن تعریف انواع آب‌های نامتعارف، ویژگی‌های عناصر مختلف موجود در این نوع آب‌ها مورد بحث قرار گرفته است. در ادامه به مبانی مدیریتی استفاده از این منابع در بخش کشاورزی پرداخته شده و مثال‌هایی از مبانی طراحی آبیاری با آب‌های نامتعارف، متناسب با کیفیت آن ارائه شده است.

سرائی تبریزی افزود: در فصل هفتم و هشتم که اختصاص به مبحث «آبیاری بخشی منطقه ریشه» به عنوان راهکاری متفاوت در جهت افزایش کارآیی مصرف آب آبیاری دارد، علاوه بر تشریح این مبحث، راهکارهای کاربردی در استفاده از روش آبیاری بخشی منطقه ریشه ارائه شده است.

202

کد خبر: 953621

وب گردی

وب گردی