آزموده‌ها را آزمودن خطاست/ فرصت‌های کشور را نباید با اعتماد مجدد به اروپا از بین برد

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ، نظام تصمیم‌گیری کشور را نیازمند بازنگری جدی و اساسی دانست و گفت : آزموده‌ها را آزمودن خطاست،‌ کسانی که به اروپا و آمریکا دل خوش کرده بودند دیگر نباید تحت تاثیر وعده‌ها و وعید‌ها فرصت‌های کشور را از بین ببرند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین عیوضلو، در خصوص گره خوردن مشکلات اقتصادی کشور به موضوع برجام توسط دولتمردان و راه‌کارهای برون رفت از وضعیت فعلی گفت : اینکه تمام هم‌ و غم ما معطوف برجام شود اشتباه بوده است، نمی‌شود همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد ریخت ولی متأسفانه نظام تصمیم‌گیری کشور خیلی به این موضوع بها داده و همه فعالیت‌های اقتصادی موکول به نتیجه‌ی برجام شده است

او افزود: وعده‌‌های زیادی به مردم داده شده و که باعث شد انتظارات در اقتصاد ایران خیلی نوسان‌دار باشد و براساس اتفاقاتی که در برجام رخ می‌داد واقعیت اقتصادی کشور نیز دچار نوسان می‌شد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه گفت: بهتر بود حین مذاکرات برای کشور انتخاب‌های دیگری هم می‌گذاشتند و می‌آزمودند و همزمان کارهایی که قبلاً آزموده شده بود را تقویت می‌کردند؛ امروز تداوم این اشتباه می‌تواند وضعیت اقتصادی کشور را وخیم‌تر کند.

او خاطرنشان کرد : برجام یک آزمون بود، تجربه‌ای مهم که حتما باید بازبینی جدی و اساسی در اصل آن و سیاست‌ها و برنامه‌هایی که بر اساس آن شکل گرفته است صورت پذیرد و آن استراتژی‌هایی که عمدتاً با تاکید یا تکیه بر فرصت‌هایی که قرار بود کشورهای اروپایی و آمریکایی برای ما ایجاد کنند مورد بازنگری قرار گیرد. البته موضوع مهم این است که چه کسی و چطور قرار است این بازنگری را انجام دهد که این موضوع خود جای بحث دارد!

عیوضلو تصریح کرد: کسانی می‌توانند نسخه شفابخش اقتصاد ایران را صادر کنند که واقعاً به فرصت‌ها اعتقاد داشته باشند فرصت‌های پیش رو را خیلی گسترده‌تر از فرصت‌ برجام بدانند و متوجه باشند که هرکاری راهی دارد؛ راه این است که کار از طریق گفتمان انقلابی بررسی شود و بهترین راه‌کارهای جهادی انتخاب و در دستور کار قرار گیرد.

عیوضلو نظام تصمیم‌گیری کشور را نیازمند بازنگری جدی و اساسی دانست و گفت : آزموده‌ها را آزمودن خطاست،‌ کسانی که به اروپا و آمریکا دل خوش کرده بودند دیگر نباید تحت تاثیر وعده‌ها و وعید‌ها فرصت‌های کشور را از بین ببرند.

او در پاسخ به پرسشی درباره راه برون رفت از مشکلات اقتصادی گفت : راه‌کار اصلی برون رفت از این مشکلات عمل به رهنمون‌های رهبر معظم انقلاب در دستگاه‌های تصمیم‌گیر کشور اعم از قوات سه‌گانه و استفاده از تجربیات، علم و نظرات نخبگان و افراد باتجربه است اعتماد به این ظرفیت‌های می‌تواند در برون‌رفت از این مشکلات بسیار موثر باشد.

او ادامه داد : ما تا به امروز فرصت های زیادی را از دست داده‌ایم ولی به هرحال همیشه شروع کردن می‌تواند مفید و مبارک باشد؛ ما می‌توانیم با تکیه بر توانمندی داخلی و فرصت‌های دیگری که در دنیا وجود دارد استراتژی‌های اقتصادی جدیدی را طراحی کنیم و دنبال کنیم تا به نتیجه برسیم.

عیوضلو همچنین افزود : دنیا بسیار گسترده است و به همان مقدار فرصت‌های پیش رو هم گسترده است ولذا مستلزم آن است موضوع بازنگری شود و عنادی که در برخی موارد وجود دارد از بین برود؛ باید واقع‌بینانه‌تر مسائل را دید و از همه دیدگاه‌ها و فرصت‌ها و اشخاص موثر در حل این مشکلات استفاده کرد و مهم‌تر از همه اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری بیش از پیش بازخوانی شود و سرلوحه کارها قرار گیرد.

او همچنین در جواب این سوال که آیا طرح یا پیشنهادی در خصوص بسته نجات اقتصادی و معیشت ملی دارید اظهار داشت: من طرح دارم ولی نمی‌توانم مطرح کنم چون ابتدا باید شرایط محیطی فراهم باشد و ضمیر مرجع خود را پیدا کند؛ فرصت‌ها بسیار گسترده‌اند؛ هم فرصت‌های اقتصادی هم فرصت‌های سیاسی و دوست‌داران نظام جمهوری اسلامی هم بسیار زیادند.

او در پایان تاکید کرد : آمریکا وهمراهانش هم عدد چندانی نیستند که فکر کنید به همه امور ما اشراف دارند و دیگر هیچ کاری از دستمان بر نمی‌آید، مسئولین امر باید بیشتر دقت کنند،عینک‌هایشان را عوض کنند، یک دندگی را کنار بگذارند و از سایر فرصت‌ها استفاده کنند.

منبع: فارس

402

کد خبر: 953989

وب گردی

وب گردی