امروز بیش از هر زمان، امام خمینی(ره) در جهان دلداده دارد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز بیش از هر زمان، امام خمینی(ره) و راه امام در جهان دلداده و طرفدار دارد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی شامگاه یکشنبه در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم منور رضوی اظهار داشت: شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب قدر، شب ضربت خوردن مولای متقیان، امیر مومنان و شب چهاردهم خرداد رحلت امام بزرگوار عظیم الشان ما است. زمان بسیار مبارک و مقدس و مکان بسیار مکان معظم و مقدس و جمع نیز جمع دلدادگان به ذات اقدس احدیت و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه اگر امشب با معرفت دنبال شود بسیار ارزشمند است و در زندگی ما نقطه عطف است افزود: اگر امشب درک و معرفت نشود، بر ما می‌گذرد اما درک شب قدر که در روایات ما و در آیه شریفه قرآن به عنوان خیر من الف شهر یاد شده معلوم نیست نصیب ما شود.

رئیسی با اشاره به اینکه آنچه در باب شب قدر بیان شده بسیار دارای اهمیت است تصریح کرد: خداوند متعال در قرآن کریم فرمود سلیمان نبی(ع) راه یک ماهه در یک صبحگاهان و یا شبگاهان را به یک آن طی نمود، سلیمان نبی بر باد و راهوار باد، ره یک ماهه را یک شبه و یا یک روزه طی می‌کرد، این متعلق به سلیمان پیامبر بود اما امت پیامبر ره صد ساله را می‌تواند یک شبه طی کند. ذات مقدس او فرمود: لیله القدر خیر من الف شهر: یک عمر می‌تواند در یک شب طی شود. یعنی امت پیامبر بر راهوار لیله القدر می‌توانند این راه را طی کرده و بر خودشان بیفزایند.

وی با بیان اینکه این شناسنامه‌ای که من و شما داریم شناسنامه جسم ماست و یک سال بر عمر ما افزوده می‌شود اظهار داشت: این در واقع عدد گردش زمین به گرد خورشید است اما زمین وجود ما چه کرده است؟ قلب و جان ما آیا به گرد خورشید ولایت چرخیده و از آن نور گرفته است؟ به همان میزان که نور بگیرد بر ما افزوده می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر شکرخواه خدا شدیم خدا نیز بر ما افزون می‌کند تاکید کرد: باید شناسنامه دوم را که شناسنامه جان ماست پیدا کنیم. هر میزان که نورانیت پیدا کنیم و به خدا نزدیک‌تر شویم و به اولیای او، انسانیت و جان و روح ما ملکوتی می‌شود. امام بزرگوار ما در کتاب آداب الصلاه خود در تفسیر سوره مبارکه قدر فرمودند حقیقت شب قدر چیست؟ سخن من در باب شب قدر است. حقیقت شب قدر چیست؟ سپس بحث مفصلی دارند و می‌فرمایند حقیقت شب قدر، حقیقت محمدیه فاطمیه است. حقیقت شب قدر مربوط است به وجود مقدس پیامبر که وجود او ظرف نزول قرآن است و قلب او ظرف نزول کتاب پروردگار و کتاب انسان ساز است. حلقه وصل رسالت و امامت، وجود مقدس صدیقه طاهره(س) است.

رئیسی با اشاره به روایت فرات کوفی ادامه داد: این روایت فرات کوفی را عنایت کنید، فرمود معنای لیله القدر این است که لیله اشاره به وجود صدیقه طاهره و قدر مربوط به ذات کردگار است. کسی که فاطمه را بشناسد معرفتش حق است. درک لیله القدر را کرده است. شب قدر باید نسبت به مقام صدیقه طاهره(س) معرفت داشت. یک معرفت آن است که دست ما نمی‌رسد. پیغمبر را خدای پیامبر و علی و فاطمه می‌شناسد. فاطمه را چه کسی معرفت دارد؟ خدا می‌شناسد. کوثر وجود زهرا منشاء همه خیرات عالم است. آن میزان که دست ما نمی‌رسد به آن میزان هم مکلف نیستیم اما به آن میزان که قابل دستیابی است موظف به شناخت و معرفت است و باید از خودشان بخواهیم به ما مدال معرفت بدهند. فرمود یک شب و یک روز با ولایت فاطمی زندگی کردن بهتر از یک عمر با حکومت عباسی و اموی زندگی کردن است.

وی افزود: یک روز را با ولایت الله سپری کردن بهتر از آن است که انسان صد سال بخواهد تحت حکومت طاغوت و کفار و انسان تبهکار زندگی کند. لیله القدر خیر من الف شهر: با ولایت فاطمی زندگی کنید. یک روایتی است که امام جواد(ع) فرمودند: پیروان اهل بیت عصمت و طهارت به وسیله سوره قدر بر آنانی که ولایت را قبول ندارند محاجه و بحث کنید. سوره مبارکه قدر سوره امامت و ولایت است همچنان که سوره توحید سوره‌ای برای خداشناسی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: در شب قدر نزول ملائکه و روح می‌شود. روح که اعظم ملائکه است امشب نازل می‌شوند و در محضر مقدس حجت خدا آنچه بر عوالم وجود و هستی باید رقم زده شود به محضر مقدس حجت خدا تقدیم می‌کنند. شب قدر شب مهمی است. در این شب که به ما فرموده‌اند شب زنده‌ داری و استغفار و توبه کنید و رو به خدا بیاورید و معرفت الله را از خدا بخواهید. در دعای جوشن کبیر هزار اسم و اسماء حسنی الهی است. امشب معرفت الله است که هزار اسم مقدس پروردگار بر زبان جاری می‌شود. صاحب شب قدر را بشناسید.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه معرفت به نفس نیز باید داشته باشیم افزود: خداوند رب و غفار و ستار و حاکم و عالم و سمیع و بصیر است و خودمان را نیز باید بشناسیم که عبد هستیم و هر چه داریم از اوست و نعمت او را مورد استفاده قرار می‌دهیم. گناه و معصیت و نافرمانی می‌کنیم. بعد از معرفت و شناخت لیله القدر باید توجه کنیم می‌توانیم با توجه به خدا و سپس به صدیقه طاهره و همچنین حجت خدا راه صد ساله را برویم.

