29 سال زعامت؛ عبور از گردنه ها

پس از رحلت بنیان گذار کبیر انقلاب رهبری انقلاب اسلامی بر عهده حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت که با تدابیر ایشان در طول این 29 سال کشور از گردنه های حساس و مهمی عبور کرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، 14 خرداد ماه سال 1368 خبری منتشر شد که قلب میلیون ها ایرانی عاشق و انقلابی را آکنده از درد و اندوه کرد؛

روح خدا به خدا پیوست

خبر کوتاه بود؛ اندکی بعد تمام کشور را ماتم وغم فرا گرفت زیرا که امام امت، دیگر در میانشان نبود تا با خطبه ها و بیانات آتشین خود آرمان های انقلاب را مستحکم و لرزه بر تن دشمنان اسلام بیاندازد.

مسئولان نظام و مجلس خبرگان رهبری باید هرچه سریع تر برای کشتی انقلاب اسلامی سکان دار و راهنمایی جدید انتخاب می کردند تا دشمنان فرصت جولان دادن در برهه به وجود آمده را نداشته باشند و برای رخنه در امت اسلامی دندان تیز نکنند؛ لذا به همین منظور خبرگان کشور که در آن روز 74 نفر بودند گردهم آمدند تا برای سکان دار بعدی انقلاب تعیین تکلیف کنند.

سرانجام پس از جلسات متعدد، اکثریت قریب به اتفاق مجلس خبرگان رهبری «آیت سید علی الله خامنه ای» را به عنوان رهبر انقلاب اسلامی انتخاب کردند.

بنا بر اذعان افراد حاضر در آن جلسه هیچ فردی شایسته تر از آیت الله خامنه ای نمی توانست بار سنگین مسئولیت رهبری انقلاب را بر عهده بگیرد؛ انقلابی که خمینی کبیر تا پای جان بر اهداف و آرمان های آن ایستاد.

اولین خطبه پس از انتخاب

حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تاریخ 19 خرداد 1368 اولین سخنرانی خود را در جمع اقشار مردم (بیعت عشایر خوزستان و مردم نجف آباد) به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی ایراد فرمودند؛ این سخنرانی نشان می داد که ایشان همان صلابت و اقتدار را از استاد خود حضرت روح الله به خوبی آموخته است و به حق جانشینی خلف برای اوست.

ایشان در بخشی از سخنرانی خود با تاکید بر وحدت میان امت اسلامی چنین می گوید:

برادران عزیز! ما امروز بیش از همه چیز، به هوشیارى و وحدت کلمه احتیاج داریم؛ دشمن پیچیده است و در مواجهه با انقلاب و ملت ایران، مرموزانه عمل مى‌کند.غالباً لباس دشمنى نمى‌پوشد؛ بلکه با چهره‌ى نفاق، دورویى، فریب، تبلیغات، شایعه‌پراکنى، ایجاد دلسردى و زنده کردن انگیزه‌هاى گوناگون قومى و تاریخى و فرقه‌ اى، پیش مى‌آید. به همین خاطر، با دشمن باید هوشیارانه برخورد کرد.

اگر مردم هوشیار نباشند، همان بلایى بر سرشان خواهد آمد که بر سر مردم مسلمان در دوره‌ى امام حسن(ع) و بعضى از دوره‌هاى دیگر آمد؛ در آن زمان، چون مردم هوشیار و آگاه نبودند، جریان حق شکست خورد؛اگر آگاهى و هوشیارى باشد، وحدت کلمه هم هست.

مراقب باشید که وحدت کلمه را حفظ کنید؛ موقعیت ها را به درستى درک کنید و بدانید که امروز اساسی ترین کار ما، توجه به این امور است.

