شب های قدر، شب های فرصت است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه تطهیر است، گفت: ماه رمضان ماه تصفیه حساب انسان با خود است، شب های قدر فرصتی است تا انسان سر عقل آمده و از رفتارهایی مانند خشونت، دزدی، تقلب و تعرض به یکدیگر و آلودگی هایی که در جامعه است، دست بردارد.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، شب قدر شب رهایی یافتن از تمام تعلقات و با خود خلوت کردن است. این شب بندگان تا سپیده دم به شب زنده داری مشغولند و از خدا درخواست می کنند تا مقدرات یک ساله آنان به خوبی رقم بخورد.

شب قَدر یا لَیلَةُ القَدر شب نزول قرآن و مقدّر شدن امور یک‌ساله انسان‌هاست. قرآن در سوره‌های قدر و دخان از این شب سخن گفته و ارزش شب قدر را بیش از هزار ماه دانسته است. این شب بافضیلت‌ترین شبِ سال و شب رحمت الهی و آمرزش گناهان است و در آن، فرشتگان به زمین می‌آیند و بنابر برخی از احادیث شیعه، مقدرات سال آینده بندگان را بر امام عصر عرضه می‌کنند.

شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب زنده داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام عزیز با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر شخصی این شب ها را احیا کند شب قدر گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریا‌ها باشد.

آیت الله هاشم بطحایی استاد سطح خارج حوزه علمیه مقدس قم در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: شب قدر یکی از شب هایی است که از آغاز خلقت تا کنون و تا زمان انقراض عالم وجود خواهد داشت.

وی افزود: شب قدر دارای ابعادی است به آن معنا که در این شب مقدرات هر انسانی از نظر عمر، سلامتی و معاش منظور شده که خدای متعال توسط ملائکه در بسته ای که سرنوشت انسان را در آن مقدر کرده به زمین فرستاده و تحویل نماینده خود در زمین می دهد.

بطحایی تصریح کرد: در گذشته این بسته به پیامبر و پس از ایشان به جانشینیان وی از جمله حضرت علی ابن ابیطالب (ع) تحویل داده می شد و در حال حاضر تحویل حضرت مهدی (عج) داده می شود.

امام جمعه اسبق گلپایگان افزود: ماه رمضان ماه میهمانی خداست، قائدتا میهمانان متفاوتی در هر مهمانی حضور دارند اما صاحب این سفره بسیار دست و دلباز است و تمام مردم از جمله پیر، جوان، فقیر، غنی و ... در این میهمانی دعوت می کند.

وی با بیان این که ماه مبارک رمضان ماه تطهیر است، گفت: ماه رمضان ماه تصفیه حساب انسان با خود است، شب های قدر فرصتی است تا انسان سر عقل آمده و دست از رفتارهای حیوانیت خود یعنی خشونت، دزدی، تقلب و تعرض به یکدیگر و آلودگی هایی که در جامعه است بیرون بیاید.

بطحایی افزود: در شب های قدر و ماه رمضان و مردم از خداوند با خواندن دعای جوشن کبیر و تکرار جمله "الغوث الغوث خلصنا من النار یارب" درخواست می کنند تا آنها را از از آتش جهنم پناه دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در این شب ها انسان باید ترمز کند، به آن معنا که یعنی اگر تا امروز فردی نماز نخوانده، روزه نگرفته، حق الناس به گردن دارد، دزدی و یا کم فروشی کرده و کارهای خلاف دیگری مرتکب شده است در این شب ترمز کرده البته ترمز کردن تنها کفایت نمی کند بلکه باید عبادت هایی را که ترک است را جبران کرده و در آینده به سمت خوب رفتار کردن پیش برود.

بطحایی با بیان این که ماه رمضان در زندگی مردم نقش سازنده ای دارد، گفت: این ماه زندگی مردم را به یک زندگی خوب تبدیل می کند، اگر کسی به ماه رمضان و شب قدر اعتنا نکند در آینده به سمت یک زندگی با ترس و لرز خواهد رفت.

901/900

کد خبر: 953765

وب گردی

وب گردی