پیگیری کشت فراسرزمینی نهاده های دامی در برزیل/ قوانین واردات گوشت قرمز اصلاح شود 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به دلیل کاهش منابع آبی برای تامین محصولات کشاورزی، کشت فراسرزمینی در برخی کشورهای همسایه و حتی برزیل را در دستور کار قرار داده است و آن را پیگیری می کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یوسف داودی، گفت: کشت فراسرزمینی محصولاتی چون ذرت در کشورهای دیگر آغاز شده است که می تواند در تامین نهاده های دامی و تولید گوشت قرمز بازار داخلی ایران موثر واقع شود.

او ادامه داد: با توجه به کاهش بارش ها و بحران آبی در کشور، برای تامین گوشت قرمز ضرورت دارد که کشت نهاده های تولید از جمله ذرت که آب بر است در داخل انجام نشود و تولید آنها در سرزمین های دیگر پیگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: در این روش تولیدکنندگان ایرانی زمین را اجاره و کشت می کنند و در حقیقت ایران ذرت را از کشاورزان خود در این کشورها خریداری و وارد خواهد کرد؛ این روش علاوه بر تقویت تولید نهاده ها و دانه های روغنی برای کشور، منجر به تقویت صنعت دام و طیور نیز می شود.

طبق آمارها در سال 1396 نزدیک 19 هزار تن گوشت گرم گوسفندی به کشور وارد شد.

** قوانین واردات گوشت قرمز اصلاح شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، قوانین واردات گوشت قرمز سازمان دامپزشکی کشور را یکی از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی برای واردات گوشت قرمز باید بازنگری و اصلاح شود.

داودی ادامه داد: در برخی موارد ما با دلایل غیرعلمی و غیرمنطقی اعلام می کنیم از چه کشورهای با چه سنی گوشت وارد کنیم که در افزایش قیمت گوشت وارداتی موثر است در حالی که در کشور، دام با سنین سه تا چهار سال کشتار و مصرف می شود.

اوپیشنهاد داد: بهتر است قوانین و استانداردهای واردات گوشت قرمز مورد نیاز را با قوانین و استانداردهای بین المللی و اروپایی مطابقت دهیم تا با واردات بیشتر بتوانیم بازار گوشت قرمز داخلی را متعادل کنیم.

**موسسه واکسن رازی باید تقویت شود

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره وضعیت تولید موسسه واکسن و سرم سازی رازی بر تقویت آن تاکید کرد و اظهار داشت: موسسه رازی در سال های گذشته به عنوان یک مرکز بسیار مهم تحقیقاتی در کنترل بیماری های دام و طیور و انسان نقش مهمی داشت اما در سال های اخیر از نقش و فعالیت موثر آن کاسته شده است.
داودی تصریح کرد: این موسسه به عنوان بازوی تحقیقاتی سازمان دامپزشکی کشور باید بیش از گذشته فعال عمل کند.

با بروز بیماری تب برفکی در سال 1389، 41 هزار راس دام و در سال 1394 تعداد 13 هزار راس دام در کشور تلف شد؛ در سال 1394 خط تولید واکسن تب برفکی موسسه واکسن و سرم سازی رازی به منظور ارتقای کیفیت متوقف شد.

موسسه رازی اواخر سال 1393 به درخواست سازمان دامپزشکی، پس از 6 ماه تحقیق در بخش تحقیقات توسعه ای خود (R&D) واکسن تب برفکی را از 3PD50 به 6PD50 ارتقا داد که البته این امر با کاهش توان تولید همراه بود.
سالیانه سه میلیارد دز واکسن در موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید می شود.

قاسم رضائیان زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفته است؛ در سال 1397 ماهانه بیش از یک میلیون دز واکسن تب برفکی مورد نیاز کشور توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی تولید و به بازار عرضه می شود؛ از این میزان تولید، بین 13 تا 15 میلیون دز توسط موسسه واکسن و سرم سازی رازی و 13 میلیون دز توسط شرکت روناک با نظارت موسسه رازی تولید و عرضه خواهد شد.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 953994

وب گردی

وب گردی