دشمنان انقلاب اسلامی از همان ابتدای پیروزی انقلاب برای به تاراج بردن این مرز و بوم مانند گرگ های گرسنه دندان تیز کرده بودند؛ سر دسته تمام این دشمنی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا بود که حضور یک حکومت اسلامی را سدی در مقابل اهداف استکباری خود در سطح جهان می دانند. لذا دشمنی را تا سر حد برندازی نظام مقدس اسلامی کشور پیش بردند.

29 سال از این زعامت حکیمانه و امام گونه می گذر؛ دورانی که حوادث و رویدادهای بسیاری را به خود دیده است و اگر نبود رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، هر یک از آن حوادث و توطئه ها، کشتی انقلاب را طوفانی و منهدم می ساخت. در ادامه تنها به گوشه ای از تاریخ این 29 سال و برخی رویدادها اشاره می کنیم ؛ نقاط عطفی که برای ملت ایران سرنوشت ساز بود، درسهای بسیاری برای همگان داشت و به ید قدرت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی رقم خورد.

کنش اول: مخالفت صریح به ورود جنگ با امریکا

بعد از ورود ارتش صدام به کویت و حمله آمریکا به عراق عده ای مجنون در مجلس سوم آنچنان بر طبل حماقت ورود به جنگ می کوبیدند که اگر تدبیر رهبری نبود ما وارد یک جنگ بین کفر و باطل می شدیم .

شیخ صادق خلخالی از هواداران ورود ایران به جنگ با آمریکا و متحدانش بود؛ او با تاکید بر اینکه هدف آمریکا نه نفت و نه عراق، بلکه اسلام است و این جنگ یک جنگ صلیبی علیه مسلمان‌هاست، تصریح کرد: «ما همه‌اش می‌گوییم مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، حالا باید این معنا را نشان دهیم.»

خلخالی خطاب به مقام معظم رهبری گفت: «ای آیت‌الله، رهبر عالیقدر زمان، آقای خامنه‌ای (سلمکم الله تعالی) دستور بفرمایید، همان‌طور که گفتید جهاد، کشته شدن در راه اسلام است

شورای امنیت ملی وقت به ریاست حسن روحانی پس از این اتفاق اعلام بی طرفی می کند. حسن روحانی پس از آنکه آمریکا وارد منطقه شد، در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی ترجیح داد با اعلام بی‌طرفی و آنچه خود «بیطرفی فعال» می‌خواند با این توطئه مقابله کند.

روحانی سال‌ها بعد در گفت‌وگویی با ماهنامۀ «نسیم بیداری»، با اشاره به فضای پیش آمده در مجلس دربارۀ جنگ خلیج فارس گفت: «در همین مجلس سوم که اکثریت در دست جناح چپ بود، وقتی شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت در ائتلاف غرب علیه عراق بی‌طرف باشد، تندرو‌ها در مجلس شلوغ کردند و داد و فریاد به پا کردند که چرا شورای عالی چنین تصمیمی گرفته است و ما باید از صدام طرفداری کنیم، زیرا می‌خواهد با آمریکا بجنگد.

چهار روز پس از اعلام نظر شورای عالی امنیت ملی، در شرایطی که نمایندگان مجلس از هر دو طیف، هر روز نطقی له یا علیه مصوبۀ شورای عالی امنیت ملی ایراد می‌کردند، مقام معظم رهبری در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم طی سخنانی مهم، موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات منطقه را تشریح کردند.

رهبر معظم انقلاب سخنان افرادی که ساز مخالف با موضع بی‌طرفی ایران را کوک کرده بودند، تقبیح و خاطرنشان کرد: «بعضی سعی می‌کنند که کلمهٔ بی‌طرفی را به معنای غلطی معنا کنند. ما از اول انقلاب، در جنگ بین شرق و غرب، بی‌طرف نبوده‌ایم. ما از اول انقلاب تا حالا، علیه شرق و غرب جنگیده‌ایم؛ مگر این‌طور نیست؟ شرق و غرب هم علیه ما متحد شده‌اند و جنگیده‌اند».

