مردم در قیام 15 خرداد خواستار تمامی امتیازات برای تشکیل یک حکومت اسلامی بودند

امام جمعه شوش گفت: در قیام 15 خرداد مردم خواستار تمامی امتیازات به منظور تشکیل یک حکومت اسلامی بودند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، قیام مردمی 15 خرداد سال 1342 به عنوان مبداء و سرآغاز انقلاب اسلامی بود که منشاء تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد. قیامی برخاسته از خاستگاه مذهبی و ملی علیه استبداد داخلی و استعمار خارجی در جهت حفظ حریم مرجعیت و روحانیت شکل گرفت.

این قیام جنبشی است ماندگار که راه مبارزه در برابر ظلم و ستم را به مردم آموخت و رهبر و پیشوای انقلاب نیز با مشاهده حمایت و پشتیبانی مردم از او، با اتکا به خداوند و این حمایت مردمی، در راه مبارزه با دیکتاتوری پهلوی گام ­های خود را راسخ­تر برداشت.

در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستم شاهی به خانه امام خمینی رحمه الله یورش بردند. آن ها امام را که سه روز پیش از آن، به مناسبت عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه، در سخنان کوبنده ای، از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او پرده برداشته بود، دستگیر و دور از چشم مردم، به زندانی در تهران منتقل کردند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که خیابان های شهر قم، زیر پای مردان و زنان انقلابی در اعتراض به رژیم شاه و حمایت از رهبرشان فریاد برآورده بودند به لرزه در آمد. این صحنه، در آن روز در تهران و چند شهر دیگر نیز به وجود آمد و بدین ترتیب، مردم ایران با این قیام گسترده، نشان دادند که خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستم شاهی هستند.

قیام 15 خرداد 1342 هر چند به ظاهر یک یا چند روز طول کشید، ولی به دلیل انگیزه‌های الهی که داشت، به عنوان مبداء انقلاب اسلامی و منشاء تحولات وسیع داخلی و بین‌المللی شد به گونه‌ای که امام خمینی(ره) در تاریخ 1/ 6/ 1349 فرمودند:"15 خرداد از خاطره‌ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن، هر چه بیشتر آن را زنده نگه داشت، پانزده خرداد که مصادف با دوازدهم محرم بود؛ سند زنده مخالفت شجاعانۀ ملت ایران در مقابل استبداد عمال اجانب و استعمار چپ و راست بود."

حجت الاسلام سید محمد امام در رابطه با سالروز قیام 15 خرداد در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در کشورما نهضت های متعددی از جمله نهضت 15 خرداد رخ داد که این نهضت با نهضت های دیگر بسیار تفاوت دارد.

وی افزود: در قیام 15 خرداد مردم خواستار تمامی امتیازات به منظور تشکیل یک حکومت اسلامی به معنای خواستار استقلال، عدم وابستگی به کشورهای دیگر و همچنین عدم خدشه به عزتشان بودند.

امام جمعه شوش با اشاره به پیروزی انقلاب گفت: در هر جایی مشکلاتی به وجود می آید از جمله مشکلات اقتصادی که این مشکلات به نوع فعالیت خودمان باز می گردد به آن معنا که دولت ها در ادوار مختلف قصد حل این مشکلات را نداشتند. اگر دولتی قصد فعالیت و حل مشکلی را داشته باشد اسلام برای حل تمام موضوعات از جمله کشاورزی، صنعت، و هرگونه فعالیتی که در مسیر پیشرفت کشور باشد راهکار دارد.

وی با اشاره به نقش اساسی مردم در قیام 15 خرداد، ابراز داشت: امام خمینی (ره) در این رابطه فرمودند 15 خرداد برای اسلام نقش مبدایت دارد به آن معنا که هدف این قیام هدف خدایی است و با این هدف می توان بر تمام مشکلات غالب شد که ملت عزیز این موضوع را درک کردند.

حجت الاسلام امام افزود: در حال حاضر اگر قصد داشته باشیم تا در فعالیت ها، طرح ها و مشکلاتمان موفق شویم باید دید که کجای کار مشکل دارد و در تلاش برای حل آن باشیم.

ملت توانستند از شر نظام شاهنشاهی نجات پیدا کنند

امام جمعه شوش با بیان این که نتیجه قیام 15 خرداد را باید در ابعاد مختلف در نظر گرفت، گفت: در بُعد سیاسی بحمدالله نظام 2500 ساله شاهنشاهی که نظام ظلم، استبداد و پرشدن زندان ها بود، ملت توانستند از شر آن نظام نجات پیدا کنند.

وی افزود: یکسری از وظایف در بُعد اقتصادی بر عهده مسوولین که برای این مسائل برنامه ریزی درستی انجام نشده یا می توان به مشکلات دیگری اشاره کرد که با آنها روبرو هستیم به طور مثال در برخی از قسمت ها افرادی را بسیار بالا می بریم و ضعفا را بسیار پایین می آوریم.

حجت الاسلام امام تصریح کرد: لازم است از بُعد اخلاقی و اجتماعی با یکدیگر خوب رفتار کرد و درد دیگران را در خود بدانیم که این موضوع یک شاه کلید است، اما متاسفانه در این زمینه هنوز به شکل کامل به اهدافی که مد نظر امام راحل و ملت بود نرسیده ایم و در وسط راه هستیم، برای رسیدن به این اهداف باید در تلاش باشیم.

901/990

کد خبر: 953763

وب گردی

وب گردی