ظرفیت بالای اشتغال زایی صنعت چرم/سهم ۴ درصدی از بازار جهانی پوست

رئیس انجمن صنایع چرم گفت: ۴ تا ۵ درصد بازار جهانی در صادرات پوست گوسفند و یک درصد پوست گاو از آن ایران است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی حسن زاده در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما افزود: در کشور ۲۲ میلیون جلد پوست گاو، ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفند و ۷ میلیون جلد از آن پوست بز است.

او گفت: بیشترین تولید پوست گاو در سه منطقه تهران، تبریز و مشهد است که تبدیل به چرم می‌شود و به بازار تولید کفش و کیف و کمربند عرضه می‌شود.

حسن زاده افزود: از ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفندی که به سالامبور تبدیل و صادر می‌شود تنها ۴۵ میلیون دلار ارز عاید کشورمان می‌شود در حالی که اگر همین تعداد به چرم تبدیل شود ارزآوری از محل صادرات آن ۲۱۰ میلیون دلار و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

او گفت: برای تولید هر جلد پوست، هفت نفر اشتغال ایجاد می‌شود در صورتی که با تبدیل آن به چرم اشتغالزایی به ۳۵ نفر و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۲۰۰ نفر افزایش خواهد یافت.

۹۰ درصد چرم سبک تولید داخل صادر می‌شود

نائب رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان سالامبور چرم ایران هم در این برنامه گفت: ۱۰ درصد چرم سبک تولید در کشور مورد نیاز بازار داخل است و ۹۰ درصد دیگر صادر می‌شود.

سعید شادکام افزود: ۵۰ درصد از صادرات چرم سبک کشور سالامبور است، زیرا آنچه که برای داخل تولید می‌شود امکان صادرات ندارد.

تشکیل کمیته ویژه صنعت چرم در وزارت صنعت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی هم در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت : کمیته ویژه ای در این وزارتخانه در حوزه صنعت چرم تشکیل شده است.

صادق نجفی افزود : فرسوده بودن ماشین آلات، نبود آموزش های تخصصی، بالا بودن هزینه های تولید، مشکل تأمین منابع مالی، نبود برند ملی، نبود شرکت های توزیعی تخصصی، کمبود استادکار و متخصصان طراحی، مشکل کیفیت و تنوع چرم های تولید داخل، نبود ثبات قیمت مواد اولیه در بازار، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان چرم مصنوعی و مشکلات مربوط به واردات پوست سنگین، مشکلات مربوط به تعرفه های مواد شیمیایی و زیر ساخت ها از مهمترین مشکلات در حوزه صنعت چرم است.

او با بیان اینکه در این زمینه پیشنهادات خود را به دولت در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اعلام کردیم، ادامه داد: نخستین پیشنهاد ما ایجاد مرکز خدمات فناوری تحقیقات و توسعه و طراحی صنعت چرم بود که مسئولیت آن را صنایع کوچک بر عهده گرفتند و در دو استان آذربایجان شرقی و خراسان رضوی به زودی آن را ایجاد می کنیم.

نجفی با بیان اینکه در پی ایجاد شهرک صنعتی فناوری تخصصی و مصنوعات چرمی هستیم، افزود: یکی از پیشنهادات ما برای دولت، نوسازی و بازسازی ماشین آلات بود تا بتوانیم در مناطق کم برخوردار تسهیلات با سود ۴، ۶ و ۱۰ درصد پرداخت کنیم.

او با اشاره به اینکه ماشین آلات فرسوده از جمله مشکلات است، اضافه کرد: راه اندازی رشته های تخصصی صنعت چرم از دیگر اقدامات پیشنهادی است.

مدیر عامل سازمان شهرک های صنعتی گفت : برای استان خراسان رضوی ۱۸ میلیارد تومان، برای آذربایجان شرقی ۷ میلیارد تومان و برای استان تهران حدود ۱۷ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۳۹۷ مربوط به سازمان صنایع کوچک برای ایجاد زیرساخت ها تدارک دیدیم که به زودی عملیاتی خواهیم کرد.

نجفی با تاکید بر اینکه باید صنایع کوچک رشد یابد و از آن ها حمایت کرد افزود: راهبرد ما برای ایجاد اشتغال در حوزه محصولات چرمی است و دولت با همه توان به این موضوع وارد شده است.

لزوم برندسازی در حوزه چرم

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه توسعه فناوری، نیاز بازار و برندسازی از جمله موارد اثرگذار برای پیشرفت صنعت چرم است، گفت: زمان بنگاه های کوچک به ویژه در البسه و پوشاک گذشته است و باید در پی برندسازی باشیم.

محمد حسن نژاد به سابقه صنعت چرم در کشورمان اشاره و اضافه کرد: با تشکیل شرکت های بزرگ سهامی چرم می توانیم با برندهای جهانی رقابت کنیم.

او گفت: باید از خام فروشی چرم دوری کنیم و صنایع پایین دستی آن را تقویت و برندسازی کنیم تا ارزش افزوده بیشتری را بدست بیاوریم.

تجربه موفق ترکیه در صنعت چرم

علی حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران با حضور در این برنامه درباره علل موفقیت ترکیه در صنعت چرم گفت: این کشور در سال ۲۰۰۱ قانونی تصویب کرد و بر اساس آن به صنایع، وام بلاعوض برای تجهیز ماشین آلات پرداختند و موجب پیشرفت صنایع چرم خود شدند و تا سال ۲۰۱۱ در منطقه در این زمینه یکه تازی کردند.

او افزود: صنعت چرم به عنوان صنعت مادر و پرزحمت است و در کشورمان بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این صنعت شاغل هستند.

لزوم تمرکز بر صادرات محصول نهایی

نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران هم در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در صادرات چرم بهتر است محصول نهایی و با ارزش افزوده بالاتر را صادر کنیم اما در این صورت هزینه های تولیدی ما نیز افزایش می یابد ضمن اینکه به فناوری و تجهیزات پیشرفته هم نیاز داریم.

سعید شادکام با اشاره به اینکه اخذ هرگونه عوارض از کالاهای صادراتی خلاف قانون است، افزود: دولت نباید از صادرات سالامبور چرم، عوارض اخذ کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

401

کد خبر: 953671

وب گردی

وب گردی