آن روزی که شرق و غرب هنوز با هم آشتی نکرده بودند و در دنیا شرق و غربی وجود داشت، شعار انقلاب ما «نه شرقی و نه غربی» بود؛ یعنی نفی هر دو و مخالفت با هر دو.

این، معنایش بی‌طرفی نیست؛ ما هرگز به نفع چپ، با راست دشمنی پیدا نمی‌کردیم؛ به نفع راست هم با چپ دشمنی پیدا نمی‌کردیم. دو اردوگاه و دو جناح اند که به خاطر اهداف غلط و غیرالهی و نامقدس - از نظر ما و از نظر همهٔ انسان‌های واقع‌بین - با هم می‌جنگند.

جمهوری اسلامی، هر دو جناح را رد می‌کند؛ چون در هر دو طرف، انگیزه‌ها مادی است و به همین دلیل هم با یکدیگر تعارض پیدا کرده‌اند. این‌طور نیست که یکی الهی و یکی هم مادی است. جنگ اسلام و کفر نیست. این، موضع ملت ایران ماست

سخنرانی مقام معظم رهبری، به یکی از مهم‌ترین اختلافات سیاستمداران دو جناح چپ و راست آن زمان، پیرامون سیاست خارجی پایان بخشید، چنان که دو روز بعد، ۱۵۰ تن از نمایندگان مجلس، با صدور بیانیه‌ای از این مواضع دفاع کردند.

کنش دوم: درایت رهبری بازوان فتنه را در هم پیچید

اتفاقات پس انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 مانند یک غربال پشت پرده افکار خصمانه برخی افراد در داخل نظام اسلامی را آشکار کرد. اتفاقاتی که با مدیریت سرویس های جاسوسی از خارج کشور و حمایت بی چون و چرا استکبار جهانی از آن ،کشور را 9 ماه به جنگ و آشوب کشاند و باعث شد ایرانی در برابر ایرانی بایستد.

درایت رهبری معظم انقلاب در جریان این اتفاقات باز هم قطار انقلاب اسلامی را به ریل اصلی خود باز گرداند و تار و پود فتنه را در هم پیچید؛

حضرت آیت الله خامنه ای در نماز جمعه خردادماه سال 1388 درباره اتفاقات اخیر در کشور به سخنرانی پرداخت و با اشاره به مسئله فتنه چنین گفت:

اهل فتنه مایلند که خشیت خودشان را، خوف از خودشان را در دل نخبگان و خواص، به جای خشیت از خدا بنشانند؛ یعنی مایلند که از آنها ترسیده بشود؛ «الّذین قال لهم النّاس إنّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل

یعنی اینکه دائماً دارند به ما می گویند: «آقا! إنّ النّاس قد جمعوا لکم فاخشوهم؛ مردم(لشکر دشمن) برای(حمله به) شما اجتماع کرده اند؛ از آنها بترسید!»، جوابش همین است: «فقالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل؛ خدا ما را کافی است و بهترین حامی ما است».

نتیجه اش هم این است: فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء.به همین جهت، آنها از این میدان، با نعمت و فضل پروردگار بازگشتند، در حالی که هیچ ناراحتی به آنها نرسید.

نتیجه این احساس، این درک، این حقیقت روحی و معنوی همین است. بنابراین، بایستی این شجاعت را داشت؛ جوان های عزیز مراقب باشند، مواظب باشند که هرگونه کار بی رویه ای، کمک به دشمن است. می بینم همین طور جوان ها گله مند، ناراحت و عصبانی؛ گاهی هم از بنده گله می کنند که چرا فلانی صبر می کند؟ چرا فلانی ملاحظه می کند؟

من عرض می کنم؛ در شرایطی که دشمن با همه وجود، با همه امکاناتِ خود درصدد طراحی یک فتنه است و می خواهد یک بازی خطرناکی را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازی کمک نکرد؛ خیلی باید با احتیاط و تدبیر و در وقت خودش با قاطعیت وارد شد. دستگاه های مسئولی وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هیچ گونه تخطی از قانون، بایستی مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگیرد؛ اما ورود افرادی که شأن قانونی و سمت قانونی و وظیفه قانونی و مسئولیت قانونی ندارند، قضایا را خراب می کند.

