به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، در آستانهی بیست و نهمین سالگرد رحلت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره)،بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، آنچه بیش از همیشه در ذهن نسل جوان وپرجوشوخروش انقلابی امروز میگذرد این است که کدامین نیرو در دستان آن بزرگوار موجبات ریشهکنی بساط چند هزار ساله ظلم و جور را فراهم آورد.
رییس هیات عالی نظارت منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز در پاسخ به این پرسش بنیادین پرداخته است که چگونه مردی تاریخساز، حکومتی را پی میافکند که مستضعفین را بر صدر و طاغوت را بر خاک مینشاند.
سید علیاصغر تروهید در خصوص شکلگیری و تکوین نهضت حضرت امام و ریشههای اولیه نهضت امام خمینی که درنهایت منجر به بروز انقلاب عظیم اسلامی شد، گفت: «حضرت امام (ره) پیش از آنکه بهطور رسمی نهضت خود را علنی کند یکسری زیرساختها و زیربناهای فرهنگی و سیاسی را پایهریزی کرد که ازجمله میتوان به "تلاش جهت کسب آمادگیهای علمی و اخلاقی"، "برملا ساختن چهره مزور پهلوی اول و قلمبهدستانی که نان را به نرخ روز میخوردند"، "تبیین راه درمان مشکلات عظیم فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور" و "ساماندهی هسته مرکزی نهضت"، اشاره کرد.»
وی افزود: «حضرت امام (ره) اعتقاد داشت که انسان بدون خودسازی معنوی، حتی اگر به مدارج عالی سیاسی و اجتماعی هم برسد چهبسا آثار مخربفعالیتهای او بسیار بیشتر از خدماتش شود.»
وی اظهار کرد: «بنیانگذار کبیر انقلاب با برملا ساختن اعمال ظاهرسازانهی رضاخانی و اصلاحات عوامپسندانهی او، کتاب کشفالاسرار را به رشته تقریر در میآورد و به شبهاتی پاسخ میدهد که جمعی از قلمبهدستان مزدور مطرح کرده بودند.»
رییس هیات عالی نظارت منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «امام در مقام تعیین راهحل مشکلات عظیم فرهنگی و سیاسی و اجتماعی کشوربهصراحت میگوید: "جملهی این زمامداران خائن یا بیخرد باید عوض شوند تا کشور عوض شود و تنها حکومتی که خرد و شرع آن را حق میداندحکومت خدا، یعنی حکومت قانون الهی است و اگر قوانین اسلام در این مملکت جریان پیدا کند، روزی میرسد که پیشقدم در تمدن جهان باشد و این نوع حکومت اگر بهدست فقیه هم نباشد، بدون نظارت فقها هم امکان ندارد".»
تروهید گفت: «امام خمینی (قدس) با تشکیل کرسی درسهایی نظیر اخلاق و تربیت، هسته مرکزی نیروهای وارسته و ایثارگری را شکل میدهد که بعدها و در جریان مبارزات علیه رژیم پهلوی و نیز شکلدهی نظام اسلامی نقش بینظیری را ایفا میکنند.»
تروهید تصریح کرد: «شکلگیری نهضت بهصورت تدریجی و آرام رخ داد و امام خصوصاً پس از فوت آیتالله بروجردی با سرعت حسابشده، در مقابل فعالیتهای ایذایی رژیم پهلوی نظیر تصویب لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی، تبلیغات علیه روحانیت و همهپرسی طرح آمریکایی انقلاب سفید موضع گیریهای صریحی انجام داد که این امر درنهایت به مرحله خونین نهضت و کشتار ددمنشانه رژیم در مدرسهی فیضیه انجامید و حرکت نهضت را به سمت تقابل علنی و با سرعت بسیار زیاد علیه رژیم شاهنشاهی کشانید.»
وی اظهار کرد: «موضعگیری حضرت امام در مقابل طرح ننگین کاپیتولاسیون درنهایت منجر به تبعید ایشان گردید که این تبعید نیز مانع گسترش تفکر انقلابی و نهضت عظیم ایشان نشد و درنهایت در 22 بهمن 57تحت رهبریهای خردمندانه امام، فداکاریهای ملت و اتحاد همه اقشار و دررأس آنها امدادهای الهی و توجهات ویژه امام عصر (عج) مرحله جدیدی در تاریخ ایران آغاز شد و مستضعفان بهحق پایمال شدهی خود که در زیر چرخ استبداد و استعمار لهشده بود، رسیدند.»
تروهید خاطرنشان کرد: در مقابل این پیروزی عظیم، دشمنان قسمخورده انقلاب جبههی تقابل را شکل دادند و با راهاندازی جنگهای داخلی، تحمیل جنگ خانمانسوز بر نظام نوپای اسلامی، ترور شخصیتهای برجسته انقلابی، طرح کودتا، محاصره اقتصادی و صدها طرح شیطانی نظیر آن به جنگ همهجانبه ای علیه نظام نوپای اسلامی دست زدند که تمامی این مقاطع لطف الهی مشمول حال ملت بود و با راهبریهای داهیانه امام امت، عناصر فاسد آفتابی شدند، آمریکاییها در طوفان الهی مدفون شدند، صدامیان شکست خوردند و منافقین خوار و منزوی شدند..»
وی در پایان گفت: «درمجموع میتوان گفت که عناصر اساسی تفکر امام که منجر به ظهور بینظیرترین انقلاب تاریخ بشری شد، اول ایمان به خداوند متعال در حل تمامی مسائل و در مرحله بعد اعتقاد راسخ به هدف، مقصد و مردم وفادار ایران است و اگر امروزه میبینیم که بسیاری از انقلابهای نوین در مسیر خود به انحراف کشیده شدند، دلیل اساسی آن را بایستی در وجود اشکال در این عناصر اصلی جستجو کرد.»