وی با اشاره به ضرورت خودشناسی تصریح کرد: چقدر از سرمایه عمر بهره برده‌ایم؟ فرمود اگر یک کار خوب کنید ده تا می‌دهم و یک کار بد کنید، یک کار بد ثبت می‌کنم. در ماه رمضان یک آیه شریفه یک ختم قرآن است و یک انفاق فی سبیل الله هزاران انفاق است. خداوند فرموده در شب قدر مرا بخوانید. وقتی در خود می‌نگریم باید استغفار کنیم و باید توبه کنیم و باید به سوی خدا بازگردیم. وقتی معرفت پیدا می‌کنیم و می‌دانیم که او رب است و مربیانی برای هدایت بشر و کتاب ارسال کرده وظیفه ما چیست؟ وظیفه ما اطاعت از او و رسولانش و انسان‌های هادی است.

تولیت آستان قدس رضوی بیان داشت: امشب شب ضربت خوردن مولای متقیان است. نخستین ضربتی که به سر ایشان اصابت کرد فریاد ایشان این بود که من فائز شدم. خیلی مهم است که انسان جزو فائزین باشد و در آیات قرآن بیش از 18 مورد درباره فائزین و ویژگی آنها داریم. امشب باید جزو فائزین باشیم.

رئیسی با اشاره به رمز فلاح و رستگاری گفت: امشب باید تصمیم بگیریم زیرا شب تصمیم است. این تصمیم باید در راستای اطاعت خدا و رسول خدا باشد تا جزو فائزین باشیم. بعد از گذشت سه دهه از رحلت امام آیا امام واقعا در میان ما نیست؟ حیات امام به حیات خط امام و مقصد و مقصود امام است و امروز بیش از هر زمان راه امام و اهداف امام در عالم رونق دارد و انقلاب امام و میراث ایشان امروز طرفدار و دلداده دارد. حیات امام به حیات جسم امام نیست بلکه به راه امام و انقلاب و خیزش و حرکتی است که امام پرچمدار این حرکت بود.

وی ادامه داد: امشب باید تصمیم بگیریم که خدایا توفیق بده مطیع تو و پیامبر و امام رضا(ع) باشیم. گام نخست گام معرفت به لیله القدر و گام دوم تصمیم به انجام عمل صالح و عمل در مسیر خدا و پیامبر است و گام سوم نگاهی است که باید ببینیم تاکنون چگونه عمل کرده‌ایم. لازم نیست نزد هیچکس و حتی پدر و مادر اقرار و اعتراف به گناه کنی اما امشب که با خدای خود خلوت می‌کنی نزد او اعتراف به گناه باید کرد و کژی در اخلاق را باید بازگو کرد. خداوند متعال نمی‌خواهد آبروی انسان برده شود اما وقتی خلوت با خودش می‌کند می‌گوید باید عنوان شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه خداوند بخشنده است افزود: امشب باید از خداوند متعال بخشش خود را می‌خواهیم و از امام عصر می‌خواهیم امشب خواسته ما مورد اجابت قرار گیرد.هیچکس امشب حق ناامیدی و یاس ندارد و سوءظن به خدا بسیار بد است.لیله القدر شب امید و کنار گذاشتن یاس است. از اعمال امشب استغفار است و استغفار امشب پذیرفته است.

رئیسی گفت: خیلی‌ها بر نومیدی و یاس می‌دمند اما خداوند به بشر امید می‌دهد زیرا انتظار مکتب امید است و آنچه مکتب یاس است مکتب انظلام است و این همان مکتب فیلم‌های هالیوودی و اخبار بی بی سی است. مکتب انتظار اما مکتب ایستادگی و تلاش در راه هدف است اما آنها می‌خواهند همه را بنده خود کنند. فلاح و رستگاری صبر می‌خواهد. فتنه جدید امروز دشمن فتنه نومید کردن مردم از نظام است و می‌خواهد یاس و نومیدی را حاکم کند اما باید اینها را کنار زد زیرا ما لیله القدر داریم. بهترین لذت‌های عالم چیست؟ بعد از تمامی لذت‌ها انسان احساس فرسایش دارد اما لذت معنوی این گونه نیست.

وی با اشاره به اینکه سفره غفران الهی پهن شده است بیان کرد: انسان با توجه و معرفت و امید و حسن ظن به خدا و استغفار بر زبان می‌تواند راه صد ساله را یک شبه برود و کار جوانان ساده‌تر است چون آٖلودگی کمتری دارند.

901

کد خبر: 953838

وب گردی

وب گردی