این سخنرانی به مثابه آب بر آتش بود و قائله ای که دشمن با برنامه ریزی در صدد ضربه به نظام بود با تدبیر رهبر تار و پود آن رشته شد.

کنش سوم:نفوذ کلام تا قلب ریاض

مهرماه سال 94 شهادت بیش از 500 زائر ایرانی در جریان انجام مناسک حج جراحت جبران ناپذیری را به قلب کشور وارد کرد.

همزمان با این حادثه تهدید های سرمداران سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته بود؛ حال زمان آن بود که ولی امر مسلمین جهان همانند گذشته با نفوذ کلام خود هم متحجرین منطقه را سرجای خود نشاند و هم مرحمی بر زخم های خانواده های داغ دیده باشد.

رهبر انقلاب اسلامی چنین گفتند:

جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌ داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هم آوردی، حریف نخواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه عکس العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود، خاطر نشان کردند: در دوران هشت سال دفاع مقدس، قدرت های شرق و غرب و کشورهای اطراف از یک عنصر خبیث و فاسد حمایت کردند اما سرانجام همه آنها سیلی خوردند و بر همین اساس، ایران را می شناسند و اگر هم نمی شناسند، الان بشناسند.

پس از این سخنرانی صریح رهبر انقلاب، رژیم عربستان از هیبت ایران هراسناک شدند و فضا را تلطیف و از موضع عذرخواهی با ایران برخورد کردند

کنش جهارم: وقتی که برجام آتش می گیرد

توافق هسته ای ایران با 5 قدرت بزرگ جهان واکنش های مختلفی را در داخل و خارج کشور به همراه داشت.

مقام معظم رهبری در همان ابتدای کار با سیاست "نرمش قهرمانانه" اجازه انجام مذاکره را به تیم مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم دادند؛ اما همواره بر عدم قابل اعتماد بودن آمریکا در طول انجام مذاکرات تاکید می کردند و هیچ وقت به انجام این مذاکرات خوشبین نبودند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پس روی کار آمدن همواره برجام را تهدید به پاره کردن می کرد و از این توافق به عنوان توافقی ننگین یاد می کرد.

از همین روی رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار رمضانی که با مسئولان نظام داشتند تاکید کردند: ما برجام را نقض نمی‌کنیم لکن اگر طرف مقابل نقض کند که الان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا دارند تهدید می‌کنند که برجام را پاره می‌کنیم؛ اگر آنها برجام را پاره کردند ما آن را آتش می‌زنیم.

چهل سال از انقلابی که پایه گذار آن خمینی کبیر بود می گذرد؛ در طول این سال ها دشمنان از هیچ اقدامی برای به زانو در‌آوردن این انقلاب دریغ نکردند و چه جوانانی که برای حفظ این راه از جان و مال و فرزندان و خویشاوندان خود گذشتند.

در این چهل سال نظام جمهوری اسلامی از بسیاری برهه ها و مسیرهای پر پیچ و خمی عبور کرده و در بسیاری از بزنگاه هایی که تنها چند نمونه از آن در این گذاره آمده است حضور و بصیرت رهبری انقلاب اسلامی موجب شده تا حربه دشمنان به سرعت خنثی شود و روی دشمنان انقلاب همانند دوران گذشته سیاه بماند.

باید تاکید کرد که تدابیر و سیاست های حضرت آیت الله خامنه ای در طول سال ها همواره در برهه های حساس کشور ره گشا و امید بخش مردم انقلابی ایران بوده است؛ با امید بر این که شجره طیبه را رهبر معظم انقلاب به دستان با برکت حضرت صاحب الزمان (روحی فداه) برساند.

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 953807

وب گردی

وب گردی